کد خبر: 30008
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 مرداد 1396 - 16:06

داخلی

»

اخبار کتاب

«حمیدرضا شاه آبادی» مهمان پنجمین چهارشنبه های کتاب فردوس

منبع : لیزنا
کتابخانه فرهنگسرای فردوس همزمان با برگزاری «چهارشنبه‌های کتاب» در دومین پویش جشنواره کتابخوانی، میزبان «حمیدرضا شاه آبادی» با معرفی و بررسی یکی از آثار معروف وی برای نوجوانان است.
«حمیدرضا شاه آبادی» مهمان پنجمین چهارشنبه های کتاب فردوس

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 5، برنامه چهارشنبه های کتاب به منظور ساماندهی و ایجاد تحول جریان ساز در برنامه های حوزه کتاب با بخش های مختلفی از جمله: رونمایی، نقد و بررسی تازه های کتاب، دعوت از نویسندگان و چهره ها، تشکیل و تقویت گروه ها و کانون های دوستدار کتاب و کتابخانه و ...  برگزار می شود.

پنجمین چهارشنبه های کتاب فردوس، به معرفی و بررسی رمان نوجوانان با عنوان«لالایی برای دختر مرده» اثر «حمیدرضا شاه آبادی» پژوهشگر تاریخ، داستان‌نویس و نمایش نامه نویس معاصر، اختصاص دارد که روز چهارشنبه یکم شهریورماه ساعت 17 با حضور جعفر توزنده جانی به عنوان منتقد و کارشناس مجری این نشست ادبی، در فرهنگسرای فردوس اجرا می شود.

حمیدرضا شاه آبادی متولد سال 1346 در تهران، بیشتر دوران تحصیلش را هم در همین شهر سپری کرد. جز دوره لیسانس تاریخ که در دانشگاه تبریز پشت سر گذاشت. در جوانی به هنر داستان نویسی علاقه مند شد و بدون بهره گرفتن از هر نوع استاد و آموزش دست به نوشتن چند داستان زد. هم‌زمان تجربه هایی را هم در حوزه های سینما و تئاتر از سر گذراند. تجربه هایی که حاصل آنها ساخت چند فیلم کوتاه و نوشتن چند نمایشنامه و کارگردانی و بازیگری در چند نمایشنامه دیگر بود.

وی از نویسندگان حوزه ادبیات نوجوان و بزرگسال و یکی از مدیران با سابقه  در نشر، با تجربه مدیریت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه نشر بین‌المللی الهدی است. نوشتن را از جوانی و بدون آموزش خاصی و با داستان کوتاه آغاز کرد. بعدها داستان‌نویسی را وسعت داد و چند نمایش نامه نوشت و چند فیلم کوتاه را هم ساخت. اولین داستانش به نام قبل از باران در یک مجله هفتگی چاپ شد. پس از مدتی پژوهش در تاریخ را آغاز کرد و سعی کرد با بهره‌گیری از تاریخ و سرگذشت‌ها شخصیت‌ها و داستان‌هایی را روی صفحه بیاورد که به حقیقت و روایت تاریخ نزدیک تر باشد. وی آثار مکتوب بسیاری دارد که از جملهٔ آنها دیلماج و لالایی برای دختر مرده‌ است. برخی آثار وی در جشنواره‌های مختلف جوایز بسیاری کسب کرده‌اند. او وضعیت ادبیات معاصر را مطلوب ارزیابی نمی‌کند و آرمان خواهی را سرلوحه فعالیت‌هایش قرار داده‌است.

اولین داستان شاه آبادی « قبل از باران » در سال 1368 در یک مجله هفتگی چاپ شد. تحصیل در رشته تاریخ که از سال 1367 آغاز شد او را به علم تاریخ و همین طور وقایع تاریخی علاقه مند کرد . پس از مدتی رابطه نزدیکی بین تاریخ و ادبیات داستانی برقرار کرد و بر  فعالیت در دو حوزه داستان نویسی و پژوهش تاریخی متمرکز شد. او در بیشتر داستانهایش نگاهی تاریخی دارد؛ حتی اگر همه وقایع داستان در دوره معاصر بگذرند. در پژوهش های تاریخی نیز ضمن رعایت مستندات به حوادث و شخصیت ها همچون حوادث و شخصیتهای داستانی نگاه می کند و روایتی نزدیک به داستان از یافته هایش ارائه می دهد.

تجربه فعالیت در کسوت معلمی طی یک دوره پنج ساله و همچنین فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان او را به نوشتن برای کودکان و نوجوانان علاقه مند کرده است. از این رو بخشی از آثار این نویسنده برای این گروه سنی نوشته شده اند.

حمیدرضا شاه آبادی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تاریخ است و علاوه بر آن دو بورس مطالعاتی را در کتابخانه بین المللی مونیخ با موضوع ادبیات کودک گذرانده است وبه عنوان دبیر علمی هشتمین دوره جشنواره کتاب برتر در سال ۱۳۹۴ انتخاب شد.

 از جمله آثار داستانی وی می توان به: دایره زنگی، دیلماج، لالایی برای دختر مرده، اعترافات غلامان، وقتی مژی گم شد، هیچ‌کس جرئتش را ندارد و کافه خیابان گوته اشاره کرد. هم چنین مقالات و پژوهش‌های وی عبارتند از: تاریخ آغازین فراماسونری در ایران، مقدمه بر ادبیات کودک  نهضت مشروطه، از آرمان تا واقعیت، در فقدان کودکی، زمینه‌های تاریخی خلق کتاب «پیتر شلخته» اثرهاینریش هافمن حاصل تحقیق در کتابخانه بین‌المللی مونیخ.

شاه آبادی در دوران کار حرفه ای خود، موفق به دریافت جوایز فراوانی شده است از جمله: دیلماج (کاندیدای جایزه روزی روزگاری، برنده لوح تقدیر جایزه ادبی واو رمان متفاوت، برنده جایزه شهید غنی پور)، لالایی برای دختر مرده (برنده جایزه اول جشنواره کتاب کودک و نوجوان، لوح تقدیر شورای کتاب کودک، لوح تقدیر جشنواره کتاب برتر، کتاب برگزیده کتابخانه بین‌المللی مونیخ ، منتخب نظرسنجی روزنامه اعتماد به عنوان بهترین رمان نوجوان دهه هشتاد)، اعترافات غلامان (برنده جایزه اول جشنواره کتاب کودک و نوجوان، جایزه اول جشنواره سلام بچه‌ها، جشنواره قصه‌های قرآنی، کتاب سال رضوی، جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) جشنواره شهید غنی پور)، وقتی مژی گم شد (جایزه اول جشنواره رشد)، نهضت مشروطه (لوح تقدیر شورای کتاب کودک)، افسانه تیرانداز جوان (کتاب برگزیده کتابخانه بین‌المللی مونیخ)، هیچ‌کس جرئتش را ندارد (جایزه اول جشنواره کتاب کودک و نوجوان).

علاقمندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 44081043 تماس بگیرند

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: