کد خبر: 34396
تاریخ انتشار: جمعه, 21 ارديبهشت 1397 - 17:00

داخلی

»

اخبار کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 حمایت از فرهنگ روستاها، تضمین فرهنگ مردم شهر است

منبع : لیزنا
نشست مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
 حمایت از فرهنگ روستاها، تضمین فرهنگ مردم شهر است

به ‌گزارش لیزنا بر اساس اعلام ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس نمایشگاه ، مسئولان برگزاری رویداد روستای دوستدار کتاب و نمایندگان چهار روستای برگزیده در سرای اهل قلم برگزار شد.

شهرها از نفس روستاها زنده‌اند

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب گفت: خوشحالم که امروز به‌مناسبت این اتفاق خجسته اینجا هستم. وقتی این طرح چندین سال قبل آغاز شد، کسی فکر نمی‌کرد که این پروژه در آغاز آنقدر دامنه و گستره پیدا کند.

صالحی افزود: اگر ما به این طرح بعنوان یک کار در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه کنیم، قطعا بعد مدتی از استمرارش با توجه به سلیقه و رویه فردی دیگر دچار اختلال می‌شود. بعد از برگزاری چندین دوره از این رویداد، شهرها به مکانی برای گردهمایی اعضای مجمع شدند و  شهرداران و عزیزان دیگری که پیگیر کننده این مسیر بودند، پایه یک اتفاق تازه شدند.

وی با اشاره به اهمیت کتاب گفت: تمامی شهرهایی که نامزد پایتخت کتاب شدند، کنار هم قرار گرفته تا در اینجا با بحث کتاب‌خوانی برای گسترش کتاب با یکدیگر همکاری کنند. ما می‌دانیم که اگر کتاب مادر فرهنگ است، روستا مادر انسان است و شهرها از نفس روستاها زنده‌اند و اگر جریان زندگی و فرهنگ در روستاها خوب باشد، شهرها هم خوب نفس می‌کشند چراکه؛ کتاب موجب سلامتی انسان چه در شهر و در چه در روستاست.

لزوم برطرف کردن موانع مطالعه در روستاها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما شبکه‌های قابل توجهی از لحاظ ایده‌ها، تجربه‌های روستاها که قابل اعتماد است را ما می‌توانیم با یکدیگر مبادله کنیم. اتفاقی که دیروز شکل گرفت، برپایی مجمع مدنی نمایندگان روستاهای دوستدار کتاب بود که هرسال از روستاهایی که برگزیده می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند. اهداف، مسئولیت‌ها و ارکان‌های مجمع مدنی مشخص شده و ما بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌ها سعی بر حمایت معنوی و مالی این مجمع دوستداران کتاب داریم و امیدواریم که بتوانیم مسائل روستاها در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی را برطرف کنیم  تا فضای فرهنگی روستاها شاداب‌تر شود و کتاب باعث سرزندگی روستاها و اعضای روستا شود و اگر فرهنگ ما در روستاها قوی شود، شهرها هم قدرت پیدا می‌کنند.

ضرورت اصلاح شبکه اصلاح کتاب

آقای سیفی، یکی از برگزیدگان روستاهای دوستدار کتاب در ادامه گفت: ما تجربه کتاب‌خوانی را داریم و امیدوارم که بتوانیم تجربه‌های کتاب‌خوانی‌مان را باهم تبادل کنیم و نتیجه حاصل آن، کتاب‌خوان شدن تمامی مردمان شهرها و روستاها باشد. قطعا این کار تاثیرمثبتی بر حوزه فرهنگ و هنر دارد. ما توانستیم که با کمترین و ساده‌ترین امکانات مردم روستا را با فرهنگ کتاب آشنا کنیم و این مسئله مهم را در کشور توزیع کنیم.

او ادامه داد: من امیدوارم که از طریق وزارت کشور به تمامی روستاها برای ترغیب مردم به کتاب‌خوانی اطلاع‌رسانی بشود تا تمامی مردمان روستاها کتاب خوان شوند.

اهدای 1000 جلد کتاب در نمایشگاه

خانم قادری، نماینده  روستای برگزیده خراسان شمالی نیز گفت:  کار اصلی ما در نمایشگاه، اهدا 1000 جلد کتاب به مردم به‌طور رایگان است. فعالیت‌های ما در نمایشگاه پیش‌بینی شده و ترویجی بوده است. طرح تابلو فرهنگ، میدان کتاب، تبلیغ کتاب، طرح صوت و حافظ کتاب و... از طرح‌های ما در این دوره از نمایشگاه بوده است.

همچنین، برگزیده استان یزد در این مراسم گفت: ما فعالیت‌های بسیاری با محوریت کتاب داریم که یکی از آن‌ها جشنواره غیردولتی، نوروزی پاتق است که در آن هرکسی کارهایی متناسب با نقش خودش در جامعه را انجام می‌دهد و شعار آن «علم-فرهنگ-هنر در سایه صفا و صمیمیت» است.

ساخت 43 کتابخانه در 43 روستا

سپس نماینده روستای فرسش در چهارمحال و بختیاری به سخنرانی پرداخت و گفت: 43 روستا بعنوان روستا دوستدار کتاب در این 4 سال انتخاب شدند که بیش از 30 کتابخانه ساخته شده که یکی از آن‌ها کتابخانه فرسش است که با کمک خیرین ساخته شده‌است. بیش از 10هزار نشست و جلسه، 5هزار باشگاه کتاب‌خوانی که در 200شهر با اعضا 60هزارنفر را در خود دارد،  به فعالیت ادامه می‌دهد.

در پایان نشست نماینده روستاها، مدیربخش کتابخانه شهرستان فردیس البرز گفت: ما بعد از اینکه در 3دوره برگزیده شدیم، هیچ حمایت و توجهی از ما نشد در صورتی که روستای ما 14هزار جمعیت دارد ولی تنها یک کتابخانه 70متری در آن مستقر است که ما به‌دلیل کمبود فضا کتابخانه، بسیاری از کتاب‌ها را به مردم اهدا می‌کنیم و یا در مطب‌ها، داروخانه‌ها و... کتابهایی را برای خواندن مردم قرار می‌دهیم تا مورد استفاده قرار بگیرد ولی با این حال بازهم من از وزیر فرهنگ و ارشاد و مسئولان درخواست حمایت و همراهی دارم.

روستا مکانی برای تبادل علم، فرهنگ و قدرت

محسن جوادی، رئیس سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: روستا، مکانی برای تبادل علم، فرهنگ و قدرت است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بانی‌های این طرح بودند و ما را برای رسیدن و تکمیل این طرح بسیار همراهی کردند. امیدوارم این طرح بتواند به دستاوردهای بیشتری در این راه دست یابد.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: