کد خبر: 39743
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 خرداد 1398 - 08:57

داخلی

»

اخبار کتاب

60نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی از نهج‌البلاغه در کتابخانۀ وزیری یزد

منبع : گنجینۀ رضوی
کتابخانۀ وزیری یزد، 60نسخۀ دست‌نویس و چاپ‌سنگی از نهج‌البلاغه را در اختیار دارد که تاریخ کتابت قدیمی‌ترینِ آن به قرن 9 هجری می‌رسد. این درحالی است که قدیمی‌ترین نسخۀ چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه در ایران نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
60نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی از نهج‌البلاغه در کتابخانۀ وزیری یزد

به گزارش لیزنا، کتابخانۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه و آثار وابسته به آن را در اختیار دارد. مسئول کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانۀ وزیری یزد با اعلام این خبر اظهار داشت: قدیمی‌ترین نسخۀ نهج‌البلاغه در این کتابخانه متعلق به سال 882 قمری است که به دست حمزه بن پیرهلال به خط نَسخ 12سطری در 308 برگ کتابت شده است و خطبه‌ها در آن دارای ترجمۀ بین‌السطور به زبان فارسی است. منوچهر آرسته از یکی دیگر از نفایس این مجموعه نام برد و گفت: نسخه‌ای از شرح ابن ابی‌الحدید که تحولی اساسی در نگارش شروح نهج‌البلاغه تلقی می‌شود، از دیگر نفایس این مجموعه است که در سال 965 قمری به دست احمد‌بن‌حسن صالح و محمد ‌بن ناصر بن سلیمان بن یحیی به خط نسخ 23سطری در 135 برگ کتابت شده است.

وی افزود: «تنبیه‌الغافلین و تذکره‌الغافلین» (ترجمه و شرح نهج البلاغه) که تألیف ملافتح الله بن شکرالله شریف کاشانی و ترجمه و شرح فارسی از نهج‌البلاغه است، یکی دیگر از نفایس خطی این مجموعه است که در سال 1017قمری به خط نستعلیق 30سطری در 210 برگ کتابت شده است.

آرسته در ادامه، از قدیمی‌ترین نسخۀ چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه در این کتابخانه نام برد و بیان کرد: این نسخه در سال 1267 قمری در تبریز در قطع رحلی به چاپ رسیده است. وی افزود: این نسخه به خط نَسخ و حواشی شکسته نستعلیق‌ کتابت شده است. جلد آن مقوایی با روکش تیماج و كاغذ فرنگي است و این درحالی است که به نظر می‌رسد این نسخه، قدیمی‌ترین نسخۀ چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه در ایران است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: