کد خبر: 39875
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 تیر 1398 - 11:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

کتابخانه ملی عقدنامه‌های قدیمی را خریداری می‌کند

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عقدنامه‌های قدیمی را به‌عنوان اسناد آرشیوی غیردولتی از خانواده‌ها خریداری می‌کند.
کتابخانه ملی عقدنامه‌های قدیمی را خریداری می‌کند

 به گزارش لیزنا، مجموعه‌ای از اسناد آرشیوی شامل عقدنامه،عکس و پاکت‌نامه در جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد به منظور خرید از مالکان آنها مورد ارزیابی و قیمت‎گذاری قرار گرفتند.

یکصد و بیستمین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیر دولتی با حضورعلی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران، دادستان کل دیوان محسابات کشور و اعضای کارگروه خرید در ساختمان آرشیو این سازمان برگزار شد.

در این جلسه 13 مجموعه اسناد شامل عقدنامه، بریده روزنامه، کتابچه، دفترچه، عکس، کارت و پاکت نامه کارشناسی و قیمت گذاری شد.

این مجموعه ها مربوط به دوره زمانی (1212-1380 قمری)، (1300-1357 شمسی) و (1914-1997 میلادی)می شوند که مورد ارزیابی مسئولان و کارشناسان قرار گرفتند.

زرافشان دراین باره گفت: آرشیوها به دلیل نقش مهمی که در تعیین هویت جامعه و ارتباط افراد با تاریخ و فرهنگ اقلیم بومی دارند، می‌توانند تأثیرگذاری بسزایی در تحقق مردم‌سالاری و دموکراسی داشته باشند که دسترسی به اسناد ملی یکی از ارکان نیل به این هدف است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین سند موجود مربوط به 714 سال پیش و یک سند حکومتی برای اخذ مالیات است، افزود: بر حسب قانون تنها اسنادی را می‌توان به سازمان اسناد تحویل داد که راکد باشند؛ به عبارت بهتر، اسناد جاری دستگاه‌ها و یا اشخاص را نمی‌توان در آرشیو نگه‌داری کرد. سند راکد، سندی است که قابل انتقال نباشد و یا از آخرین برگ آن حداقل 40 سال گذشته باشد.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران با تاکید بر ضرورت شناخت اهمیت سندهای تاریخی توسط مردم، گفت: سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می کند.

زرافشان با اشاره به اسناد تاریخی اهدایی و خریده شده از مردم ادامه داد: علاقمندان می توانند اسنادشان را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بفروشند.

وی بیان کرد: در این راستا دارندگان اسناد تاریخی می توانند اسنادشان را برای ارزیابی در اختیار ما بگذارند و در صورت داشتن ارزشمندی برای ما از سوی کارشناسان خبره قیمت گذاری شده و خریداری می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: