کد خبر: 39850
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 خرداد 1398 - 10:48

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب نیلوفر باغچه ما

منبع : لیزنا
رضا غفاری
معرفی کتاب نیلوفر باغچه ما

درباره نویسنده

عباس داورمنش متولد سال 1327 است. مربی کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روانشناسی و کارمند بازنشسته سازمان بهزیستی کشور و آخرین سمت وی رئیس گروه کارشناسی توانبخشی اجتماعی، آموزشی در حوزه توانبخشی است. از سوابق تحصیلی وی تحصیلات تا پایان دوره متوسطه در تهران، تحصیل دوره کارشناسی در رشته روانشناسی تربیتی در دانشگاه تهران است. از سوابق تدریس ایشان می وانیم بهتدری در دانشکده‌های توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و تهران و به موازات آن‌ها دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دروس روانشناسی عمومی، روانشناسی کودک، کودک استثنایی و ... اشاره کرد.

درباره کتاب

داستان در مورد زن و شوهری است به نام مریم و خسرو که صاحب دو فرزند بنام شهربانو و شهریار هستند آنها زندگی خوشی را با هم میگذرانند که یک روز مریم متوجه علائم بارداری میشود، مریم که خود تصمیم دارد پس از مشورت با خسرو بچه را سقط کند، اما خسرو پس از آگاه شدن از وضعیت مریم مانع آن میشود و تصمیم می‌گیرند که نوزاد را بدنیا آورند، نوزاد به دنیا می‌آید، نام او را شهرزاد می‌گذارند اما آن‌ها متوجه می‌شوند که کودک آنان عقب‌مانده ذهنی است (مونگلیسم) و روند رشد کندتری را نسبت به بقیه کودکان دارد، مریم که از قضیه شهرزاد دچار افسرگی می‌شود و خود را مقصر می‌داند و حتی تصمیم به مرگ شهرزاد می‌گیرد. او پس از مدتی با موسسه‌ای آشنا می‌شود که از کودکان عقب‌مانده ذهنی نگهداری می‌کنند. مریم به همراه شهرزاد به آنجا میرود و با آقای بهرامی آشنا میشود، آقای بهرامی اطلاعات خوبی را درمورد این‌گونه کودکان به مریم می‌دهد و او را با خود به کلاس‌های اموزشی کودکان عقب مانده ذهنی می‌برد، مریم با دیدن این کودکان تصمیم می‌گیرد که شهرزاد را در موسسه ثبت‌نام کند و پس از مشورت با خانواده خود، شهرزاد را در موسسه ثبت‌نام می‌کند. آخر هر هفته به دیدن او می‌رفت، اما آخرین هفته‌ای که به دیدن شهرزاد رفت، متوجه شد شهرزاد دیگر آن نشاط قبلی را ندارد و با توجه به حرف‌های آقای بهرامی و نظرخسرو دوباره تصمیم می‌گیرند ...

تحلیل کتاب

بخش قابل توجهی از کودکان در بدو به دنیا آمدن، براثر عوامل مختلف و متعددی چون عوامل ژنتیک، عوارض دوبارداری مادر، مشکلات زایمان و یا ابتلا به عوارض و بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها دچار حدی از کم‌توانی ذهنی می‌گردد، به نحوی که مانند سایر کودکان، رشد ذهنی نداشته و بنابراین نیازمند مراقب و پرستاری ویژه ما گاه حتی تا پایان عمر هستند، این دسته از افراد را عموما (عقب ماندگی ذهنی) می‌نامند.

نیلوفر باغچه ما مکتوبی است قصه‌گونه که سرگذشت تولد فرزند عقب‌مانده ذهنی را در یک خانواده و نیز واکنش سایرین، خصوصا مادر در این زمینه را بازگو می‌کند. محتوای متن اطلاعاتی گسترده در مورد مسایل مختلف روان‌شناسی (واکنش‌های اولیه والدین، مشکلات احساسی، عاطفی خانواده) نشانه‌شناسی و سبب‌شناسی طیفی از معلولیت ذهنی، پیام‌های پیشگیری زمینه‌هایی از متدولوژی مشاوره با این‌گونه خانواده‌ها و نیز جنبه‌هایی از امور آموزش به عقب‌ماندگان ذهنی است. مطالعه این مکتوب به مشاوران و مربیان و دیگر دست‌اندرکاران عرضه خدمات به معلولین ذهنی و همچنین خانواده‌های دارای فرزند عقبماندگی ذهنی توصیه میگردد.

نکات مهم

اساسیترین نیاز اینگونه کودکان، سیراب شدن عاطفی آنان است و بعد، یاد گرفتن نحوه زندگی کردن درحد توانایی.

 - میتوان با یک برنامهریزی صحیح طوری به زندگی ادامه داد که هم به کودک عقبمانده ذهنی لطمه وارد نیاید، هم سایر افراد خانواده از شرایط مطلوب بهرمند شوند و روال زندگی پویایی خود را حفظ نماید (صفحه 5 از کتاب).

- تجربیات تحقیقات موید این واقعیت هستند که چنانچه کودک را در آغوش پر مهر خانواده حفظ کنیم و در جست‌و‌جوی راه‌حل‌های علمی و مناسب در جهت کمک به او باشیم، قادر خواهیم بود کودک را بدون بروز هرگونه اختلالی تا بالاترین درجه توانایی‌اش سوق دهیم، و او را برای یک زیستن مطلوب آماده کنیم(صفحه 19 از کتاب).

- آنچه موجب جدایی دیگران از ما می‌شود داشتن فرزند عقب مانده ذهنی نیست، بلکه طرز برخورد ما است که موجب نزدیکی یا دلزدگی آنها از ما می‌شود(صفحه 26 از کتاب).

- فضای خانه را گرم و صمیمی نگاه دارید و کاری کنید که اعضای خانواده از حضور در آن احساس رضایت و آرامش کنند(صفحه 148 از کتاب).

- بین اعضای خانواده عشق و احترام برقرار کنید و عشق‌ورزی را به فرزندان خود منتقل کنید و به آنها آموزش دهید.

- من هیچ‌ وقت عشق‌ورزی را چیز نگران کننده‌ای نیافته‌ام و هنوز هم تا همین سن اطمینان دارم و در اعتقادم راسخ‌تر شده‌ام که تنها بخش معنادار زندگی برای هر انسانی عشق‌ورزی به انسان‌ها و عشق‌ورزی به همه مخلوقات خداوند است (صفحه 126 ازکتاب).

 منابع

وبسایت شخصی عباس داورمنش، آشنایی و مشخصات حرفه‌ای. بازیابی شده در 25 خرداد ماه 1398. به آدرس لینک

مشخصات کتاب

داورمنش، عباس. نیلوفر باغچه ما: طرح داستانی تحلیل مشکلات کودکان (عقب‌ماندگی ذهنی). تهران: رشد، 1383.

درباره نویسنده این متن

رضا غفاری دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ورودی 1396 از دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: