کد خبر: 24508
تاریخ انتشار: جمعه, 21 خرداد 1395 - 13:06

داخلی

»

خبردان

بزرگداشت روز جهانی اقیانوس برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم بزرگداشت روز جهانی اقیانوس با همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و کمیته ملی اقیانوس شناسی کمیسیون ملی یونسکو-ایران روز یکشنبه 16 خرداد 1395 از ساعت 14 تا 17 در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.
بزرگداشت روز جهانی اقیانوس برگزار شد

 به گزارش لیزنا، شعار روز جهانی اقیانوس سال 2016  «اقیانوس سالم، زمین سالم» تعیین شده بود و در این مراسم دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، دكتر نصيري قيداري، دبيركل كميسيون ملي يونسكو-ایران، استرکیش-لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، امیر دریادار دکتر سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، علي اوسط هاشمي، استاندار استان سيستان و بلوچستان، دكتر سعيد نژاد، معاون وزیر و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران سخنرانی کردند.

دکتر نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سخنان خود با اشاره به نامگذاری روز 8 ژوئن به عنوان «اقیانوس سالم، سیاره سالم» گفت: از عمر کره زمین حدود چهار میلیارد و نیم سال می گذرد تا 2 میلیارد سال پیش حیاتی در کره زمین وجود نداشت. پس از ایجاد موجود تک سلولی حیات شکل گرفت. یک میلیارد سال بعد با ایجاد گیاهان و پس از آن ایجاد پستانداران حیات به روی زمین متحول شد. در این بین تنها 150 هزار سال از عمر انسان هوشمند می گذرد.

وی اظهار کرد: یکی از پارامترهای مهم برای ایجاد حیات به روی کره زمین اقیانوس ها هستند. در حال حاضر 70 درصد سطح کره زمین از اقیانوس‌ها تشکیل شده است. 97 درصد آب زمین در اقیانوس‌ها وجود دارد. 78 درصد بارش‌ها در اقیانوس‌ها رخ می‌دهد و 76 درصد بخار آب کره زمین ناشی از اقیانوس‌ها است. در صورتی که زمین جو کنونی خود را داشت اما اقیانوس ها وجود نداشتند، دمای سطح کره زمین به 67 درجه سانتی‌گراد می‌رسید و دیگر حیات معنا نداشت.  امروزه اقیانوس‌ها ضمن نقش مهم تنظیم کردن آب و هوا عامل تجارت و اتصال مردم به یکدیگر به وسیله کشتی ها هستند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو افزود: امروزه اقیانوس‌ها ضمن نقش مهم تنظیم کردن آب و هوا عامل تجارت و اتصال مردم به یکدیگر به وسیله کشتی ها هستند. امروزه اقیانوس ها با جذب دی اکسید کربن اضافی هوا باعث تعادل آب و هوا شده اند. حدود 50 درصد از دی‌اکسید کربنی که انسان‌ها طی 150 سال گذشته به محیط زیست تحمیل کرده اند توسط اقیانوس ها جذب شده اند.

قیداری تصریح کرد: متاسفانه امروزه اقیانوس‌ها در اثر فعالیت‌های انسان دیگر سالم نیستند زیرا سوزاندن سوخت‌های فسیلی، از بین بردن جنگل‌ها و فعالیت‌های بی‌رویه‌ کشاورزی سبب شده دی‌اکسید کربن هوا افزایش یابد.

وی یاد آور شد: اقیانوس ها هم اکنون از این گازها اشباع شده اند به همین دلیل خاصیت اسیدی به خود گرفته اند. امروزه این تغییرهای آب و هوایی به خصوص تغییرهای شیمیایی آب حیات بسیاری از جانوران را به خطر انداخت است. مثلا صدف جانوران دریایی که از کربنات کلسیم تشکیل شده‌اند، به دلیل اسیدی شدن محیط اقیانوس‌ها نازک شده و حتی در برخی از موارد به طور کلی در آب حل شده است. پستانداران دریایی مانند وال‌ها نیز در آب‌های اسیدی با کمبود غذا مواجه شده‌اند. جمعیت ماهی های سالمون نیز کاهش یافته است.

به گفته وی، یکی دیگر از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین آلودگی‌های زیست محیطی اقیانوس‌ها، آلودگی نفتی است. این آلودگی تنها آبزیان را تهدید نمی‌کند. تابش خورشید بر سطح آب اقیانوس‌ها سبب تبخیر نفت پراکنده می‌شود و سپس به صورت بخار به صورت باران و مه به زمین باز می‌گردد به همین دلیل محصول های کشاورزی، انسان‌ها و دیگر جانداران نیز با خطر مواجه‌اند. از سوی دیگر ریختن پلاستیک ها به دریاها نیز باعث مرگ و میر دیگر آبزیان مانند لاک پشت های دریایی می‌شوند.

 

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو آلودگی اقیانوس‌ها و دریاها را از مهمترین چالش‌های جوامع بشری دانست و گفت:‌ صدف جانوران دریایی که از کربنات کلسیم تشکیل شده‌اند به دلیل اسیدی شدن محیط اقیانوس‌ها نازک و در برخی موارد به طور کلی در آب حل شده‌اند.


در این مراسم همچنین به برندگان مسابقه نقاشی که به این مناسبت برگزار شده بود جوایزی اهدا شد و همچنین بیانیه پایانی قرائت شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: