کد خبر: 25919
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 آبان 1395 - 13:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نمایشگاهی از کتاب، نرم‌افزار و انیمیشن‌های جنگ نرم در کتابخانه آستان قدس

منبع : لیزنا
برای نخستین بار در حرکتی متفاوت، نمایشگاهی از مجموعه محصولات متنوع از کتاب‌ها و نرم‌افزارهایی با موضوعات گوناگون و همچنین تابلوهای معرفی انیمیشن‌های جنگ نرم، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش در آمده است.
نمایشگاهی از کتاب، نرم‌افزار و انیمیشن‌های جنگ نرم در کتابخانه آستان قدس

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط‌ عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در این نمایشگاه که تا پایان هفتۀ کتاب ادامه دارد، تعداد 38 عدد تابلو، 350 حلقه لوح فشرده، کتاب‌هایی با موضوعات متنوع و مجموعه‌های پویانمایی با موضوع شخصیت‌های انیمیشنی و شرکت‌های اثرگذار در جنگ نرم در دو حوزۀ متفاوت علیه کودکان و مدافع کودکان به نمایش درآمده است. این مجموعه از مجموعه محصولات تولیدی جمعی از محققان تالار محققان کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی است.

جنگی که نمی‌بینیم، راهی که می‌رویم

این نمایشگاه که با استقبال کم‌‌نظیر بازدیدکنندگان مواجه شده است، انیمیشن‌های پرمخاطبی چون: پاندای کونگ‌ فوکار، بِن‌تن، سوپرمن، بَت ‌من، مرد عنکبوتی، باربی، سیندرلا، دیو و دلبر، لوک خوش‌شانس، باب‌اسفنجی، مک‌کوئین، اَنگری بِردز، میکی‌موس، و تام و جری را در تابلوهایی با عنوان «جنگی که نمی‌بینیم» به صورت کوتاه مورد بررسی کارشناسی قرار داده و شرکت‌های سازندۀ این محصولات، اهداف ساخت این انیمیشن‌ها، تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن‌ها بر کودکان و نوجوانان، هزینۀ ساخت آن‌ها و مواردی از این دست را بیان کرده است.

 

مجموعه تابلوهای «راهی که می‌رویم»، بخشی دیگر از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد که درست در مقابل انیمیشن‌های جنگ نرم قرار دارد. در این مجموعه، انیمیشن‌های: پندی، سهیل، فرماندهان امیر، تالیا (خضر نبی)،شاهرخ، راحیل، آتنا، عزازیل، خانوادۀ ما، آتین، برایس، رستم، سنگی از آسمان، و دو شیر، به عنوان محصولات اسلامی ایرانی ساخت ایران معرفی شده است که به ترتیب قرار‌گیری، در نقطۀ مقابل اهداف انیمیشن‌های جنگ‌ نرم تولید شده در بالا است.

همچنین بیانات مقام معظم رهبری پیرامون جنگ نرم و لزوم کار فرهنگی جدی برای کودک و نوجوان و نیز موضوعات توصیه شدۀ ایشان برای فیلم‌سازی، بخشی دیگر از این نمایشگاه را شامل می‌شود. این توصیه‌ها، موضوعات کلی چون: «نشر فرهنگ عدالت‌خواهی»، « الگوسازی سیرۀ اهل‌بیت (ع)»، «تاریخ انقلاب و بیداری اسلامی»، «دفاع مقدس»، «ارائۀ تبلیغی زیبا از نماز»، «سبک زندگی»، «دشمن‌شناسی»، «آشنا کردن مردم با مطالبۀ واقعی‌شان از حکومت»، «حفظ هویت دینی، ملی و انقلابی در آثار سینمایی» و... را در بر دارد.

شیوه‌های نوین، در خدمت فرهنگ

همچنین در این نمایشگاه، کتب، مجموعه‌های پویانمایی، و نرم‌افزارهای متناسب با گروه‌های سنی مختلف با موضوعات علمی، فرهنگی، مذهبی، روانشناسی و... به نمایش درآمده است که مبتنی بر آیات قرآن کریم و روایات معتبر ائمۀ معصومین علیهم‌السلام است که با بیان و شیوه‌ای نو ارائه شده است.

 

مجموعه‌های پویانمایی: «آتین و دنیا ده سال بعد از این»، «جنگ افسانه‌ها»، «سرزمین مورچگان»، «قصه‌های پسر کماندار»، «قصه‌های آدم‌های اولیه» و...،

کتاب‌های: «عالم برزخ»، «اکثیر موفقیت»، «دو کوچه قبل از بله»، «14 تکنیک در تربیت کودک» و..،

و مجموعه لوح‌های فشردۀ: «سلسله مباحث راه زندگی»، «سلسله مباحث فانوس هدایت»، «سلسله‌داستان‌های حیوانات قرآنی»، «از خانه تا بارگاه»، و «دایره‌المعارف پنجره»، از جمله محصولاتی است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

در حاشیۀ بازدید از نمایشگاه، مهسا مظفری یکی از ده‌ها بازدیدکننده و کارشناس ارشد برق و قدرت، گفت: انیمیشن‌های غربی با محتوای جنگ نرم در بسیاری از خانواده‌ها نفوذ پیدا کرده است، تولید محصولات اسلامی ایرانی را حرکتی مثبت و روبه جلو توصیف کرد و اظهار داشت: باید با توجه به کیفیت و نه صرفاً کمیت، محصولاتی را تولید و ارائه کرد که علاوه بر الگوسازی وجوه اسلامی، پیشینۀ ایرانی را نیز معرفی کند تا نسل امروز برای یافتن هویت گم‌شدۀ خود به فرهنگ غرب پناه نبرد.

 

این مجموعۀ نمایشگاهی، بخشی از محصولات گروه مؤسسات «فراگستر» است که تیم پژوهشی این مؤسسه با بیش از 16 سال حضور مستمر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و بهره ‌مندی از امکانات ویژۀ تالار محققان این مرکز، کتابخانۀ الکترونیک، منابع خطی و اداره اسناد و مطبوعات، گام‌های بلندی را در جهت تولید محتوای فرهنگی غنی برداشته است که این نمایشگاه تنها گوشه‌ای از این محصولات است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی پور حسینی؛ از پایه‌گذاران و گردانندگان مؤسسۀ پژوهشی فراگستر محقق، بیان کرد: صادقانه می‌گویم؛ اگر رشدی حاصل شده است به این دلیل است که ما از تمام پتانسیل کتابخانه استفاده کردیم. قسمتی نیست که ما از خدماتشان بهره نبرده باشیم. از زمانی که تالار محققان، بخشی کوچکی با چند میز و صندلی بود تاکنون که بسیار گسترده شده، ما در این تالار حضور داشتیم و تمام مجموعه در این مدت با ما همکاری کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: