کد خبر: 26977
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1395 - 13:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری دو نشست کتاب‌خوان در ایلام

منبع : لیزنا
از سوی کتابخانه شهید مطهری بدره و کتابخانه عمومی بوعلی سینا موسیان  نشست کتاب‌خوان برگزار شد.
برگزاری دو نشست کتاب‌خوان در ایلام

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بدره از برگزاری نشست کتاب‌خوان در بین دانش‌آموزان مدرسه حضرت سمیه شهر بدره خبرداد.

مسئول کتابخانه و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بدره با اعلام این خبر افزود: در این نشست 5 نفر از دانش آموزان، کتاب‌هایی در حوزه‌ی ادبیات، محیط زیست، تاریخ و اجتماع برای سایرین معرفی کردند.

به گفته فرحنازجواهری کتاب‌های ارائه شده به شرح ذیل است:

«مخروط تا پوشاک هوشمند» نوشته تونی آلمن، ترجمه مجید عمیق این مجموعه کتاب‌ها تحت عنوان (الهام از طبیعت) درباره فرایند اختراعات و فناوری‌های نوین که با تکیه بر نمونه‌هایی که خداوند در طبیعت بیکران خلق کرده است نوشته شده است.دو نفر از دانشمندان انگلیسی با الهام از عملکرد مخروط کاج که در تغییرات دمای آب و هوا واکنش نشان داده و باز و بسته می‌شوند پارچه‌ای از الیاف کاج اختراع کردند که هنگام گرما منبسط شده و باعث خنک‌شدن بدن می‌شود و در سرما منقبض شده و باعث گرمای بدن می‌شود.

«افسانه‌های باستان» نوشته مرضیه ازگلی. این کتاب درباره قهرمانان ایرانی در زمان قدیم گفته است و به ما می‌آموزد که پهلوان‌های زیادی درتاریخ ایران وجود داشته‌اند که از حق مردم دفاع کرده و طرفدار مظلومان بوده‌اند، مثل آرش کمانگیر.

«استینک بچه‌ای که قدش آب میرفت» نوشته مگان مک دونالد. این کتاب درباره پسر کلاس دومی که کوتاه قد است و خواهرش را درگیر رویاهای خود که بلند‌شدن قدش است می‌کند و خانواده  او به خاطر کارهای غیر عادی استینک به دردسر می‌افتند. پیام این کتاب این است که هرکس باید به خلقت خودش راضی باشد و در پی شکوفا کردن نعمت‌های خداوند در وجودش باشد.

«آلودگی صوتی» نوشته سید رضا کروبی. آلودگی صوتی با اینکه آب و خاک و هوا را آلوده نمی‌کند ولی یکی از مهمترین آلودگی‌های محیط زیستی بخصوص در شهرهاست که انسان و دیگر جانوران را آزار می‌دهد و باعث خستگی و پایین‌آمدن بازده و خرابی اعصاب انسان‌ها می‌شود. انسان‌ها مسئول تولید آن هستند. ما با آهسته حرف زدن و رعایت سکوت می‌توانیم به از بین رفتن آلودگی صوتی کمک کنیم.

گفتنی است در این سلسله نشست‌ها تاکنون 35 عنوان کتاب در قالب 7 نشست معرفی شده است.

نهمین نشست کتاب خوان در کتابخانه عمومی بوعلی سینا موسیان با حضور اعضاء فعال این کتابخانه برگزارشد.

مسئول کتابخانه عمومی بوعلی سینای موسیان با اعلام این خبر گفت: در این نشست 5 نفر از اعضای فعال کتابخانه، کتابهایی در حوزه‌ ادبیات، تاریخ و اجتماع برای سایرین معرفی کردند.

به گفته علی اصغر آذرپیرا، خلاصه‌ای از کتاب‌های معرفی شده در این نشست به شرح ذیل است:

کتاب «خدا بود و دیگر هیچ نبود». موضوع کتاب زندگی شهید دکتر چمران از زمان مبارزات ملی‌شدن صنعت نفت و پس از آن در دوران اختناق بعد از کودتای 28 مرداد، در آمریکا، سپس در مصر و پس از آن دوران حماسه ساز لبنان، در مرزهای اسرائیل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مسئولیت‌ها و ماموریت‌های مختلف است.

کتاب «از پاریز تا پاریس» از مرحوم باستانی پاریزی. این کتاب شرح سفر استاد باستانی پاریزی از کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، رومانی، فرانسه، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی است. نویسنده در این کتاب نویسنده با قلمی شیوا و روان، ضمن بیان وقایع و تجربیات خود، اطلاعات بدیع تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

کتاب «ابو وصال» معرفی شده توسط خانم زینب ولی‌زاده کتابدار این کتابخانه؛ موضوع این کتاب روایت زندگی طلبه شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان امیری است. در این کتاب یکصد خاطره از طلبه شهید امیری از زبان مادر، دوستان و همرزمان شهید به همراه وصیت‌نامه‌ی شهید بازگو شده است.

کتاب «بامداد خمار» در مورد دختری از خانواده متمول و صاحب اعتبار خانوادگی و با فرهنگ جدید نسبتا آشنا عاشق پسری از طبقه پایین دست اجتماعی با فقر شدید و کارگر می‌شود. به دلیل این عشق همه خواستگاران متمول و صاحب منصب خود را پس می‌زند، برای ازدواج با این فرد اصرار می‌کند و خانواده‌اش علیرغم مخالفت شدید از ترس آبروی خود مجوز ازدواج او را به حقیرانه‌ترین و کم سر و صداترین شکل ممکن برگزار می‌کنند. پدر او را نفرین می‌کند و حق ورود او را به خانه نمی‌دهد تا زمانی‌که او در ازدواج با آن مرد است. پسر نیز می‌خواهد فرایند رسیدن به مناصب بالا را طی کند و یکسری قول‌هایی می‌دهد.

 کتاب «لطفا مرغ نباشید» از باربارا دی انجلیس. موضوع این کتاب درباره کنترل احساسات زنانه برای یک زندگی سعادتمند است.

گفتنی است در این سلسله نشست‌ها تاکنون 52 عنوان کتاب در قالب 9 نشست معرفی شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: