کد خبر: 27349
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 بهمن 1395 - 12:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه‌های فرهنگی کتابخانه مرکزی ارومیه

منبع : لیزنا
آموزش شيوه‌های قصه‌گويی برای آموزگاران دوره ابتدايی و تخصصی کتابخوان ناشنوایان به همت کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد
برنامه‌های فرهنگی کتابخانه مرکزی ارومیه

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره كل كتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، آموزش شيوه‌های قصه‌گويی برای آموزگاران دوره ابتدايی در مدرسه ميلاد اروميه برگزار شد.

رئيس كتابخانه مركزی اروميه با اعلام اين خبر گفت: آموزش شيوه‌های صحيح قصه‌گويی، قطعاً  بر ميزان اثرگذاری اين سنت پسنديده و در عين حال علمی در علاقمند‌كردن كودكان به مطالعه و كتابخوانی می‌افزايد؛ بدين منظور  كتابخانه به دنبال گسترش برگزاری اين جلسات در فضاهای آموزشی و فرهنگی است.

مدرس دوره و مسئول بخش كودك كتابخانه در اينباره گفت: شايد هنوز آموزگار كلاس اول ابتدايی‌تان را به خاطر داشته باشيد، معلمان سال‌های اول مدرسه، يكی از تاثيرگذارترين افراد در زندگی افراد هستند. چرا كه در كنار الفبای خواندن، الفبای زندگی اجتماعی را نيز از ايشان می‌آموزيم.

فريبا رضا قره‌باغ افزود:  آنان الگوی كودكان هستند.  هر حركت و گفتارشان سرمشق رفتار و كردار كودكان است، پس اگر آنان كتاب بخوانند و قصه بگويند، مادرگونه بر روح و روان كودك تاثير خواهد گذاشت و كتابخوانی برای كودكان يك خاطره خوب دوران كودكی خواهد بود . آموزش در دوران ابتدايی بر مبنای مشاهده است ، كودك می‌بيند و می‌آموزد. كودك، با  شخصيتِ قصه، همزاد پنداری می‌كند و از تجربيات و حوادث داستان درس‌ها می‌آموزد .

همچنین كتابخانه مركزی اروميه با هدف نيل به  ترويج كتاب‌خوانی و پرورش نسلی فرهيخته و نيز با هدف كمك به آموزش كودكان و توانمندسازی آموزگاران، كارگاه آموزش قصه‌گويی را در جهت فرهنگسازی مطالعه برگزار كرد.

در اين كارگاه شيوه‌های قصه‌گويی مانند قصه‌گويی ساده، كتاب‌خوانی، نمايشنامه‌خوانی، شبيه خواني و پرده خواني، شمايل‌گردانی، قصه‌گويی با تقليد صدا ، قصه‌گويی با تقليد حركت، قصه‌گويی با بازيگر آشكار و پنهان، قصه‌گويی خلاق و بدون سوژه آموزش داده شد.

 در ادامه، نحوه ارتباط دادن موضوعات درسی با قصه‌گويی نیز آموزش داده شد . همچنين در اين جلسه كتاب‌خوانی براي كودكان، باهم‌خوانی، جمع‌خوانی از جمله تكنيك‌هايی بود كه برای آموزگاران تشريح شد.

نشست تخصصی کتابخوان ناشنوایان نیز به همت کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

کتابخانه مرکزی ارومیه هر ماه یک نشست مدرسه‌ای در مقاطع سنی کودک و نوجوان برگزار می‌نماید . نشست بهمن‌ماه در دبیرستان «عرصه تلاش دو» توسط دانش‌آموزان ناشنوا برگزار شد .

این دانش‌آموزان با زبان ویژه خود، زبان  اشاره و لب‌خوانی و  گفتن، به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود برای دوستان همزبان خود نمودند .

بخش ناشنوایان کتابخانه با عضویت ناشنوایان و نیمه شنوایان به صورت کارت بها و آماده‌سازی و ساده‌سازی کتب مخصوص ناشنوایان آماده خدمت رسانی به این افراد است .

در نشست تخصصی ناشنوایان در جمع صمیمی دانش آموزان دبیرستان عرصه تلاش کتابهای «داستان انقلاب» نوشته بنفشه رسولیان، «رازهای روزهای بهاری» نوشته محمد حسین صلواتیان، «عطر گل‌های خورشید»، «مرد غریب و دزد نادان» نوشته فرشته رامیشنی، «قطار و اسب» نوشته هیتر ایمری، «اگر گفتی آنکه خدا را دوست دارد چه می‌کند ؟» نوشته مجتبی آموزگار معرفی شد.

در پایان با اهداء جایزه و تقدیر نامه از دانش آموزان قدردانی شد.  

کتابدار
|
Iran
|
1395/11/22 - 23:35
0
2
مدیرکل استان ما کی میخواد عوض بشه؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: