کد خبر: 27851
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 19 اسفند 1395 - 14:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست تخصصی «کتاب ‌خوان قرآن ‌پژوهی» برگزار شد

منبع : لیزنا
به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست تخصصی کتاب ‌خوان با محوریت «مطالعات قرآنی، قرآن ‌پژوهی و نهج البلاغه»  نوزدهم اسفندماه در دانشگاه قرآن و حدیث قم برگزار شد.
نشست تخصصی «کتاب ‌خوان قرآن ‌پژوهی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان قم، نشست کتاب خوان تخصصی مطالعات قرآنی، قرآن پژوهی و نهج البلاغه توسط اداره کل کتابخانه های عمومی و با همکاری موسسه دارالحدیث، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه و کتابداران و کارشناسان اداره کل در دانشگاه قرآن و حدیث تشکیل شد.

عبدالرضا حمادی پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب «روش تحقیق با تکیه بر علوم قرآن و حدیث» نوشته احمد پاکتچی؛ هدف اصلی نویسنده را ارائه روش تحقیق حقیقی در این کتاب عنوان کرد و گفت: بر همین اساس این کتاب در چهار فصل در مورد روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث به بحث پرداخته است. در فصل اول با عنوان «شکل‌گیری مفهوم جدید روش تحقیق» نگارنده ابتدا در مورد روند نامنظم میزان اختراعات پس از رنسانس، ایجاد زبان مشترک میان دانشمندان (روش‌شناسی) و فواید روش‌شناسی بحث نموده است.

این استاد دانشگاه در مورد ارکان پژوهش، گونه‌های پژوهش، پژوهشهای تبیینی، پژوهشهای اکتشافی، پژوهش تاریخی، پژوهش مقایسه‌ای یا تطبیقی، پژوهش تحلیلی، روش مطالعات درجه اول، روش‌های سنتی، روش‌های نوین، روش مطالعات درجه دوم، ویژگی‌های قرآن کریم و حدیث توضیحاتی را بیان کرد.

وی گفت: در فصل دوم نیز نگارنده پیرامون مراحل انجام یک پژوهش، الگوهای خودکار شده، روش‌های واکاوی و واسازی، فرق‌گذاری بین تبیین و توجیه بحث نموده است.

حمادی همچنین اظهار داشت: در فصل سوم «روش‌شناسی» پیرامون انواع مطالعه، مطالعه تاریخی، تاریخ اندیشه یا انگاره، گونه‌ های تحول در انگاره، تحولات کارکردی در ساختار، کارکردهای آشکار، عناصر آشکار، توسعه بر اساس الگوگیری، توسعه و تضییق بر اساس بازتعریف، مطالعه تطبیقی، مطالعه تطبیقی خرد، مطالعه تطبیقی کلان، تفاوت در ترکیب‌بندی و کارکردها، مقایسه تبارشناختی، تفاوت در تعلق به ساختاری بزرگ، مقایسه گونه‌شناختی، مطالعه تطبیقی متوازن، مطالعه تطبیقی نامتوازن، نامتوازن دو رکنی، نامتوازن چند رکنی، فاصله تاریخی میان ارکان، فاصله گفتمانی میان ارکان، مطالعه تحلیلی، معنای تحلیل، تقلیل‌گرایی، ویژگی عمومی روش‌های تحلیلی، تحلیل براساس جنسیت، تنوع روش‌های تحلیلی (براساس دانش زمینه‌ای)، تنوع روش‌های تحلیلی (براساس گونه مطالعه)، روابط جای‌شناختی و روابط تراکمی بحث شده است.  وی در پایان گفت: فصل چهارم نیز با عنوان «مراحل اجرایی پژوهش»؛ پیرامون یادداشت‌برداری، گونه‌های یادداشت، یادداشت اندیشه‌های شخصی، یادداشت‌های ارجاعی، فراوری منبع به عنوان اساس پژوهش و روند پرورش یک متن صحبت شده است.

 حسین سروش پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب «چشمه خورشید» نوشته مصطفی دلشاد تهرانی با موضوع نهج البلاغه اظهار داشت: نهج البلاغه می تواند پاسخگوی خلاء های عمیق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و جوابگوی مسائل و مشکلات گوناگون مسلمانان و جوامع عصر حاکمیت شرک باشد. این دفتر در هشت بخش سامان یافته است.

وی کتاب «چشمه خورشید» را برای آشنایی با نهج البلاغه عنوان کرد و گفت: نهج البلاغه بی تردید پس از قرآن کریم گرانقدرترین و ارزشمندترین میراث فرهنگی اسلام است که برای هدایت افراد و جامعه و همچنین شفای دردهای روحی بشر و راز هدایت اجتماعی و سیاسی بسیار سودمند و کاربردی است؛ وی سپس بیان کرد: بخش اول کتاب شناخت علی (ع)؛ بخش دوم نیز شناخت مؤلفان کلام امام علی (ع)؛ بخش سوم هم شناخت نهج البلاغه؛ بخش چهارم منبع شناسی نهج البلاغه و بخش پنجم کتاب شناخت رابطه نهج البلاغه و قرآن می باشد در بخش ششم نیز صورت شناسی نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است و بخش هفتم روش شناسی نهج البلاغه ؛ بخش هشتم یعنی بخش پایانی در کتاب شناسی نهج البلاغه است.

حامد معرفت پژوهشگر و استاد دانشگاه کتاب «همگام با وحی» نوشته عبدالکریم بهجت پور را اولین تفسیر شیعه به ترتیب نزول قرآن دانست و گفت: تا کنون ۵ جلد از این تفسیر منشر شده که انتشار۲۰ جلد از آن نیز پیش بینی شده است. در تفسیر همگام با وحی هدف این است که سوره‌ها و آیه‌ها به ترتیب نزولشان بر پیامبر اکرم(ص)، به جهت کشف تحول‌آفرینی‌ در جامعه معاصر نزول پدید آمده، تفسیر شوند.

وی همچنین بیان کرد: مفسر کوشیده تا گام تحولی قرآن را نشان دهد و هر یک از این گامها، یکی از حلقههای برنامه جامع قرآن برای تحول مردم است. این استاد حوزه و دانشگاه ترکیب منظم این گامها را هدایت در مسیر تحول قرآن عنوان کرد و گفت: با این خط مشی ما با شیوه تحول آفرینی قرآن در عصر نزول آشنا میشویم. معرفت همچنین مطالعه و بررسی این گامها را شناخت مهندسی و سبک ارائه شده‌ قرآن از فرهنگ جامعه معاصر نزول دانست و افزود: دستیابی به مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی جوامع دیگر، مؤلفههای دیگری نیز میطلبد.

 محمدحسین محمودی پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب «حکمت اصول سیاسی اسلام» نوشته علامه محمد تقی جعفری، اظهار داشت: این کتاب، ترجمه و تفسیر فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر می باشد، که در حدود ۶۰۰ صفحه به رشته تحریر درآمده و اصول سیاسی اسلام را با نگاه و دیدگاهی جامع ، مورد معرفی قرار داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بازکاوی سیاست از دیدگاه اسلام و تحریر رئوس کشورداری عقلانی از منظر اسلام را با نظر به مدیریت انسانی ، عمده ترین مباحث این کتاب عنوان کرد و افزود: شمارش ویژگی های زمامدار اسلام و مقایسه پیش زمینه های تمدن اسلام برای زمامداری با دیگر تمدن ها، در این کتاب در حقیقت، نشان دهنده یک مطالعه تطبیقی جامع در سیاست شناسی ملل مختلف است .

امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه ها ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی و لزوم ورود کتاب به عنوان کالای اصلی در زندگی افراد؛ گفت: تا کنون بیش از چندین هزار نشست کتاب خوان در سراسر کشور با هدف تحقق بخشیدن به منویات رهبر معظم انقلاب و با ابتکار علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شده است.

وی همچنین بیان کرد: این اداره کل آمادگی دارد تا این نشست ها را ویژه دانشجویان و دیگر مراکز فرهنگی علمی به صورت عمومی و تخصصی برپا کند.

در پایان نیز توسط مدیرکل کتابخانه های عمومی از ارائه دهندگان تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: