کد خبر: 28704
تاریخ انتشار: شنبه, 06 خرداد 1396 - 15:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست ادبی شمس با نقد کتاب «لم‌يزرع» در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی 

منبع : لیزنا
همزمان با سالروز فتح خرمشهر، سومين نشست از سلسله نشست‌های ادبی شمس، با محوريت نقد کتاب «لم‌يزرع» -برندة جايزة ادبی کتاب سال «جلال آل احمد»- با حضور نويسندة اين اثر و جمعی از نويسندگان، ادب‌دوستان و اهالي علم و ادب، در تالار قدس کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی برگزارشد.
نشست ادبی شمس با نقد کتاب «لم‌يزرع» در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی 

به گزارش روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سومين نشست از سلسله نشست‌های ادبي شمس، با محوريت نقد کتاب «لم‌يزرع» که جايزة ادبی کتاب سال «جلال آل احمد» را از آنِ خود کرده است، با حضور «محمدرضا بايرامي» نويسندة اين اثر و جمعي از نويسندگان، ادب‌دوستان، منتقدين و اهالي علم و ادب، در تالار قدس کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي برگزار شد.

در اين نشست، که با تلاوت آياتي دلنشين از قرآن مجيد آغاز شد، به مسائلي همچون درون‌مايه، زاوية ديد داستان، يأس و تقديرگرايي حاکم بر کتاب، تصويرسازي‌هاي زيبا، شخصيت‌پردازی‌های داستان، و مسائلی از اين دست پرداخته شد.

«علی براتي گجوان» از نویسندگان معاصر که در مقام مجری کارشناس، ادارة اين نشست را بر عهده داشت، با بيان اين که محمدرضا بايرامی تاکنون بيش از 70 جلد کتاب را در حوزة ادبيات داستاني و دفاع مقدس به چاپ رسانده که بيشتر آثار او، جوايز متعدد داخلي و خارجي را از آنِ خود کرده است، به معرفي کتاب «لم يزرع» پرداخت و گفت: یاين کتاب، حکايت جوان شيعه‌اي به نام سعدون است که ناخواسته اسير عشق دختر زيبايي از اهل تسنن مي‌افتد و با مخالفت سرسخت دو خانواده که پايبند آداب و رسوم قبيله‌ای هستند، مواجه می‌شوند. زمان داستان، زمان جنگ بين ايران و عراق است و ماجراها در روستاهاي عراق در کنار رود دجيل اتفاق مي‌افتدی»

وی دربارة نقد آثار داستانی بيان کرد: در نقد آثار ادبی، آنچه مهم است، متن است و نه نويسندة اثر، و ما بايد در حوزة نقد، متن را از نويسنده جدا بدانيم و اگر نقد صريحي ارائه مي‌گردد، هرگز قصد بر زير سؤال‌بردن شخصيت نويسنده نيست.

محمدرضا بايرامي نيز با بيان اين که من از نقد استقبال می‌کنم، تصريح کرد: نقد اثر به ويژه اگر نواقص کار مطرح شود، بسيار راهگشاي نويسنده است؛ چرا که اگر حُسن کار بيان گردد، چندان کمکی به نويسنده نمی‌کند، اما بيان عيوب و کاستي‌های يک اثر، کمک شايانی به نويسنده در خلق آثار بعدي مي‌کند.

در ادامه، نويسندگان معاصر و منتقدان داستان، به بيان نقدهای خود بر اين اثر پرداختند که در پايان، محمدرضا بايرامي به اين نقدها پاسخ داد.

همچنين همزمان با اين نشست، منتخبي از آثار منتشرشدة محمدرضا بايرامیهمچون «مهربان‌تر از نسيم»، «پل معلق»، «بعد کشتار»، «شب در بيابان»، «عقاب‌هاي تپه 60»، «مردگان باغ سبز»، «سه روايت از يک مرد»، «شب‌هايي در بيابان» و ... در تالار قدس کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی، در معرض ديد علاقمندان قرار داشت.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: