کد خبر: 28725
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 خرداد 1396 - 14:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

۲۰ درصد مدارس استان مرکزی مجهز به کتابخانه است

منبع : لیزنا
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خواستار ارتقاء سطح مشارکت مردمی در برنامه‌های فرهنگی منطقه شد.
۲۰ درصد مدارس استان مرکزی مجهز به کتابخانه است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: ۱.۸ درصد جمعیت کشور در استان مرکزی زندگی می‌کنند و مسئولان فرهنگی باید با برنامه و ارتقاء آگاهی سطح مشارکت مردمی را در برنامه‌های فرهنگی منطقه بالا ببرند. ساختارهای فرهنگی با تقویت مشارکت مردم و نقش‌آفرینی در این عرصه رشد می‌یابد و رسانه‌ها و نهادهای آموزشی و پرورشی و فرهنگ‌ساز در این خصوص نقش محوری دارند.

وی ادامه داد: شایسته است آموزش‌وپرورش برای افزایش مشارکت مردم در جشنواره رضوی فرایند اطلاع‌رسانی را تقویت و با صدور بخشنامه به مدارس استان این مهم را در سطح کلان و فراگیر به اطلاع مردم برساند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز تکلیف دارند که سهم خود را در حوزه کتابخوانی و فرهنگ به‌درستی ایفا کنند و به بهترین شکل برای مشارکت‌جویی در جشنواره رضوی به میدان بیایند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی افزود : برای افزایش توجه و رغبت مردم به مطالعه و کتابخوانی، ابزار و شرایط این مهم باید توسط متولیان امر فراهم شود؛ چراکه دانایی محوری در رقم زدن سطح مناسبات و تصمیم‌سازی اندیشه محور، تأثیر مستقیم دارد.

فتح‌آبادی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه توجه مطلوبی به حوزه فرهنگی و اجتماعی شده است و در ماده ۹۲ این برنامه، ادارات و سازمان‌ها مکلف شده‌اند بر اساس آمایش سرزمین به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بپردازند. گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند نقشه راه است اما باوجود گذشت ۱۰ سال و تأکید بر این مهم همچنان ضعف‌هایی در این خصوص وجود دارد و کشور در این زمینه با شاخص‌های جهانی فاصله زیادی دارد.

وی افزود: ۲۰ درصد مدارس استان مرکزی مجهز به کتابخانه است؛ ایجاد فرصت مطالعه آزاد در مدارس، قرار دادن کتاب در سبد خانوار، آموزش فنون مطالعه ویژه دانش‌آموزان، ایجاد حس نیاز به مطالعه در جامعه ضروری است.

علی‌اکبر احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: سرنوشت جامعه در گرو تضارب اندیشه و تصمیم عقلایی و منطقی و میزان آگاهی و سطح دانش و بینش آن جامعه است. هدف از کتابخوانی و ترویج مطالعه، انسان‌سازی، ترویج معارف الهی و قرآنی است و زمانی مقوله انسان‌سازی محقق می‌شود که نهادهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه تلاش کنند.

وی ادامه داد: هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در قالب مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در دهه کرامت برگزار می‌شود. این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا (ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

احمدی افزود: این جشنواره در بخش‌های کودک، نوجوان و بزرگ‌سال در ۶ عنوان کتاب درباره امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی (ع) به مخاطبان عرضه می‌شود. جشنواره کتابخوانی رضوی فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در این استان است تا با استفاده از این ظرفیت دوستی مردم به‌ویژه کودک و نوجوان با کتاب افزایش پیدا کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: