کد خبر: 30204
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 شهریور 1396 - 18:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همدان میزبان رونمایی از سه کتاب در حوزه ادبیات پایداری شد

منبع : لیزنا
 کتاب‌های «به نام خدا؛ محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم»، «ما هم هستیم» و «پرده‌داران راز دوست» با حضور نویسنده و جمعی از مسئولان استانی در همدان رونمایی شد.
همدان میزبان رونمایی از سه کتاب در حوزه ادبیات پایداری شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، مراسم تجلیل از سیدمیثم موسویان هنرمند و نویسنده متعهد و انقلابی و رونمایی از سه کتاب ارزشمند «به نام خدا؛ محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم»، «ما هم هستیم» و «پرده‌داران راز دوست» با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان، بسیج هنرمندان، حوزه هنری و دانشگاه بوعلی سینا، با حضور سیدمیثم (مهرداد) موسویان، نویسنده کتاب؛ بهناز ضرابی‌زاده و حمید حسام از نویسندگان سرشناس کشور؛ حسن عرفانی‌مقدم، معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان؛ رسول کرمی، رئیس بسیج هنرمندان استان؛ سعید محبیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان؛ معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار، کتابداران، کارشناسان ستادی اداره‌کل، اهالی علم و فرهنگ و جمعی از نویسندگان حوزه ادبیات انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی اعتمادیه همدان برگزار شد.

نویسنده کتاب «به نام خدا؛ محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم» در این نشست با اشاره به اینکه «چند سال پیش و با پیشنهاد حوزه هنری این کتاب را نوشتم»، اظهار کرد: قدرت‌الله شهبازی راننده تیپ ویژه شهدا خاطرات نابی داشت که پیشنهاد نگارش آن را به من داد.

موسویان در ادامه افزود: از خصوصیات ویژه این کتاب، بیان راوی داستان است که با صداقت کامل و بدون هیچ فخر فروشی وقایع را بازگو و انسان را مجذوب خود می‌کند.

وی علت گرایش خود به نوشتن در حوزه ادبیات مقاومت را دغدغه فکری و ذهنی نسبت به وقایع دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: ما نویسنده مذهبی هستیم و دفاع مقدس تجلی والایی از مذهب است.

موسویان با بیان اینکه «نباید موضوع دفاع مقدس مغفول بماند و اگر غیر از این جریان بود، ما هیچ پیشرفتی نمی‌کردیم»، ادامه داد: اهتمام مقام معظم رهبری به ادبیات مقاومت باعث آشتی مردم با این ادبیات شد.

وی در پاسخ به این پرسش که نقد کتاب و برنامه فرهنگی چه تاثیری در فهم بهتر و ترویج فرهنگ مطالعه دارند، گفت: با برگزاری چنین برنامه‌هایی نشاط خاصی در جامعه ایجاد شده و علاوه بر کمک به نویسنده در آشنایی بهتر مخاطبان با جزئیات کتاب، مؤثر خواهد بود.

قدرت‌الله شهبازی؛ روای کتاب «به نام خدا؛ محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم» نیز در این مراسم، اظهار کرد: هدف از روایت داستان «به نام خدا؛ محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم» این بوده که مردم به ویژه نسل جوان، شخصیت‌های دوران دفاع‌مقدس را بهتر بشناسند چرا که متأسفانه بسیاری هنوز قهرمانان این نسل را ندیده‌ و نمی‌شناسند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا همچنان خاطرات شما ادامه دارد و باید نوشته شود؟ خاطرنشان کرد: کتاب دومم درباره پاوه در حال نگارش است.

شهبازی در ادامه با بیان خاطراتی از شهداء افزود: فرمانده لشگری که با نیروهای خود شوخی یا با آنها فوتبال بازی می‌کرد اما هنگام عملیات نیز با کسی شوخی نداشت، بخشی از ناگفته‌های خواندنی است که باید گفته شود.

وی با اشاره به اینکه «خواندن کتاب روی افکار و رفتار نوجوانان و جوانان تأثیر قابل توجهی دارد»، گفت: کتاب «به نام خدا؛ محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم» را به جوانانی دادم که به اصطلاح به آنها سوسول می‌گوییم اما طوری این کتاب بر روی آنها تاثیر گذاشته که حتی طرز لباس پوشیدنشان نیز فرق کرد.

در ادامه بهناز ضرابی‌زاده که به عنوان منتقد کتاب «به نام‌ خدا محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم» در این نشست حضور داشت با اشاره به اینکه «چنین جلساتی در واقع دیدار بین نویسنده و مردم است»، خاطرنشان کرد: ورود به حوزه خاطره‌نویسی آشنایی به اطلاعات این حوزه را می‌طلبد و برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند به بهبود وضعیت این نوع نگارش در کشور کمک شایانی کند؛ چراکه نبود چنین جلساتی باعث تکرار نواقص در آثار دیگر نویسندگان نیز خواهد شد.

وی با تأکید به اینکه «باید با دعوت از کسانی که صاحب  اثر هستند و در این حوزه سالها فعالیت داشته‌اند شرایطی را فراهم کرد که آرام آرام مخاطبان، ژانر را بشناسند»، گفت: در این جلسه درباره خاطره نگاری و عناصر آن صحبت کردم و معتقدم اغلب کسانی که در مورد خاطره نگاری صحبت می‌کنند آن را به عنوان رمان نگاه می‌کنند در حالی که خاطره مستقل است و رمان و دل نوشته نیست و باید با ویژگی خود آن را سنجید.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از قدرت‌الله شهبازی راوی داستان «به نام‌ خدا محمد بروجردی‌ام مصاحبه نمی‌کنم»، سید میثم موسویان نویسنده این کتاب و بهناز ضرابی‌زاده منتقد میهمان این برنامه با اهدای هدایایی به رسم یادبود تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: