کد خبر: 30253
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 شهریور 1396 - 14:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تشکیل شش نشست مطالعاتی در کتابخانه علامه امینی قم

منبع : لیزنا
 با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب‌های کاربردی شش نشست مطالعاتی در کتابخانه عمومی علامه امینی قم تشکیل شد.
تشکیل شش نشست مطالعاتی در کتابخانه علامه امینی قم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست‌هایی با هدف ترویج مطالعه مفید با حضور شماری از کودکان و نوجوانان در بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی تشکیل شد.

در نشست شاهنامه‌خوانی، زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه، به بلندخوانی داستان «ضحاک و کاوه آهنگر» برگرفته از کتاب «قصه‌های تصویری از شاهنامه» نوشته ‌حسین فتاحی پرداخت. در ادامه نیز ضمن بحث درباره مطالب کتاب، اعضا به طراحی تصویر ذهنی خود از این داستان پرداختند.

نمایش خلاق و جمع خوانی از کتاب «۱۴ قصه۱۴ معصوم»

در بخشی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی این کتابخانه، نمایش خلاق با هدف معرفی کتاب «بازرگان و چوپان دروغ‌گو» نوشته‌ ابوالفضل هادی منش انجام شد؛ پس از معرفی این کتاب، متن نمایشنامه با تغییراتی توسط هنرجویان کودک و نوجوان نگاشته شد؛ در این بازنویسی برخی از شخصیت‌های داستان با تغییرات صورت گرفته نقش پررنگ‌تری  داشتند.

در نشستی دیگر، از کتابِ «۱۴ قصه۱۴ معصوم: امام جواد علیه‌السلام» نوشته‌ حسین فتاحی، با هدف صحیح خوانی واژگان و جملات و آشنایی با زندگی معصومین علیهم‌السلام جمع‌ خوانی و بلندخوانی شد.

کارگاه آموزش خوشنویسی

در کارگاه آموزش خوشنویسی که با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان برگزار شد،  ساره فلاح، مربی دوره به آموزش خط نستعلیق و تحریری به شرکت‌کنندگان پرداخت.

نشست کتاب‌خوان

در این نشست ۸ نفر از کتاب‌خوانان به معرفی کتاب پرداختند. نسترن درودی با معرفی کتاب «افسانه‌ دندان ناخدا کرو» نوشته‌ کالفر یون؛ نرگس بیرامی با معرفی کتاب «حبابی که همه را خورد» نوشته‌ آر. ال. استاین؛ محدثه رضایی با معرفی کتاب «داستان‌های شنیدنی و خواندنی» نوشته‌ حسین ارغوانی؛ آیدا محمدی با معرفی کتاب «دختری که دائم جیغ می‌کشید وای هیولا» نوشته آر.ال. استاین؛ سمیه فراهانی با معرفی کتاب «موشک کاغذی: داستانی درباره‌ ارزش درخت» نوشته‌ اولیور جفرز؛ زینب طاهری‌فر با معرفی کتاب «از مدرسه بدم می‌آید» نوشته‌ جین ویلیس؛ زهرا شوندی با معرفی کتاب «نیکلاکوچولو و دوستان» نوشته‌ سامپه – گوسینی؛ معصومه شوندی با معرفی کتاب «هارولد افسانه می‌گوید» نوشته‌ کراکت جانسون تجربیات مطالعاتی خود را با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

کارگاه ادبی نیم‌وجبی‌ها

در این نشست رقیه ندیری، مربی کارگاه پیرامون «تیپ‌شناسی» و «شخصیت‌پردازی» و تفاوت بین آن‌ها به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در «تیپ» ها ویژگی‌های فردی ذکر نمی‌شود درصورتی‌که در «شخصیت»‌ها، باید ویژگی‌های اشخاص بیان شود. شخصیت‌پردازی‌ها و مؤلفه‌های داستان باید برای مخاطب باورپذیر باشد. شخصیت‌پردازی در داستان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان می‌شود؛ در روش مستقیم، مشخصات ظاهری و خصوصیات اخلاقی مدنظر است اما در روش غیرمستقیم این خصوصیات از طریق گفتار و رفتار شخصیت‌ها ارائه می‌شود. این نوع پرداخت‌ها بیشتر در داستان‌های تک شخصیتی مشاهده می‌شود؛ در این نوع از داستان، نویسنده به‌ندرت به معرفی مستقیم و بدون واسطه ظاهر شخصیت‌ها می‌پردازد بلکه در بخش‌های مختلف داستان به شکل غیرمستقیم، نشانه‌هایی از ظواهر اشخاص را به خواننده نشان می‌دهد. درواقع در یادآوری خصوصیات اخلاقی، نویسنده باید با خلق یک حادثه یا در خلال یک گفتگو به توصیف ویژگی‌های اخلاقی شخصیت موردنظر بپردازد.

 

در پایان این نشست شرکت‌کنندگان با قرائت داستان‌ها و یادداشت‌های روزانه خود، به بررسی ویژگی‌های شخصیت‌های داستانی پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: