کد خبر: 30362
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 شهریور 1396 - 21:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین جلسه خیّرین کتابخانه‌ساز شهرستان‌های فارس برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
 سرپرست کتابخانه‌های عمومی فارس از برگزاری نخستین جلسه خیّرین کتابخانه‌ساز شهرستان‌های این استان در مهرماه سال جاری به میزبانی آباده خبر داد.
نخستین جلسه خیّرین کتابخانه‌ساز شهرستان‌های فارس برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، روح‌الله منوچهری سرپرست کتابخانه‌های عمومی فارس در چهارمین جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری، با تصریح اینکه پیرو مصوبه انجمن درباره برگزاری جلسات انجمن خیرین شهرستانی، دو شهرستان فارس تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند، بیان کرد: رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی آباده و جهرم ضمن شناسایی ظرفیت خیرین شهرستان‌های خود، در زمینه برگزاری این جلسه اعلام آمادگی کرده‌اند و اولین جلسه خیرین شهرستانی نیز در مهرماه با حضور مسئولان اداره کل و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان آباده برگزار خواهد شد.

منوچهری با بیان اینکه پیگیری‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس برای دریافت زمین کتابخانه هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: این اداره کل پیگیر دریافت دو زمین برای ساخت کتابخانه است. یک زمین برای ساخت کتابخانه خیرساز که منابع ساخت آن تأمین شده و تنها نیازمند دریافت زمین است و دیگری زمین کتابخانه مرکزی که هنوز مشخص نشده و امیدواریم با همکاری استانداری و کمیسیون ماده ۵ استان، تکلیف این زمین مشخص شود.

وی در ادامه با تصریح اینکه کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر به تجهیزات و منابع نیاز دارند، خاطر نشان کرد: در جلسه انجمن خیرین کارگروهی به منظور جذب منابع و خیرین و انجام امور تبلیغاتی برای تشویق مردم به اهدای در حوزه کتابخانه‌ها تشکیل می‌شود که امید است با تشکیل این کارگروه خانواده خیرین کتابخانه‌ساز و کتابخانه‌یار استان گسترش یابد.

ساخت کتابخانه عمومی در مناطق تاریخی و توریستی استان فارس

محمدرضا ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره‌کل ساخت کتابخانه در مناطق تاریخی و توریستی استان است، بیان کرد: در دو روستای گردشگری کمهر و برشنه در شهرستان سپیدان و شهر تاریخی مادر سلمان، زمین برای ساخت کتابخانه توسط خیر اهدا شده است اما هنوز هزینه ساخت آن تأمین نشده است.

وی در ادامه افزود: باتوجه به ضرورت ساخت کتابخانه در مناطق تاریخی و توریستی نیاز است که انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در زمینه جذب خیر در این مناطق اقدام ویژه‌ای انجام دهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه برای تشکیل کارگروه جذب خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی پیش از هرچیز باید خیرین شناسایی شوند، افزود: اعضای کارگروه جذب خیرین باید در دو حوزه بررسی نیازهای منابع و کتاب‌های مورد نظر و همچنین شناسایی و تشویق خیرین به مشارکت در این حوزه فعالیت داشته باشند.

علی نویدگویی با بیان اینکه نیاز سنجی اولین قدم برای جذب خیرین و پویاتر شدن کتابخانه‌های عمومی است، افزود: در زمینه جذب خیر همه باید همتی مضاعف داشته باشند و با تبلیغات مناسب اعضای جدید را جذب انجمن کنند؛ چراکه به یقین در توان تمامی مردم نیست که کتابخانه بسازند؛ اما بیشتر مردم می‌توانند با تهیه کتاب‌های مورد نیاز و بخشی از نیازهای کتابخانه‌های عمومی، چراغی در این راه روشن کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال باید بحث پایتختی کتاب برای شیراز به جد دنبال شود، از انجام طرح‌های خلاقانه و نوآوری کتابخوانی در شیراز یاد کرد و گفت: در این زمینه باید گروهی متشکل از مسئولان تمامی دستگاه‌های فرهنگی استان تشکیل شوند و بحث پایتخت کتاب شدن شیراز را به صورت مدون  پیگیری کنند؛ چراکه این حق شهر شیراز است که پایتخت کتاب ایران و جهان شود و برای این کار لازم است که مدیران دستگاه‌های استان، تفکر فرهنگی داشته باشند.

نویدگویی همچنین به برگزاری آدینه بازار کتاب و پانسیون کتاب در شیراز خبر داد و گفت: طرح آدینه بازار کتاب از جمعه ۱۰ شهریورماه در پارک خلدبرین آغاز می‌شود و در این برنامه می توان طرح‌های خلاقانه‌ای مثل نذر کتاب را انجام داد؛ همچنین پانسیون کتاب نیز در چند روز آینده به بهره برداری خواهد رسید.

اختصاص  برخی از سرمایه‌های ساخت کتابخانه‌ها به امور نرم‌افزاری

شهرام یزدانی خیِر کتابخانه‌یار استان فارس در این نشست با تصریح اینکه برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و جذب سرمایه‌های خیران در امور کتابخانه‌ها به تبلیغات قوی و کارهای نرم افزاری نیاز داریم، بیان کرد: ساختن کتابخانه تنها شرط کتابخوان شدن مردم نیست؛ بلکه باید در گام اول بر فرهنگ مردم و خیرین کار کرده و با تغییر نگرش فرهنگ مطالعه و سرمایه‌گذاری در این زمینه را نهادینه کرد.

 

وی با تصریح اینکه می‌توان در گام اول برخی از سرمایه‌های ساخت کتابخانه‌ها را به انجام کارهای نرم‌افزاری اختصاص داد، افزود: انجام امور تبلیغی بسیار و روابط عمومی قوی اولین گام‌های جذب مردم و خیرین به حوزه کتاب و کتابخوانی است که و تشکیل کارگروه جذب خیرین می‌تواند کمک شایانی در این حوزه باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: