کد خبر: 30819
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 مهر 1396 - 09:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نگهداری بیش از 200 نسخه خطی و چاپ سنگی از صحیفه سجادیه در کتابخانه آستان ‌قدس رضوی

منبع : لیزنا
در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی افزون بر 200 نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی از صحیفه سجادیه و شرح و حاشیه آن نگهداری می‌شود که برخی به واسطه قدمت و یا خط و تذهیب هنرمندانی ممتاز از نفاست زیادی برخوردار است.
نگهداری بیش از 200 نسخه خطی و چاپ سنگی از صحیفه سجادیه در کتابخانه آستان ‌قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام امام چهارم شیعیان است که مجموعه گهربار دعایی با نام «صحیفه سجادیه» از ایشان روایت شده و به لحاظ جامعیت علمی در زمان خود به عنوان مرجع علمی مسلمانان مورد سؤال و جواب قرار می‌گرفته و اهل سنّت نیز ایشان را از راویان حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله برشمرده‌اند؛ در حال حاضر بیش از 160 نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند از صحیفه در آستان قدس رضوی موجود است که با آثار دیگر از قبیل شرح و حاشیه، از مرز 200 نسخه می‌گذرد.

حجه‌الاسلام محمد حسن نوری‌نیا با بیان اینکه دو نفر از فرزندان امام-حضرت باقر علیه‌السلام و زید بن علی- این صحیفه را نوشته‌اند، اظهار داشت: آنچه از امام روایت شده در کتب معتبر روایی اهل سنّت، ثبت و ضبط گردیده و در حال حاضر حداکثر 58 دعا از صحیفه در دسترس عموم قرار دارد که به روایت نجم‌الدین علوی بهاء اشرف است.

وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین و کهن‌ترین روایت صحیفه که قبل از روایت نجم‌الدین علوی بوده، صحیفه‌ای به روایت اهل سنّت است که در اوایل قرن پنجم به سال 416 یا 417 قمری کتابت شده است و تنها نسخه آن، در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

نوری‌نیا به یکی از بهترین صحیفه‌های دارای تذهیب در کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این نسخه که مطالب میرداماد بر حاشیه آن موجود است، دارای سرلوح مزدوج زرّین پرکار است و حاشیه دو صفحه اول گل و برگ زرّین به اسلیمی بوده و جلد آن، ساغری مشکی ضربی زرّین مشتمل بر چهار ابروی سوخت زرّین، که یکی از نمونه‌های ارزشمند سوخت‌های زرکوب است.

وی به نسخه دیجیتالی ارزشمندی اشاره کرد و گفت: تصویری از شرح صحیفه سجادیه علامه مجلسی اول که به خط نستعلیق عالی در زمان وی کتابت شده و با تصحیح و مهر و امضای مجلسی دوم است، در کتابخانه دیجیتال آستان قدس نگهداری می‌شود.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی افزود: نسخه نفیس دیگری نیز به کتابت قرن دهم موجود است که برخی حواشی آن، مطالب مرحوم میرداماد بوده و با نسخه شهید ثانی مقابله و تصحیح شده و وقفی فاضل خان در سال 1065 قمریست.

 

نوری‌نیا در پایان، با بیان اینکه علما و دانشمندان مختلفی بر صحیفه حاشیه زده‌اند، به دو نسخه ارزشمند دیگر اشاره و تصریح کرد: نسخه بسیار ممتازی از صحیفه ثانیه سجادیه که اضافات محدث بزرگوار شیعه، شیخ حر عاملی را در خود جای داده است، در سال 1053 قمری تألیف و ظاهراً در همان زمان کتابت شده است و نسخه دیگر که حواشی آن، مطالب میرداماد و عبدالعالی کَرَکی است، نمونه‌ای دیگر از نسخه‌های نفیس موجود در آستان قدس رضویست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: