کد خبر: 33489
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 اسفند 1396 - 09:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد خبر داد

ابلاغ فراخوان ارسال کتاب‌های جشنواره رضوی به کتابخانه‌ها در ۱۵ اسفندماه

منبع : لیزنا
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در حاشیه برگزاری همایش نویسندگان، مؤلفان و فعالان فرهنگ مکتوب استان سمنان گفت: بر ر اساس اعلام شورای سیاست‌گذاری جشنواره رضوی، در سال ۹۷ کتاب‌های این جشنواره انتخاب و برای چاپ آماده شده است.
ابلاغ فراخوان ارسال کتاب‌های جشنواره رضوی به کتابخانه‌ها در ۱۵ اسفندماه

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، محمد اله‌یاری در حاشیه برگزاری همایش نویسندگان، مؤلفان و فعالان فرهنگ مکتوب استان سمنان در گفتگو با خبرنگاران از اجرای طرح کتابخانه گردی هم‌زمان با سالروز تأسیس نهاد در ۴۶۷ کتابخانه کشور خبر داد و گفت: این طرح نقطه تمرکزی برای حضور نخبگان، ورزشکاران، اندیشمندان، هنرمندان، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و اهالی فرهنگ و رسانه و همچنین تلنگری برای احصاء مشکلات کتابخانه‌ها خواهد بود.

وی بابیان اینکه طرح کتابخانه‌گردی به الگوسازی و مراجعه بیشتر مردم به کتابخانه‌ها کمک می‌کند، افزود: امروز کتابخانه صرفاً برای به امانت گرفتن کتاب نیست بلکه پاتوقی اجتماعی شناخته‌ می‌شود و قطعاً با اعتماد مردم به کتابخانه و کتابداران و نگاه تعاملی و برگزاری کلاس‌های مشاوره، کتابخانه‌ها بیش از آنکه پایگاه عضویت و امانت باشند به برطرف کردن نیازهای فرهنگی و فکری مردم منطقه کمک می‌کنند.

وی افزود: مهم‌ترین دستاورد نهاد کتابخانه‌ها در سال ۹۶ افزایش دسترسی به کتاب‌های قصه، رمان، روان‌شناسی، مهارت‌های خانه‌داری، حوزه شعر و دین در کتابخانه‌ها است. همچنین برای چهارمین سال پیاپی ارسال نشریه برای هر کتابخانه را صرفاً بر اساس نظر کتابداران انجام می‌دهیم؛ در این راستا از تعداد هفت نشریه در سال ۹۲ امسال توانستیم بیش از ۲۷ نشریه به کتابخانه‌های روستایی ارسال کنیم. با موضوع مجموعه‌سازی مشارکتی در کتابخانه‌های کشور به این سمت حرکت می‌کنیم که کتاب‌های مناطق مختلف مبتنی بر نیاز مردم در همان منطقه باشد؛ در این طرح کتابداران کتاب‌های موردنیاز منطقه را انتخاب می‌کنند.

اله‌یاری در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با فعالیت‌های ترویجی بیشترین تمرکز بر فعالیت در مناطق کم برخوردار قرار دارد؛ چراکه بروز آسیب‌های اجتماعی در این مناطق بیشتر است؛ بنابراین در سطح کتابخانه‌های کم برخوردار طرحی پیش‌بینی شد که اعضای کتابخانه‌ها در بازه زمانی سه ماهه و به‌صورت هدفمند به مطالعه ۲۰ کتاب حوزه کودک و نوجوان می‌پردازند.

وی بابیان اینکه موضوع توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها در نقاط کم برخوردار با کمک خیران در دستور کار قرار دارد، افزود: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ کتابخانه عمومی در نقاط مختلف کشور فعال است و در تلاشیم با کمک خیران و مراکزی که بودجه‌های عمرانی ساخت کتابخانه در اختیار دارند، بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را با نگاه ویژه در مناطق کم برخوردار زودتر به پایان برسانیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین بابیان اینکه خیران در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها فعالیت‌های مطلوبی داشته‌اند، تصریح کرد: سال گذشته توانستیم به کمک یکی از خیران ۳۵ کتابخانه در مجموعه کتابخانه‌های کشور را به سرانجام برسانیم؛ کمک خیرین صرفاً به ساخت کتابخانه محدود نمی‌شود؛ افرادی با سرمایه‌های کمتر نیز می‌توانند با کمک به خرید و تجهیزات کتابخانه در این مشارکت خیر سهیم باشند.

اله‌یاری به موضوع جشنواره رضوی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام شورای سیاست‌گذاری جشنواره رضوی، در سال ۹۷ کتاب‌های این جشنواره انتخاب و برای چاپ آماده شده است؛ ۱۵ اسفندماه فراخوان ارسال کتاب‌های جشنواره رضوی به کتابخانه‌ها ابلاغ خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: