کد خبر: 33760
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 اسفند 1396 - 11:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

کتابخانه‌های عمومی را با طرح‌های خلاقانه به مردم معرفی کنیم

منبع : لیزنا
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌ها، گفت: کتابداران باید معرفی کتابخانه و ظرفیت‌های آن را یک وظیفه مهم بدانند و با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه، مردم را به کتابخانه‌ها دعوت کنند.
کتابخانه‌های عمومی را با طرح‌های خلاقانه به مردم معرفی کنیم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح «کتابخانه‌گردی» برای اولین بار همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه سال جاری، با حضور مسئولان فرهنگی و استانی در ۴۶۷ کتابخانه عمومی در سراسر کشور برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در روز کتابخانه‌گردی طی بازدید از کتابخانه عمومی ارغوان تهران، عنوان کرد: امروزه مردم به دلیل کثرت اشتغالات و فعالیت‌های مختلف، گاهی از خدمات عمومی فرهنگی و اجتماعی که در مجاورت آنها ارائه می‌شود، بی اطلاع می‌مانند. چه بسا در کوچه های اطراف همین کتابخانه جوانان و نوجوانانی زندگی می‌کنند که اصلا از وجود یک کتابخانه عمومی با چندهزار کتاب در مجاورت خود اطلاع نداشته باشند؛ کتابخانه‌ای که قطعا می‌توانند سلیقه مطالعاتی خود را در میان این کتاب‌ها پیدا کنند و یا از برنامه‌های متنوعی چون معرفی کتاب، آشنایی با نویسنده، رونمایی کتاب و غیره، بهره ببرند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، افزود: کتابداران باید معرفی کتابخانه و ظرفیت‌های آن را یک وظیفه مهم بدانند و با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه، مردم را به کتابخانه‌ها دعوت کنند. طرح کتابخانه‌گردی یکی از طرح‌های موثری است که می‌تواند معرف خدمات کتابخانه‌ها باشد؛ خوشبختانه امروز در بسیاری از شهرهای کشور طرح‌های بسیاری از این دست در حال اجرا است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: کتابدار ما باید از کتابخانه بیرون بیاید و با مخاطب خود ارتباطی دوطرفه برقرار کند؛ در همین جهت در بسیاری از شهرها با همکاری خوب آموزش پرورش و کتابخانه‌ها، کتابداران با مراجعه به مدارس به معرفی کتاب، کتابخانه، مطالعه، شیوه‌های مطالعه برای دانش‌آموزان می‌پردازند. در برخی شهرها به مهدکودک‌ها و در شهرهای دیگر به بیمارستان‌ها می‌روند و حتی در نماز جمعه به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازند.

مختارپور تصریح کرد: کتابخانه و کتابدار ما باید همواره خود را برای ارائه خدمات بیشتر، بهتر و متنوع‌تر به مردم مهیا کند تا از هر طریقی و در هرفضایی چون فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، نهادهای عمومی، خدمات رسانی، مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد و غیره، پرچم کتاب، کتابخانه و کتابخوانی را افراشته نگه دارند و تنها در این صورت تأثیرات فرهنگی کتابخوانی در کشور ما قابل مشاهده خواهد بود.

کتابدار اصفهان
|
Iran
|
1396/12/28 - 12:10
0
1
در کتابخانه های سراسر کشور طرحهای خلاقانه بسیاری در جهت جذب مخاطب خصوصا کودک و نوجوان صورت می گیرد که متاسفانه چنانچه در همایش و یا نشریه ای به چاپ نرسد ، مورد تشویق قرار نمی گیرد ، وبلاگ خلاقان برتر نیز به جایی نرسید ، بهتر است طرحهای خلاق از سراسر کشور جمع آوری و به همه کتابخانه های عمومی معرفی شود و همچنین سامانه پیشنهادات در این زمینه نیز فعال شود .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: