کد خبر: 34176
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1397 - 22:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حضور دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد

مراسم معارفه سرپرست معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه ها برگزار شد

منبع : لیزنا
طی مراسمی حکم سرپرستی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از سوی علیرضا مختارپور به مهدی رمضانی اعطا شد.
مراسم معارفه سرپرست معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه ها برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم معارفه سرپرست معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، چهارشنبه ۵ اردیبهشت با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران کل نهاد، در سالن کنفرانس ساختمان شماره یک این نهاد برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این مراسم درباره انتقال محمد اله‌یاری از معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اواخر سال گذشته از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخواست انتقال جناب آقای اله‌یاری به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که در نهایت پس از طی مراحل مذاکره، موافقت و همچنین تأکید وزیر محترم، این اتفاق صورت گرفت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: این انتصاب و انتقال را از ۲ جهت امر مبارک و قابل توجهی می‌دانم. اول اینکه از یکی از نیروهای جوان نهاد برای تقبل یک مسئولیت مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد دعوت به عمل آمد و دوم اینکه خوشبختانه این توفیق حاصل شد که برای معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی آقای رمضانی، نیرویی جوان، متعهد، مومن، فعال و کوشا انتخاب و جایگزین شود.

وی با اشاره به آشنایی با فعالیت‌های مهدی رمضانی در عرصه فرهنگی، عنوان کرد: بنده سال‌هاست که با آقای رمضانی آشنا هستم و از فعالیت و تلاش ایشان در دیگر مراکز فرهنگی اطلاع دارم و فکر می‌کنم این انتصاب، اتفاقی مبارک برای این معاونت باشد. بر این اساس انتظار من از اعضای شورای معاونین این است که نهایت، همکاری، تعامل، مساعدت و همکاری را با ایشان داشته باشند و همچنین به ایشان هم عرض کردم که همین تعامل را با مجموعه خود داشته باشند.

دور جدید فعالیت های نهاد در سال ۹۷

مختارپور سال ۱۳۹۷ را دوره جدید از فعالیت در نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و گفت: تا به حال ۴ سال از فعالیت‌هایمان را پشت سرگذاشتیم و ضمن آشنایی با مشکلات و مسائل نهاد، تلاش‌ بسیاری صورت گرفت که با اتفاقات خوب و پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شد. در نتیجه این پیشرفت‌ها وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مدیران کل کتابخانه‌های عمومی روز یکشنبه (۲ اردیبهشت)، به صراحت بر ۲ نکته تأکید داشتند؛ یکی  بر پیشرفت قابل توجه و تحولات مثبت در دوره اخیر در نهاد و دوم معرفی نهاد به عنوان ستاد تخصصی امور کتاب و کتابخوانی در کشور.

وی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بیان این ۲ نکته، در آن جلسه و جلسات دیگر، انتظاراتی را مطرح کردند که انتظاراتی بسیار منطقی، معقول و صحیح است که نهاد باید تمام تلاش خود را برای برآورده کردن این انتظارات انجام دهد. یک دسته از انتظارات موجود در حوزه زیرساختی است. چراکه از مجموع ۱۴۷۰ شهر در کشور، ۱۷۳ شهر ما هنوز فاقد کتابخانه هستند. خوشبختانه بر اساس سند بسیار ارزشمند شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته و مذاکرات و هماهنگی های صورت گرفته، قرار شده با استفاده از فضای مازاد دستگاه‌های دولتی و نهادهای دیگر در سراسر کشور و خصوصا در مناطق محروم، بدون صرف هزینه‌ زیرساختی برای احداث، کتابخانه‌هایی را ایجاد کنیم تا از این جهت یک عدالت فرهنگی در کشور صورت بگیرد.

ارتقای خدمات کتابخانه ای

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین درباره مهمترین انتظار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهاد، گفت: ارتقاء خدمات کتابخانه‌های کشور و تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی گسترده‌ که نیازهای بیشتری را از مردم برآورده کند، مهم‌ترین خواسته وزیر محترم بود. البته این موضوعی است که در سال‌های گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا مطرح شده که با توجه به گسترش فضای مجازی و تغییراتی که در مناسبات اجتماعی و در سطح مسائل فرهنگی جهان به وجود آمده، آیا خدمات کتابخانه‌های عمومی باید مانند سابق ادامه پیدا کند و یا باید یک تکامل و ارتقاء در نوع، کمیت و کیفیت خدمات صورت بگیرد.

مختارپور افزود: ورود به این عرصه نیازمند برنامه‌ریزی، مطالعه و تحقیقات گسترده است که خوشبختانه نهاد با دستی پُر به استقبال این موضوع رفته و آثار تلاش‌هایی که جناب آقای متولیان در معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات با ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر دارند، کم کم  نمایان می‌شود؛ به طوری که نتایج تحقیقات صورت گرفته پس از بحث در نهاد، به برنامه‌ریزی متناسب برای ایجاد تغییر در نهاد از لحاظ خدمات منجر خواهد شد.

مختارپور در ادامه به تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان در فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: تأکید دیگری که وزیر عنوان کردند و خوشبختانه در برنامه‌های نهاد هم بوده، اولویت دادن به کودکان و نوجوانان در خدمات کتابخانه‌ای است. کار ارزشمندی که اداره کل منابع ما در سنجش میزان امانت کتاب‌ها و تغییر مدل خرید کتاب درسال‌های اخیر انجام داده، باعث شده که نهاد امروز به روشنی و صراحت می‌تواند به ناشران اعلام کند که سلیقه مخاطبان کتابخانه‌های عمومی چیست و چرا برخی از کتاب‌ها را خریداری نمی‌کند.

درجه بندی کتابخانه

وی با اشاره به برخی کارهای پیش رو در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، گفت:  کارهایی قبلا آغاز شده که باید به نتیجه برسد، مانند موضوع درجه بندی کتابخانه‌ها که از سال ۹۴ تلاش داشتیم کاری کنیم که این نظام درجه بندی مبنای صحیح‌تری پیدا کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بعد از درجه بندی باید کتابخانه‌ها با درجه‌های پایین‌تر و کمتر توسعه یافته‌تر در اولویت برنامه‌های نهاد قرار بگیرند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: نقش جدیدی که از سال گذشته برای کتابخانه‌ها قائل شدیم و خوشبختانه بسیار مورد استقبال قرار گرفت، گسترش جلسات نقد کتاب و همچنین جنبه اجتماعی کتابخانه‌ها در بحث آسیب‌های اجتماعی و برگزاری دوره‌های مشاوره بود که باید گسترش پیدا کند. در این باره با شورای اجتماعی وزارت کشور صحبت‌هایی داشتیم و آنها برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کردند؛ چراکه در بسیاری از مناطق محروم و برخی از شهرها، تنها مکانی که مردم می‌توانند این گونه نیازهای خود را برطرف کنند، کتابخانه‌ها هستند.

علیرضا مختارپور در ادامه این مراسم، ضمن خوشامدگویی به مهدی رمضانی در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، گفت: خدا را شکر می‌کنم که جانشینی در این معاونت به سرعت انجام گرفت؛ خصوصا در این مقطع که فصل مهمی از برنامه‌های نهاد را در پیش داریم. امیدوارم که با تلاش همکاران در معاونت توسعه، در سایر معاونت‌ها و مدیریت‌هایی که در نهاد در سطح ستادها و در سطح استان‌ها فعالیت می‌کنند و همچنین همت و تلاش و دقت نظر فرهنگی که از جناب آقای رمضانی سراغ و انتظار دارم، سال ۱۳۹۷ فعالیت‌هایی در نهاد صورت بگیرد که در انتهای سال بر اساس شاخص‌های عمومی کشور، سازمان مدیریت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بر اساس شاخص‌هایی که در سند ترویج کتاب و کتابخوانی شورای فرهنگ عمومی تبیین شده، کارنامه قابل قبولی داشته باشیم.

کتابخانه ها به عنوان پاتوق های فرهنگی مطرح می شوند

مهدی رمضانی، سرپرست جدید معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد نیز در ادامه این مراسم، طی سخنانی گفت: از اعتماد دبیرکل محترم نهاد در در انتخاب بنده در این سمت تشکر می‌کنم. بنده پیشتر افتخار خدمت و شاگردی نزد ایشان را داشته‌ام. همچنین جناب آقای اله‌یاری از دوستان عزیز و صمیمی بنده هستند و قطعا خدمات شایسته‌ای در این عرصه داشتند. بدون شک در این حوزه کارهای خوب بسیاری انجام شده و کارهای خوب بسیاری نیز باید انجام شود.

وی با اشاره به سابقه همکاری خود با نهاد ادامه داد: من با نهاد بیگانه نیستم و حدود ۳ سال است که عضو برخی جلسات فکری نهاد بوده‌ام. از دغدغه‌های و انتظارات دبیرکل اطلاع دارم و ان‌شاالله تلاش می‌کنم تا نکاتی که مدنظر ایشان است، در حد توان اجرا کنم. بنده نیز همواره این دغدغه را داشته‌ام که کتابخانه‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی ما در سطح کشور مطرح باشند که نهاد این ظرفیت گسترده را در اختیار دارد و با تجربیاتی که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری در موضوع فرهنگسراها و باغ کتاب  دارم، معتقدم که می‌توان اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم زد.

در ادامه این مراسم معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز ضمن خوشامدگویی به مهدی رمضانی، به بیان نکاتی درباره همکاری و تعامل بخش‌های تحت اداره خود با این معاونت پرداختند. امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نیز طی سخنانی این انتصاب از جانب دبیرکل نهاد را عمل به منویات مقام معظم رهبری در لزوم بکارگیری جوانان مومن، متعهد و کاری در پست‌های مدیریتی عنوان کرد. در ادامه حکم سرپرستی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طی مراسمی از سوی علیرضا مختارپور به مهدی رمضانی اعطا شد.

فریبا اربابی
|
Germany
|
1397/02/11 - 10:33
1
4
کاش زودتر این بحث درجه بندی رو درست میکردن آخه کجای دنیا معیار ارزش متراژ ساختمان است بغیر از خرید و فروش ملک؟؟؟
محمدیار
|
Iran
|
1397/02/06 - 07:55
2
4
مگه تا الان کتابخانه ها پاتوق سیاسی بودن که الان می خوان بشن پاتوق فرهنگی!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: