کد خبر: 34771
تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 خرداد 1397 - 08:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حضور اعضای انجمن قلم و مدیران نهاد کتابخانه های عمومی

آثار برگزیده نویسندگان پیشکسوت انجمن قلم رونمایی شد

منبع : لیزنا
 مراسم رونمایی از آثار ۴ پیشکوست انجمن قلم عصر روز گذشته با حضور اعضای انجمن قلم، مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نویسندگان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.
آثار برگزیده نویسندگان پیشکسوت انجمن قلم رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم رونمایی از آثار ۴ پیشکسوت انجمن قلم با حضور محمدرضا سرشار، راضیه تجار، عباس براتی پور، احمد عربلو، مصطفی محدثی خراسانی و کامران پارسی نژاد از اعضای انجمن قلم و امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی سرپرست معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، اسماعیل جانعلی پور مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در انجمن قلم برگزار شد.

۱۰ اثر از ۴ نویسنده

راضیه تجار، نویسنده و از اعضای انجمن قلم در ابتدای این مراسم با تشکر از همراهی مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور با انجمن قلم برای رونمایی از آثار پیشکسوتان انجمن قلم به معرفی آثار ۴ پیشکسوت انجمن قلم پرداخت و گفت: امروز که شاهد رونمایی از آثار چهار عضو پیشکسوت انجمن قلم هستیم، همت و همیاری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و یاران صدیق‌شان موجبات این مهم را فراهم کرد. امروز ۱۰ کتاب از ۴ پیشکسوت انجمن قلم رونمایی می شود که این آثار حاصل سال ها تلاش و تجربه این نویسندگان برجسته است.

کتاب های «الفبای عشق» با موضوع مبانی عروض و قافیه شعر و «نقش مستوری» مجموعه‌ای از اشعار کلاسیک عباس براتی پور، «اگر دنیا وارونه بود» مجموعه قصه‌های طنزآمیز و «پهلوانان روزگار ما» مجموعه داستان‌های اساطیری و واقعی از رستم‌های واقعی معاصر اثر احمد عربلو، «در آفتاب مضامین» شامل مقالات ادبی، یادداشت‌های کوتاه، نقد شعر و یادداشت‌هایی پیرامون تعدادی از شاعران و شخصیت‌های ادبی، «محض بی رنگی» مجموعه غزل، رباعی، دوبیتی و نیمایی‌های شاعر و «حماسه‌های غزل» مجموعه مثنوی، قصیده، چهارپاره و ترانه‌های مصطفی محدثی خراسانی و «ادبیات داستانی» با موضوع نحله ها، مکاتب ادبی، شگردها و سبک‌های داستان نویسی، «طرح داستان» شامل مباحث آموزشی پیرامون طرح و «آخرین منزل» زندگی نامه داستانی امام محمد غزالی و سید رضی اثر کامران پارسی نژاد از جمله کتاب هایی هستند که در مجموعه پیشکسوتان انجمن قلم که تا کنون ۲۳ عنوان از آنها منتشر شده است قرار گرفته اند.

 طرح پیشکسوتان اهل قلم

 همچنین در بخش دیگری از مراسم محمدرضا سرشار دبیر انجمن قلم به طرح انتشار آثار پیشکسوتان پرداخت و گفت: طرح پیشکسوتان در دولت نهم و زمان حضور محسن پرویز در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایه ریزی شد. ما در آن زمان به دنبال کمک های فرهنگی برای انتشار آثار نوقلمان و پیشکسوتان اهل قلم بودیم. بعد از رایزنی های اولیه ما طرحی را با موضوع انتشار ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ نویسنده نوقلم و ۴۰ هزار صفحه از ۴۰ پیشکسوت ارائه کردیم که با آن موافقت شد. در همان زمان با شناسایی نوقلمان و داوری آثارشان توانستیم اثر ۸۶ نوقلم که استعداد کافی داشتند را منتشر کنیم.

 وی افزود: همان طور که می دانید در سال های اخیر وضعیت چاپ و انتشار آثار نویسندگان با مشکلات فراوانی مواجه شده است. به همین دلیل بسیاری از نوقلمان یا باید با هزینه خودشان به چاپ کتاب اقدام کنند یا اگر نویسنده توانست از هفت خوان انتشار اثرش بگذرد به جای حق التألیف به او ده ها جلد از کتابش را می دهند. در این فضا بسیاری از نوقلمان و نویسندگان مستعد امکان چاپ آثارشان را ندارند. در طرح نوقلمان قرار بر این بود که وزارت ارشاد علاوه بر حمایت از طرح، میزان قابل توجهی از آثار منتشر شده را برای کتابخانه های سراسر کشور خریداری کند. با این کار ما هم توانستیم حق التألیف خوبی به نویسندگان بدهیم و هم آثار آنها در سراسر کشور دیده شود. ضمن اینکه وجود انجمن اهل قلم و وزارت ارشاده به عنوان حامی چاپ اثر، به نویسنده اعتبار می داد. جالب اینکه تعدادی از این نویسندگان عضو انجمن قلم شدند و همه شان وارد فضای حرفه کتاب و ادبیات شدند و آثار بعدی شان را نیز توانستند با ناشران دیگر قرارداد بسته و منتشر کنند.

سرشار در ادامه بر انتشار آثار پیشکسوتان تأکید کرد و گفت: در سالی که آثار نوقلمان را منتشر می کردیم همزمان انتشار آثار پیشکسوتان را نیز دنبال کردیم. در آن طرح توانستیم با تعریف پیشکسوت اهل قلم، ۲۵ اثر از نویسندگان برجسته را منتشر کنیم که متأسفانه آن طرح بعد از رفتن محسن پرویز از معاونت فرهنگی متوقف شد و معاونان دیگر حاضر به همکاری برای انتشار این آثار نشدند. همانطور که می دانید انجمن قلم سرمایه ای برای انتشار آثار ندارد با این حال با حمایت های مختلف توانسته ایم ۲۰۰ اثر منتشر کنیم که تنها ۳ نویسنده با سرمایه خودشان آثارشان را در انجمن قلم منتشر کردند.

سرشار با تشکر از همراهی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای حمایت  از ادامه طرح انتشار آثار پیشکسوتان گفت: این طرح بعد از سال ها دوباره به جریان افتاده و با حمایت نهاد کتابخانه ها برای خرید تعدادی از آثار به جریان افتاده است و از این بابت ما از مدیران نهاد به خصوص همراهی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور سپاسگزاریم.

انتشار ۶۰ عنوان کتاب در ۳ ماه آینده

 وی با اعلام این خبر که بعد از انتشار ۱۰ اثر از ۴ پیشکسوت، آثار ۶ پیشکسوت دیگر نیز در دست انتشار است، گفت: البته در میان این شش کتاب، آثار چون مرحوم الهی قمشه ای و اقبال لاهوری هم وجود دارد که جزییات انتشارشان را نیز اعلام خواهیم کرد.

 سرشار افزود: طرح مشاهیر ایران که شامل مشاهیر همه رشته‌های ورزشی، سیاسی، خطاطی، نقاشی، سینمایی و دینی است با شرط معاصر و ایرانی بودن به تصویب رسیده است و سه ماه آینده ۶۰ کتاب جدید تحت عنوان مشاهیر ایران چاپ خواهد شد. این آثار غالبأ زندگینامه داستانی است که امیدواریم در این جهت بتوانیم قدمی برای کسانی که در این آب و خاک زحمت کشیده‌اند، برداریم.

 دبیر انجمن قلم تاکید کرد: این آثار با سرمایه انجمن قلم به چاپ رسیده است و امیدواریم حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دلگرمی خوبی برای ما باشد.

 محمدرضا سرشار در ادامه با طرح این موضوع که شاید برای بعضی سوال باشد که علت چاپ آثار پیشکسوتان در یک مجموعه چیست، گفت: ما معتقدیم پیشسکوتان آثارشان به طور پراکنده در بازار کتاب وجود دارد و تنها خوانندگان و منتقدان حرفه ای قادر به هستند به طور کامل این افراد را بشناسند. وقتی آثار این افراد در کنار هم قرار می گیرد آن وقت ارزش کارشان به چشم می آید. ما زمانی که آثار پیشکسوتان را منتشر کردیم اسمش را لشکر کشی فرهنگی گذاشتیم. چرا که با همت سازمان ارتباطات و وزارت ارشاد به سراسر کشور و سراسر دنیا ارسال شد تا در دسترس علاقه مندان و پژوهشگران قرار گیرد. ضمن اینکه کنار هم قرار گرفتن این آثار برای ما دلگرمی و پشتوانه بزرگی محسوب می شد تا عملا ببینیم اهل قلم متعهد، انقلابی و مسلمان آثار درخوری دارند.

وظیفه نهاد حمایت از محتوای سالم و مطمئن است

 مهدی رمضانی سرپرست معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از این مراسم گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وظیفه دارد نسبت به مضامین کتاب‌هایی که به کتابخانه‌ها ارسال می‌کند حساس باشد. رهبر معظم انقلاب نیز بیش از هر موضوعی به این مسئله توجه دارند چرا که کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک مکان عمومی نظام مورد اعتماد خانواده‌ها است.

وی افزود: نهاد کتابخانه ها وظیفه خود می داند که از محتوای سالم و مطمئن حمایت کند و آثار خوب و پاکیزه را رهسپار کتابخانه ها سراسر کشور کند.

رمضانی تأکید کرد: افتخار نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که در کنار انجمن قلم قرار می گیرد چرا که این انجمن از نظر محتوا بسیار قابل اطمینان و قابل اتکا است.

وی افزود: متأسفانه یکی از مطالبات بر زمین مانده رهبری تولید اثر دربارۀ شخصیت های انقلاب اسلامی است. به همین دلیل قرار است در فراخوانی از آثار تولید شده در این زمینه حمایت کنیم. واقعا در این سال ها در مورد شخصیت های اثرگذار انقلاب اسلامی کاری نکرده ایم. به همین دلیل امیدواریم در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و با همت انجمن قلم بتوانیم درباره شخصیت‌های انقلاب به ویژه شهید بهشتی که چندین بار مطالبه رهبری بوده است فعالیت درخوری انجام دهیم.

 الفبای عشق

همچنین در بخش دیگر از مراسم عباس براتی‌پور شاعر و نویسنده پیشکسوت با اشاره به ۲ کتاب منتشر شده خود، گفت: «الفبای عشق» و «نقش مستوری» آثار شعر در قلب کلاسیک، غزل، مثنوی، دو بیتی و رباعی است که حاصل تلاش و کوشش سال‌هایی است که مشغول سرودن بودم. این آثار از نظر مضمون اشعاری مذهبی، انقلابی و عرفانی هستند. برای هرکدام از این سروده‌ها شأن نزولی بوده که برای آن به سرودن پرداخته‌ام.

وی افزود: همچنین دلیلم از نوشتن کتاب «الفبای عشق» که موضوع آن عروض و قافیه است سابقه چندین ساله در انجمن‌های ادبی و تدریس بوده عروض و قافیه بوده است چرا که دانش‌آموختگان همواره انتظار داشتند درسنامه‌هایم را مکتوب کنم تا قابل استفاده باشد.

ضمن اینکه وزن و قافیه مشکل بسیاری از شاعران جوان است و در طی چند دوره داوری شعر متوجه شدم شاعران آگاهی لازم را نسبت به وزن و قافیه ندارند.

همچنین مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر و نویسنده در ادامه با ارائه توضیحی درباره سه اثر چاپ شده خود، گفت: توفیق داشتم هزار صفحه را در سه کتاب منتشر کنم که شامل دو مجموعه شعر و یک مجموعه نثر است. «در آفتاب مضامین» کتابی است که دربردارنده یادداشت‌ها و نثرهای من است که محور همه آنها شعر است. یادداشت‌هایی در ارتباط با شاعران معاصر، خاطره‌نگاری از فضای ادبی کشور طی چند دهه اخیر و نقد برخی آثار شاعران و مسائل مبتلابه شعر از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب هستند.

وی افزود: دو کتاب دیگر من شامل غزل‌ها و نیمایی‌ها است که به لحاظ مضمون تنوع بیشتری دارند.

در ادامه مصطفی محدثی خراسانی سخن خود را با خواندن این شعر از خود به پایان رساند:

گر چه در سایه‌ لطف تو پریشان هستیم

ما بر آن عهد که بودیم کماکان هستیم

ما نه تنها به نسیم سحری می‌شکفیم

که شکوفا تر از آن در شب طوفان هستیم

یوسف راه تو، فرهاد تو، مجنون توئیم

گو به چاه آی و به کوه آی و بیابان، هستیم

مهر اگر می‌بری و چند صباحی دوریم

منتظر باش که باز اول آبان هستیم

ما که گرم از نفس روشن تابستانیم

حال در سردی شب های زمستان هستیم

امنیت فرهنگی مان از بین رفته است

 کامران پارسی نژاد نیز در ادامه با اشاره به اینکه باید از ساختار رمان‌های خارجی برای تولید آثار دفاع مقدس بهره ببریم به آثار منتشر شده خود در مجموعه پیشکوستان اشاره کرد و گفت: کتاب‌هایی که به چاپ رسانده‌ام محصول پژوهش‌های قبلی من بوده است. من در گذشته درباره ادبیات داستانی غرب پژوهش‌های زیادی انجام داده ام. به خاطر همین جریان‌ها، مکاتب و نحله‌های ادبی غرب را شناسایی کرده‌ام و رمان‌هایی را معرفی کردم که می توانستند تأثیر گذار باشند چراکه نویسندگان ما با این رمان‌ها آشنا نیستند.

 وی افزود: اگر ما از این رمان‌ها استفاده کنیم می‌توانیم از آن برای نوشتن رمان‌های دفاع مقدس بهره ببریم. سعی کردم در این آثار نگاه انتقادی به ادبیات داستانی غرب داشته باشم ضمن اینکه نقاط قوت و ارزش های ساختاری و هنری آن را نیز تشریح کنم.

 عربلو در ادامه با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر امنیت فرهنگی ما از بین رفته است گفت: درک این مسئله از طریق جذب جوانان به ماهواره و رسانه‌ها کاملاً ملموس است چرا که در بسیاری از مواقع ما ارزش‌های دینی را از دست داده‌ایم که خطر بزرگی محسوب می‌شود.

 استعدادیابی از مد افتاده است! 

احمد عرب‌لو نیز در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته در عرصه داستان کوتاه گفت: با وجود سختی داستان کوتاه اما معتقدم داستان کوتاه خیلی موثرتر از رمان است بخاطر همین من هنوز پایبند به داستان کوتاه هستم.

وی در معرفی کتاب‌های جدید خود گفت: «اگر دنیا وارونه بود!» مجموعه داستان‌های کوتاهی است که طنز دارد. «پهلوانان روزگار ما» نیز مجموعه‌ای از قصه‌های اساطیر معاصر است که مربوط به افراد حاضر جامعه ما مثل «شهید مهدی کازرونی» از کرمان است که دوست سردار قاسم سلیمانی و شخصیت عجیبی است.

عربلو در پایان با خاطره ای از دوران نوجوانی اش گفت: در دهه ۶۰ من یک نوجوان علاقه مند به نویسندگی بودم و در کنار تحصیل در یک کارگاه چیپس سازی مشغول کار بودم. درآن سال ها من داستان هایم را برای مجله های مختلف می فرستادم. یکی از جاهایی که داستانم را فرستادم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که بعد از چند روز نامه ای از طرف مصطفی رحماندوست برایم ارسال شد که از من برای همکاری دعوت شده بود. با مشکلات فراوان خودم را به کانون پرورشی رساندم اما موفق نشدم آقای رحماندوست را ببینم. با ناراحتی به خانه برگشتم و زندگی روزانه ام را ادامه دادم. چند روز بعد زمانی که در کارگاه مشغول کار بودم دیدم آقای رحماندوست وارد کارگاه شد و به من گفت عربلو تویی؟ گفتم بله. بعد رو کرد به مسئول کارگاه و گفت این بچه یک نویسنده تمام عیار است و تو اینجا داری از او کار می کشی؟ بعد مرا به دفتر مجله رشد دعوت کرد و گفت بیا آنجا که باید نویسنده شوی. زمانی که به دفتر مجله رشد رفتم اتاقی به من داد و گفت  همین جا بنشین و کتاب بخوان. حدود ۲۰ روزی که گذشت دیدم من در کارگاه چیپس سازی پول در می آوردم و در کنارش داستان هایم را هم می نوشتم نشستن و کتاب خواندن برای من نان و آب نمی شود. وقتی موضوع را با آقای رحماندوست مطرح کردم مرا به دفتر مجلات رشد برد تا آنجا هم کار کنم و هم در کنارش بتوانم نویسندگی را به صورت حرفه ای دنبال کنم.

وی افزود: منظورم از بیان این خاطره بیان این موضوع بود که واقعا دنبال استعداد رفتن امروز از مد افتاده است. نویسندگی من حاصل پی گیری ها و تلاش های مصطفی رحماندوست است در حالی که امروز به نظرم من چنین افرادی نایاب شده اند که بروند دنبال استعدادها او را به نوشتن تشویق کنند و کار برایشان دست و پا کنند.

در پایان این مراسم از ۱۰ اثر پیشکسوتان انجمن قلم رونمایی و با حضور مهدی رمضانی، محمدرضا سرشار و علی نیکنام از عباس براتی پور، مصطفی محدثی خراسانی، کامران پارسی نژاد و احمد عربلو تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: