کد خبر: 35293
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 07 تیر 1397 - 23:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان ویژه شهدای هفتم تیر برگزار شد

منبع : لیزنا
امروز (هفتم تیر) نشست کتاب‌خوان ویژه شهدای هفتم تیر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور جمعی از شاگردان شهید آیت الله بهشتی و بازماندگان واقعه بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان ویژه شهدای هفتم تیر برگزار شد

به گزارش لیزنا، این نشست که به معرفی و اشتراک‌گذاری کتاب‌های منتشر شده با موضوع شهدای هفتم تیر اختصاص داشت، با حضور جمعی از بازماندگان بمب گذاری دفتر حزب جمهوری در سال ۱۳۶۰ و شاگردان شهید آیت الله بهشتی حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، محمد شادنوش، عبدالله جاسبی، محمد پیشگاهی‌فرد و اسدالله بادامچیان و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

در ابتدای برنامه سعید گلشناس، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی درباره های این مجموعه صحبت و از کتابداران مجموعه بخاطر تلاششان تشکر کرد.

محمد پیشگاهی فرد، راوی کتاب خاطرات محمد پیشگاهی‌فرد درباره این کتاب و بخش‌های مختلف آن که هرکدام مربوط به چه زمان و چه دوره ای از زندگی شهید بهشتی - از نحوه آشنایی اش با این شهید و چگونگی حضور شهید بهشتی در ابتدای شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی از سال ۴۲  تا پیروزی انقلاب اسلامی سخن گفت.

محمد شادنوش، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هم شاگرد شهید بهشتی و هم از دبیران دبیرستان او بوده اظهار داشت که خاطرات بسیاری از وی دارد اما مهم ترین ویژگی اش، تفکر استراتژیک او بود که دشمن نیز متوجه شد که انقلاب را باید از چه پدیده ای محروم سازد.

شادنوش در ادامه، دستورالعمل 4 مرحله ای از نظر شهید بهشتی در مورد حق را که در کتاب «تسلیم‌ حق‌ بودن» هم آمده، بیان کرد:

1- در مقابل حق ایستادگی نکنید و حق را هر آنچه که هست و با تمام معنا بپذیرید. 2- در شناخت حق، چشم و گوش و ذهن خود را باز نگه دارید. در غیر این صورت نمی تون به حق رسید. 3- در پذیرش حق آماده باشید و اکراه نشان ندهید. 4- در عمل به آن کوشا و زمینه های مساعد را ایجاد نمایید.

او سخنان خود را با جمله ای از شهید بهشتی پایان داد: من از چشم پوشی برخی انسان های والا و پر ارزش جامعه نسبت به حق به درد آمده ام.

اسدالله بادامچیان به معرفی کتاب «حکومت در اسلام» پرداخت که در آن تلاشی برای پاسخ به ابهام‌ها و رفع سوء‌ظن‌هایی است که باعث نگرانی و حتی بدبینی برخی نسبت به آینده انقلاب اسلامی شده و در آن به مباحثی نظیر حکومت در زمان غیبت معصوم(علیه‌السلام)، اختیارات حکومت، ویژگی‌های مسئولان، نقش مردم و انتخابات در حکومت و غیره پرداخت شده است.

وی درمورد شخصیت شهید بهشتی گفت: بهشتی از زمان خود فراتر بوده است و نسبت به زمانهای گذشته اشراف پیدا کرده بود. وقتی انسان در ابعاد مختلف به زندگی بهشتی نگاه می کند، این نگاه آیندهگرانه و گذشتهگرایانه او را می بیند. او در زندگی برنامه و نظم داشت و وقتش را تسلیم کار بیهوده نمی کرد.

عبدالله جاسبی، عضو شورای انقلاب فرهنگی در ابتدای سخنان خود از نحوه آشنایی اش با شهید بهشتی و خصوصیات اخلاقی ایشان به ویژه مدیریت و تسلط شهید بهشتی به آرامش گفت. درمورد حزب هایی که در ابتدای انقلاب یعنی حزب توده و حزب جمهوری اسلامی صحبت کرد. او گفت: کتاب «تشکل فراگیر» مروری بر یک دهه فعالیت حزب جمهوری اسلامی و بررسی این حزب و شکل‌گیری نخستین دولت‌های پس از انقلاب در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶ پرداخته است. تا به حال 5 جلد آن منتشر شده و جلد ششم در این تابستان منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: 3 جلد از کتاب «تشکل فراگیر» روزشمار حزب و 3 جلد آن مجموعه اطلاعیه ها و بیانیه های مربوط به جمهوری اسلامی است. جلد هفتم به واقعه هفتم تیر می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی با خاطره ای از دیدار با شهید بهشتی صحبت های خود را شروع کرد و به توضیح شخصیت آن شهید پرداخت. سپس کتاب « مبانی نظری قانون اساسی» را معرفی کرد و گفت: این کتاب حس دارد زیرا صرفا متن نیست بلکه سخنرانی است.

وی پس از قرائت بخشی از قانون اساس در کتاب گفت: شهید بهشتی قانون اساسی را در عمق وجود خود می دانست. اگر بهشتی اکنون بود، از اهداف آرمانی ما دفاع می کرد و منتقد جدی امروز ما می بود. او اجازه نمی داد این شرایط اقتصادی و اتکا به نفت ادامه پیدا کند چرا که شخصیتی به روز و تنوع طلب بود و قانون اساسی را به روز می کرد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابحخانه های عمومی در این نشست با تقدیر از استادان و ارائه دهندگان نشست کتاب‌خوان «شهیدان هفتم تیر» طی سخنانی گفت: جامعه امروز ما برای معرفی شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی از دریچه کتاب، به ۳ دسته کتاب نیاز دارد: دسته اول کتاب‌های مرجع درباره این شخصیت‌های بزرگوار است. دسته دوم کتاب‌هایی برای مخاطبان مختلف در گروه‌های سنی و سطح سواد متفاوت و دسته سوم کتاب‌هایی که به صورت مستقیم به موضوع نمی‌پردازند، اما با بیان هنرمندانه و خلاقانه سعی می‌کنند گوشه‌هایی از افکار و زندگی این بزرگ‌مردان را بیان کنند.

او درمورد دسته سوم افزود: مقام معظم رهبری گاهی اشاره کرده‌اند که رمان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو در واقع تاریخ انقلاب فرانسه است؛  در حالی که بر روی این کتاب نوشته نشده تاریخ انقلاب فرانسه و حتی نوشته نشده داستانی بر اساس تاریخ انقلاب فرانسه.

وی گفت: انقلاب اسلامی نعمات بسیاری را در اختیار نسل جوان ما قرار داد که شاید اولین در تاریخ این اتفاق می‌افتد؛ کجا می‌توانستیم ما شخصیت‌هایی نظیر شخصیت‌های صدر اسلام را تجربه کنیم، کجا می‌توانستیم حوادثی نظیر حوادث صدر اسلام را ببینیم، حتی کجا می‌توانستیم دردها و رنج‌هایی شبیه دردهای امیرالمومنان علی(ع) را ببینیم.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از پوستر کتاب های شهدای سرچشمه رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: