کد خبر: 36709
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 شهریور 1397 - 16:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کردستان برگزار شد

منبع : لیزنا
آئین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کردستان با تقدیر از برگزیدگان در سنندج برگزار شد.
اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کردستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کردستان 6 شهریور با حضور محمد جوهرچی؛ مدیرکل  پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت الاسلام مهدی فرزی؛ مشاور عالی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حجت‌الاسلام مهدی حیدری‌کبیر؛ معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و جمع دیگری از مسئولان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان در ابتدای این مراسم گفت: هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کردستان با مشارکت پنج هزار و ۴۸۰ نفر از مردم همراه بود، سه هزار و ۸۸۰ نفر از آنان در بخش مکتوب و یک هزار و ۸۰۰ نفر در بخش اینترنتی شرکت کردند.

محمد عبدالملکی افزود: سال گذشته تعداد شرکت کنندگان این جشنواره در استان ۲ هزار و ۹۰۳ نفر بود که امسال شاهد رشد قابل توجهی از نظر تعداد شرکت کننده بودیم.

وی با بیان اینکه منابع جشنواره از میان آثار منتشر شده سه سال گذشته انتخاب شد، اظهار داشت: هفت عنوان کتاب با موضوع سیره امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س)، برای سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال گزینش شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ رضوی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دانست.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان نیز در این مراسم بر ایجاد حلقه ارتباطی بین نویسندگان و کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: این اقدام در راستای جذب مخاطبان بیشتر ضروری است.

حجت الاسلام مهدی فرزی با اشاره به اینکه ما ملتی اهل کتاب هستیم، اظهار داشت: در قرون ابتدای اسلام، ایران منبع تولید وتوزیع آثار مکتوب بوده است.

وی عنوان کرد: همان طور که میان دانشگاه و صنعت در کشور ما ارتباط خوبی برقرار نشده است، بین نویسندگان و کتابخانه ها هم فاصله وجود دارد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در کردستان تصریح کرد: نویسندگان از مسائلی می نویسند و از ادبیاتی استفاده می کنند که بر اساس ذائقه مخاطبان‌ نیست. متولیان و فعالان این عرصه باید ذائقه شناسی کرده و نتایج آنرا در اختیار نویسندگان قرار دهند. یکی از مهمترین کارهایی که نهاد کتابخانه ها باید انجام دهد، ایجاد ارتباط بین خواننده و نویسنده است.

وی بر لزوم افزایش میزان مطالعه و تأثیر آن بر قدرت بیان و نقد سازنده تاکید کرد و گفت: شرکت ۶ هزار نفر از مردم استان در این جشنواره نشان می دهد این میزان جمعیت اهل مطالعه هستند و بر این اساس باید برای آنها برنامه ریزی شود.

محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم بیان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، برنامه های ویژه ای به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی و جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار می کند. از این فرصت ها باید برای حرکت بهتر، بیشتر و دقیق تر در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید دچار آفت جشنواره زدگی شویم، بیان کرد: ما زمانی می توانیم جشن بگیریم که غل و زنجیرهای ناشی از نادانی برداشته شده باشد.

جوهرچی در پایان اضافه کرد: از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت کردستان، نباید به ۳۷ هزار عضو در کتابخانه ها و از این تعداد نیز نباید به پنج هزار نفر شرکت کننده در این جشنواره راضی باشیم. باید برای ارتقای این آمار تلاش شود.

در ادامه مراسم از برگزیدگان جشنواره تقدیر به عمل آمد. در بخش خانوادگی این جشنواره، خانواده‌ ادریس صحرایی از کتابخانه شهید لطف اللهی شهرستان بیجار، خانواده حبیب الله مشیرپناهی از کتابخانه شهید شهریاری شهرستان دهگلان، خانواده فائزه قائم پناه از کتابخانه شهید مدرس شهرستان قروه و خانواده بتول مقصودی از کتابخانه امام رضا (ع) سنندج به عنوان خانواده های منتخب معرفی و با اهدای تندیس جشنواره، لوح سپاس و هدیه نقدی از آنها تقدیر شد.

منتخبین بخش انفرادی نیز زهرا احسنی و آراس سلطانی از شهرستان بیجار، شیما عبدالملکی از شهرستان قروه، سانان بنفشی از سنندج، سارا شیرمحمدی از بانه، ستایش هوشمند از کامیاران، باران بی نیاز از سقز و فریاد محمدی تازه آباد از سروآباد بودند.

رقیه محمودی در رده بزرگسالان از بانه، سولماز فعله گری در رده سنی نوجوانان از قروه و  گلاله توپچی از سقز از دیگر برگزیدگان بخش انفرادی این جشنواره بودند.

علاوه بر برگزیدگان از خیر کتابخانه ساز، فاطمه تهاجمی و فعال عرصه رسانه، ملیحه سیفی نیز با اهدای لوح سپاس و هدیه ای تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: