کد خبر: 38078
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 دی 1397 - 10:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

وجود نشاط و شادابی در کتابخانه های عمومی شیراز استان شیراز

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس
سیروس پاک فطرت، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در جریان بازدید از سه کتابخانه عمومی شیراز، بر لزوم تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی شیراز تأکید کرد.
وجود نشاط و شادابی در کتابخانه های عمومی شیراز استان شیراز

به گزارش لیزنا، سیروس پاک فطرت، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز؛ مهدی ظهرابی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس؛ فاطمه زارع مهذبیه، مشاور امور بانوان فرمانداری شیراز و فاطمه صفری راد، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز با حضور در سه کتابخانه عمومی ابوریحان، مولوی و جوانان شیراز به بررسی وضعیت و نیازهای کتابخانه های عمومی شهر شیراز پرداختند.

پاک فطرت در جریان بازدید از این سه کتابخانه با اشاره به اینکه هنوز نشاط و شادابی در کتابخانه های عمومی وجود دارد، عنوان کرد: میزان استقبال از کتابخانه های عمومی و میزان مشارکت و ثبت نام در این مکان های فرهنگی مطلوب است.

وی افزود: نکته مهم این است که کتابخانه ابوریحان و مولوی در دل خود،  کلاس نقاشی برای کودکان برگزار می کنند و شرایط کتابخوانی را نیز برای آنان فراهم کرده اند و این تاثیر بسزایی در انس کودکان با کتاب و آشنایی با محیط کتابخانه، از سن کودکی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با تأکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر شیراز باید تا پایان سال تکلیف زمین کتابخانه مرکزی را مشخص کنند، گفت: اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز پیش از این از سوی شورای شهر به تصویب رسیده است اما هنوز عملیاتی نشده و درخواست ما این است در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد. تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی شیراز باید در راستای شعار انسان محوری انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات نیم درصد، سهم قانونی کتابخانه ها است، اضافه کرد: در زمینه پرداخت نیم درصد در مدیریت قبلی و فعلی کوتاهی شده است و باید بیشتر به آن توجه کنیم؛ اگر سهم کتابخانه های عمومی پرداخت نشود ضرر آن به مردم و شهر می رسد.

وی همچنین به لزوم بازسازی کتابخانه عمومی ابوریحان اشاره کرد و گفت: لازم است برای بهسازی کتابخانه عمومی ابوریحان نیز همچون کتابخانه شهید دستغیب با حفظ قداست تاریخی اقدام شود.

 معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز با قدردانی از سیروس پاک‌فطرت، عضو شورای شهر شیراز، اظهار داشت: برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری و شورای شهر شیراز هستیم.

ظهرابی افزود: عمده مطالبه از شهرداری و اعضای شورای اسلامی این است که اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس را در تامین زمین مناسب برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز همراهی کنند و امیدواریم این مهم در کمترین زمان ممکن محقق شود تا بتوانیم با استفاده از اعتبارات موجود آن را بسازیم.

وی بیان کرد: میزان پرداخت سهم نیم درصد از سوی شهرداری شیراز به کتابخانه‌ها مطلوب نیست و کفاف تأمین هزینه‌های کتابخانه‌های عمومی در سطح شیراز را نمی‌دهد و درخواست ما این است که نیم درصد به طور کامل و به موقع ارائه شود.

مشاور اموربانوان فرمانداری شیراز نیز در این بازدید اظهار داشت: خوشبختانه بانوان به مطالعه و کتابخوانی گرایش دارند و معتقدیم این مهم باید بیش از پیش تقویت شود.

فاطمه زارع مهذبیه افزود: توجه مادران به مطالعه به عنوان یکی از ارکان اصلی خانواده، تأثیر بسزایی در تربیت فرزندان و تشویق آنان به کتاب‌خوانی دارد که باید برای فرهنگ‌سازی آن برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان کرد: آنچه امروز به عنوان یک اصل در شیراز به آن نیازمندیم ساخت کتابخانه مرکزی شهر است که امیدواریم با همت جمعی مسئولان به این مهم نیز دست یابیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شیراز نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۳۸باب کتابخانه در نقاط مختلف این شهر فعال بوده و به خدمت‌رسانی به دوستداران کتاب مشغول هستند.

فاطمه صفری راد افزود: با یک برنامه‌ریزی منسجم، سعی شده بهترین خدمات در این کتابخانه‌ها ارائه شود تا جوانان و نوجوانان بتوانند از فضاهای موجود این کتابخانه‌ها به ویژه سالن مطالعه بهره‌مند شوند.

صفری راد بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موضوعی است که همت همه جانبه دستگاه‌ها و نهادهای متولی را می‌طلبد تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: