کد خبر: 38113
تاریخ انتشار: شنبه, 15 دی 1397 - 09:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نمایشنامه خوانی «معرکه پسران خورشید» در کتابخانه ابوریحان شیراز استان فارس

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس
 نخستین برنامه از سلسله نشست های نمایشنامه خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با خوانش نمایشنامه «معرکه پسران خورشید» اثر محمدجواد بخشی زاده در کتابخانه های عمومی ابوریحان شیراز اجرا شد.
نمایشنامه خوانی «معرکه پسران خورشید» در کتابخانه ابوریحان شیراز استان فارس

به گزارش لیزنا، سه شنبه ۱۱ دی ماه نخستین برنامه از طرح ترویجی نمایشنامه خوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور  در استان فارس با عنوان «هشت فا دو (۲فا ۸)» در کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز برگزار شد. در این نشست محمدجواد بخشی زاده به همراه نه تن از اعضای گروه «تئاتر سپید» (از قدیمی ترین گروه های تئاتر در شیراز)، نمایشنامه «معرکه پسران خورشید» را در سه اپیزود اجرا کردند.

روح الله منوچهری در ابتدای این نشست در خصوص برنامه های نمایشنامه خوانی عنوان کرد: توجه ما به نمایشنامه خوانی به این دلیل است که به قالب نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی در ایران کمتر پرداخته شده؛ این تصمیم نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و امروز برای اولین بار در سطح کتابخانه های عمومی در شیراز برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس به علت نامگذاری این برنامه اشاره و عنوان کرد: در کتابخانه های عمومی فرم های مختلف منابع اطلاعاتی، بر اساس رده بندی دهدهی دیویی طبقه بندی می شود که بر این اساس رده ۸۰۰ به ادبیات و هشت فا (فا ۸) به ادبیات فارسی اختصاص دارد.

وی افزود: فرم غالب ادبیات فارسی، شعر است که با شماره هشت فا یک (۱ فا ۸)  شناخته می شود و پس از آن نمایشنامه دومین فرم غالب در ادبیات دنیا است که در کتابخانه ها با «هشت فا دو(۲ فا ۸)» شناخته می شود؛ بنابراین عنوان این طرح از آدرس نمایشنامه ها در قفسه های کتابخانه گرفته شده است.

منوچهری رده ادبیات داستانی را، رده ای پرمخاطب در کتابخانه های عمومی دانست و افزود: در کتابخانه های عمومی، داستان با شماره ۳ فا ۸ مخاطب بیشتری دارد و تاکنون نیز برنامه های مختلفی برای معرفی داستان و رمان در کتابخانه های عمومی برگزار شده است. از جمله نشست های کتابخوان که در این نشست ها عمدتا کتاب های داستان معرفی می شود.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه امیدوارم که طرح یادشده از این پس در تمامی کتابخانه های عمومی با قدرت و توان مضاعف دنبال شود، یادآور شد: نمایشنامه یکی از فرم های ادبی پرطرفدار در دنیا است و می خواهیم توجه جامعه را به این سمت و سو در کتابخانه های عمومی جلب کنیم. به یقین این برنامه نیز همچون نشست های کتابخوان با استقبال گسترده علاقه مندان روبه رو خواهد شد.

وی هدف برگزاری نشست های نمایشنامه خوانی را خوانش بهترین نمایشنامه های ایران و جهان، معرفی سبک ادبی نمایشنامه و نمایشنامه نویسان برتر دانست و گفت: این طرح به همت کتابخانه های عمومی با همکاری افراد علاقه مند، هنرآموزان رشته های تئاتر، دانشجویان ادبیات و ادبیات نمایشی و انجمن های نمایش در کتابخانه های عمومی دنبال خواهد شد.

در ادامه این نشست محمد جواد بخشی زاده، هنرمند و پیشکسوت تئاتر شیراز با اشاره به اهمیت هنر تئاتر و نمایشنامه خوانی گفت: باید ادبیات خودمان را بخوانیم؛ ما دارای ادبیاتی غنی هستیم به هر کدام از کتاب های ادبیات فارسی که نگاه می کنیم، دنیایی است؛ اما به جای مطالعه کتاب و خواندن واقعیت در کتاب ها، به فضای مجازی می پردازیم.

این هنرمند شیرازی، با تصریح اینکه شکسپیر حماسه خود را از ما گرفته است و وامدار ادبیات فارسی است، افزود: هنر نمایش از پیش از دوره اسلامی در ایران وجود داشته و تئاتر ایران از قدیم بسیار قوی بوده است که تعزیه نیز از این تئاتر گرفته شده است.

بخشی زاده در ادامه به معرفی نمایشنامه «معرکه پسران خورشید» پرداخت و  گفت: این نمایش با راوی شروع می شود و در سه اپیزود به روایت داستان عشق می پردازد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: