کد خبر: 38479
تاریخ انتشار: شنبه, 06 بهمن 1397 - 10:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از محمد میرکیانی در آئین «چهل قلم» خوزستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
 در آئین «چهل قلم» که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در خوزستان برگزار شد از محمد میرکیانی،نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان تجلیل به‌عمل آمد.
تجلیل از محمد میرکیانی در آئین «چهل قلم» خوزستان

به گزارش لیزنا،  به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیین تجلیل از محمد میرکیانی،نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان(طرح چهل قلم) در خوزستان باحضور مسئولین استان، فرهنگیان، نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، کتابدران واعضای کتابخانه های عمومی وهمچنین علاقمندان به ادبیات کودک و نوجوان در محل کتابخانه عمومی شهید رجایی اهواز برگزار شد.

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان،صبح امروز (چهارشنبه ۳ بهمن) در آیین تجلیل از محمدمیرکیانی نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان، با بیان اینکه این نهاد هم اکنون یکی از گسترده ترین دستگاه های اجرایی در زمینه مطالعه و ترویج خواندن است اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا می کند و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی همواره سعی در جذب مخاطبان و کاهش موانع پیش‌روی خواندن در جامعه داشته است.

وی ضمن برشمردن بعضی برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی مانند اجرای مسابقات کتابخوانی، برنامه های مختلف فرهنگی همچون نشست کتابخوان، شب شعر، نقد و رونمایی کتاب، اضافه کرد: یکی از اولویت های اصلی نهاد کتابخانه های عمومی توجه به قشر کودک و نوجوان است و به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران ترویج کتابخوانی فعالیتی است که باید از کودکی در افراد نهادینه شود. داشتن کودکان کتابخوان نشان از آینده ای روشن و جامعه ای کتابخوان است.

کوهی رستمی، با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۶۲ عنوان کتاب در حوزه کودک چاپ شده بود ولی امروزه روزانه شاهد انتشار تعداد زیادی کتاب در این حوزه هستیم، تصریح کرد: ویژه برنامه های نقد و رونمایی در نهاد کتابخانه های عمومی با اهدافی چندگانه به منظور ترویج خواندن، تجلیل و ترغیب ناشران و نویسندگان و غنابخشیدن به جامعه علمی و ادبی کشور صورت می گیرد.

وی اذعان داشت: اگر نویسنده و تولیدکننده محتوای خواندنی همچون مطالب علمی و ادبی، دیده نشود ترویج جایگاه کتابخوانی در کشور بی معنا خواهد بود، از این رو نهاد کتابخانه های عمومی اجرای برنامه های نقد و رونمایی و تجلیل از نویسندگان و اهل قلم را همواره مورد توجه جدی قرار داده است.

وی یکی از ثمره های انقلاب اسلامی را توجه به امر خواندن و افزایش سطح سواد و رشد فرهنگی در جامعه دانست و تاکید کرد: با توجه به خصوصیات جامعه مخاطب کودک، شناخت خواست و نیاز و آشنایی با زبان و روحیه کودک در نوشتن آثار کودکان بسیار حائز اهمیت است که این مساله کار نویسنده کودک را دو چندان حساس و مشکل می کند.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه از «محمد میرکیانی» یکی از نویسندگان فعال حوزه کودک و نوجوان در کشور تجلیل می کنیم و با آثار ایشان بیشتر آشنا شویم، ادامه داد: اینکه نویسنده ای بتواند برای کودکان بیش از ۷۰۰ اثر داشته باشد و یا در این خصوص بنویسد و آثار او خوانده و دیده شود نشان از موفقیت آن نویسنده در برقراری ارتباط با مخاطب کودک دارد و میرکیانی در زمره نویسندگانی است که که بسیاری از آثار او توسط جامعه مخاطب خوانده شده و در سطح رسانه نیز دیده شده است.

در این آیین «محمد میرکیانی» نویسنده  برجسته حوزه کودک و نوجوان، خوزستان را استانی تاریخی و پرانرژی از نظر تفکر و تولید فکر و فرهنگ دانست و اظهار کرد: مجموعه فعالیت هایی که در این استان صورت می گیرد نشان دهنده امید به روی‌دادن اتفاقات خوبی در آینده است.

این نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان، افزود: دغدغه اصلی من برای کودکان و نوجوانان بیش از هر چیز فهم و درک و شناخت لایه های پنهان زندگی بوده تا بتوانند به تعریف روشنی از زندگی دست یابند و سعی کردم در قصه ها، ناگفته هایی که عموما لابه لای بسیاری از داستان ها گم شده و بسیاری از جزئیاتی که از دید پنهان می ماند را برای کودکان و نوجوانان بیان کنم.

وی ضمن اشاره به سوابقش در حوزه های مختلفی ازجمله رادیو، تلویزیون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجله ها و ... در ارتباط با ادبیات کودک و نوجوان، اضافه کرد: من در دوران زندگی محرومیت ها را درک و ازجمله کسانی بودم که در نوجوانی کار کردم؛ اما تفاوت آثار من با آثار دیگرانی که از فقر نوشتند این است که همیشه باید روزنه امید را برای کودکان و نوجوانان باز گذاشت که علیرغم سختی های زندگی همیشه بدانند که فضای روشنی برای آینده وجود دارد.

میرکیانی با بیان اینکه قصه گویی از کهن ترین و قدیمی ترین ابزارهای آموزشی و تربیتی در فرهنگ ماست و به نوعی آداب، رسوم و فرهنگ را نسل به نسل به آیندگان منتقل می کند، ادامه داد: یکی از مسائلی که خانواده ها باید به آن توجه کنند این است که برای فرزندان خود قصه بگویند، قصه گویی بر اساس جریان سیال ذهن و تداعی معانی در یاد کودک و نوجوان می ماند.

وی تاکید کرد: کسی که گوشی برای شنیدن نداشته باشد، حرفی هم برای گفتن ندارد و ما در قصه گویی فضایی را آماده می کنیم که خوب بشنویم چرا که با خوب گوش دادن، گنجینه واژگان ما گسترش می یابد و در ارتباطات خود دچار مشکل نمی شویم و می توانیم از حقوق خود دفاع کنیم.

این نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه میل انسان به شنیدن قصه فطری و ذاتی است، عنوان کرد:  در دوره کودکی و نوجوانی نیاز به اندیشیدن داریم؛ امروز فضای اندیشه در آثار کودک و نوجوان کم شده و فانتزی های بی هدف و ساختگی جایگزین آن شده است.

میرکیانی، با بیان اینکه برای گروه های سنی پایین باید ساده نویسی کنیم، یاد آور شد: ساده نوشتن به معنی سطحی نوشتن نیست و بسیار کاری سختی است، هر چه گروه سنی پایین تر باشد، نوشتن برای آن گروه سنی دشوارتر می شود

وی از چاپ کتاب «حکایت های کمال» با موضوع تهران قدیم خبر داد و گفت: این کتاب قبلا در ۵۰ قصه منتشر شده بود ولی در چاپ جدید، ۱۵۰ قصه دارد و تا پایان سال توسط انتشارات «به نشر» منتشر می شود؛ این کتاب بزرگترین مجموعه داستان در حوزه کودک و نوجوان است.

در این آیین، از مجلدهای جدید مجموعه داستانی "قصه ما مثل شد" نوشته محمد میرکیانی با حضور مسئولین استان رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: