کد خبر: 39426
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 ارديبهشت 1398 - 12:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست‌های کتابخوانی با حضور اعضای کتابخانه‌های عمومی قم

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم
نشست‌های متنوع کتابخوانی به همت کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
برگزاری نشست‌های کتابخوانی با حضور اعضای کتابخانه‌های عمومی قم

به گزارش لیزنا، نشست‌های متنوع کتابخوانی به همت کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

نشست بلندخوانی و روخوانی از فصل اول کتابِ «شکار فرازمینی‌ها در زیرزمین» نوشته‌ ژانین تسون به همت زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی برگزار شد. پس از این روخوانی،  اعضا به جمع خوانی از کتاب پرداختند. سپس اعضا ضمن استفاده از کتب مرجع درباره موجودات فرازمینی و فضایی، تحقیقات و اطلاعات خود را بر روی کاغذ با ذکر منبع به رشته تحریر درآورند که در پایان به برترین ها کارت امتیاز تعلق گرفت.

یادآور می‌شود این کتاب، به تازگی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتابخانه ارسال شده است.

دومین نشست جمع خوانی به میزبانی کتابخانه علامه امینی

در دومین نشست، اعضای کتابخانه علامه امینی از قصه‌ی «گرگ و مرد حکیم» از کتاب «قصه‌های محبوب بچه‌های جهان» اثر مینگ می بیپ جمع خوانی کردند.

کارگاه آموزش کاردستی توسط مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی

در این کارگاه زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی به آموزش ساخت کاردستی با موضوع اوریگامی «پروانه» و «گربه» پرداخت و درباره ساختار بدن جانوران و حیوانات، به طور مختصر برای کودکان صحبت کرد.

بلندخوانی و جمع‌خوانی و نقاشی و رنگ آمیزی ویژه اعضای بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی 

در این نشست، زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی از کتابِ «مجموعه قصه‌های شیرین از زندگی معصومین علیهم السلام» نوشته‌ مسلم ناصری بلندخوانی کرد. در پایان اعضا ضمن جمع‌خوانی از داستان‌ها، بر اساس محتوای آن و برداشت‌های ذهنی خود، نقاشی کردند که در پایان به برترین آثار کارت امتیاز اختصاص یافت.

اجرای نمایش عروسکی و زنگ بازی با هدف معرفی کتاب در کتابخانه علامه امینی

در این نشست هنری، نمایش عروسکی قصه‌ی «گاو حصیری» برگرفته از کتاب «آی قصه، قصه، قصه» نوشته‌ زهره پریرخ، توسط گروه نمایش اجرا شد.

در پایان نیز معصومه و ریحانه شوندی به مناسبت اعیاد شعبانیه، نمایش طنزی به زبان شیرین آذری ویژه کودکان اجرا کردند. سپس انواع بازی‌های فکری بر اساس گروه‌های سنی اعضا در اختیار آنها قرار گرفت.

نشست قصه‌گویی و شعرخوانی در کتابخانه عمومی نرگس

در این نشست، زینب کرمی، کتابدار کتابخانه نرگس از مجموعه «داستان های مصور فیلی و فیگی»، داستان «چی کار کردی با خودت» نوشته موویلمس قصه گویی کرد. وی سپس به شعرخوانی از کتاب «شعر باران» سروده سعیده موسوی زاده پرداخت. پس از آن کودکان درباره اشعار و قصه های خوانده شده صحبت کردند.

برگزاری جشن اعیاد شعبانیه همراه با معرفی کتاب توسط کتابدار کتابخانه مریم

به مناسبت اعیاد شعبانیه و با هدف آشنایی کودکان با اهل بیت پیامبر علیهم السلام جشنی ویژه دانش آموزان پیش دبستانی سبحان، برهان، مهدیه و مائده برگزار شد. در این مراسم حکیمه عابدینی، کتابدار کتابخانه مریم به قصه گویی از کتاب «سقای تشنه لب» نوشته نیلوفر مالک پرداخت و درباره مهربانی خاندان پیامبر صحبت کرد.

زنگ قصه‌خوانی و جمع‌خوانی در مدرسه اباذر توسط کتابدار کتابخانه مریم

حکیمه عابدینی، کتابدار کتابخانه مریم با نواختن زنگ کتابخوانی در مدرسه اباذر با حضور در جمع دانش آموزان مقطع چهارم تحصیلی به قصه خوانی از کتاب «سوار سوم» نوشته محمدکاظم مزینانی پرداخت. سپس از این کتاب توسط دانش آموزان جمع‌خوانی شد.

نشست کانون ادبی همراه با معرفی کتاب به میزبانی کتابخانه مریم

در نشست کانون ادبی که با تدریس فاطمه نفری، نویسنده نوجوان تشکیل شد، مباحثی همچون عناصر داستان نویسی، مقدمه و نتیجه مطرح شد. پس از ارائه این مطالب، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

در ادامه، این مدرس کتاب های «کمیک استریپ‌های شهاب» نوشته علی آرمین؛ «به نام یونس» نوشته علی آرمین؛ «برکت» نوشته ابراهیم اکبری؛ «دیزگاه»؛ «رمان چهارگانه» جان کریستوفر؛ «نفرتی که می‌دهی» نوشته انجی توماس؛ نوشته «ابدی» مهدی صفری؛ «دختر شینا» مهناز ضرابی زاده؛ «تکفیری‌ها» نوشته مهدی دریاب؛ «شازده احتجاب» نوشته هوشنگ گلشیری را معرفی و به‌صورت خلاصه سبک ادبی کتاب‌ها را بررسی کرد.

زنگ بازی در کتابخانه عمومی مریم

در این برنامه زهره محمدی، کتابدار کتابخانه کودکان پیش دبستانی پسرانه طه را به بخش کودک و اتاق بازی راهنمایی کرد. وی پس از ارائه توضیحات لازم به کودکان درباره انواع بازی‌ها و کاربرد آن‌ها، اسباب بازی‌های مورد علاقه این گروه سنی را در اختیار آنان قرار داد تا ساعات خوش و خاطره انگیزی را در این کتابخانه سپری کنند.

نشست قصه گویی برای کودکان پیش دبستانی طه توسط کتابدار کتابخانه مریم

در بازدید کودکان پیش دبستانی پسرانه طه از کتابخانه مریم، حکیمه عابدینی، کتابدار کتابخانه از کتاب «مهمان کوچک: قصه‌های از زندگانی امام حسین (ع)» نوشته مسلم ناصری قصه‌گویی کرد.

نشست جمع خوانی در کتابخانه آیت الله خامنه‌ای قم (مرکزی شهرستان)

نشست جمع خوانی از کتاب «سیستم شگفت انگیز ایمنی شما» ترجمه آرزو جمالی، توسط فاطمه مسعودی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه‌ای و با حضور شماری از اعضا تشکیل شد.

گفتنی است این کتاب چگونگی حفاظت از سیستم ایمنی بدن را آموزش می‌دهد.

نشست شعرخوانی و زنگ بازی در بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای قم(مرکزی شهرستان)

در جشن اعیاد شعبانیه فاطمه مسعودی، کتابدار کتابخانه ضمن شعرخوانی با موضوع اعیاد شعبانیه، از اهمیت این ماه و فضائل و کرامات امامان معصوم علیهم السلام با زبانی کودکانه سخن گفت. وی سپس در زنگ بازی برای ایجاد لحظاتی شاد و مفرح، ضمن ارائه آموزش‌های لازم درباره بازی‌های فکری به کودکان، بازی‌های مورد علاقه آنان را در اختیارشان قرار داد تا ساعات خوشی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

دوازدهمین نشست «کتاب‌خوان شو» در مدرسه آیت الله حائری توسط کتابدار کتابخانه آیت الله خامنه‌ای

دوازدهمین نشست «کتاب‌خوان شو» با بهره‌مندی از کارگاه اندیشه‌ورزی و با محوریت طنز در مدرسه آیت الله حائری با معرفی 15 عنوان کتاب برپا شد.

امیرعباس حیدری با معرفی کتاب «شتری که بی گناه بود» نوشته ابراهیم حسن بیگی؛ سیدمحمدجواد حسینی با معرفی کتاب «کدو قلقله زن»؛ محمدحسین محمدی با معرفی کتاب «نکاتی درباره اعتیاد نوجوانان و جوانان» ؛ بابک پورحسینی با معرفی کتاب چشمه‌ی آب طلا: حماسه کودکان در اقتصاد مقاومتی» نوشته حمید جیحانی؛ سیدعلی جلال زاده با معرفی کتاب «گنج اسرارآمیز»؛ مصطفی کرمانی با معرفی کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهدی آذریزدی؛ عباس فرید افشار با معرفی کتاب «بوستان سعدی»؛ سیدمحمدسعید حسینی با معرفی کتاب «هدیه خوش خبر»؛ محمدمقداد عباسی با معرفی کتاب «سنجاب و درخت راستگو» نوشته ابوالفضل هادی منش؛ حسین سالار قاسمیان با معرفی کتاب «پیامبر و قصه‌هایش» اثر غلامرضا حیدری ابهری؛ جواد قادری با معرفی کتاب «معجزه پیامبر»؛ مجتبی شریف زاده با معرفی کتاب «پسر باهوش» نوشته هوانگ پی شو؛ ابوالفضل احسانی با معرفی کتاب «فرشته وحی» نوشته مهدی وحیدی صدر و امیرحسین فیاض با معرفی کتاب «قربانی بهانه‌ها» تجربیات مطالعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

کارگاه آموزش داستان‌نویسی در کتابخانه آیت الله خامنه‌ای (مرکزی شهرستان)

در این کارگاه داستان‌نویسی، مرضیه نفری، مدرس و مسئول کتابخانه آیت الله خامنه‌ای به آموزش رفتارشناسی با توجه به شخصیت‌های داستان پرداخت و توضیحاتی را درباره مکان و زمان برای هنرجویان نوجوان ارائه کرد.

در ادامه، داستان «رز به خانه آقای وینتر می رود» نوشته باب گراهام توسط بچه‌ها خوانده و نشست پرسش و پاسخ با موضوع آموزش‌های کودک، کتاب و اندیشه ورزی  تشکیل شد.

بازدید دانش آموزان مدرسه آفتاب از کتابخانه آیت الله خامنه‌ای (مرکزی شهرستان) و جمع خوانی از کتاب‌های مرجع

دانش آموزان پایه ششم دبستان دخترانه «آفتاب» ضمن عضویت در کتابخانه و بازدید از بخش‌های مختلف آن، با انواع کتابخانه‌ها و کارکرد آن‌ها در جوامع آشنا شدند.

سپس دانش آموزان با حضور در بخش مرجع از بخش‌هایی از «دایره المعارف اسلام» و «دایره المعارف مفید» جمع‌خوانی کردند.

گفتنی است، آشنایی با خط بریل و کتاب‌های گویا و شیوه تولید آن‌ها از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.

کارگاه آموزش کاردستی به میزبانی کتابخانه آیت الله خامنه‌ای شهر جعفریه

سمیه صفری، کتابدار کتابخانه آیت الله خامنه‌ای شهر جعفریه، با برگزاری کارگاه کاردستی، ساخت «گل و ستاره» را به کودکان آموزش داد که مورد استقبال نیز قرار گرفت. وی سپس درباره نزدیک‌ترین ستاره به زمین یعنی خورشید توضیحاتی ارائه کرد.

نشست پرسش و پاسخ همراه با جمع‌خوانی و زنگ بازی در کتابخانه آیت الله خامنه‌ای شهر جعفریه

به مناسبت گرامیداشت اعیاد شعبانیه، جشنی همراه با نشست پرسش‌و‌پاسخ با هدف آشنایی اعضا با القاب معصومین (ع) و سیره فردی و اجتماعی آنان برپا شد.

همچنین نشست جمع‌خوانی و بلندخوانی از کتب «یار برادر، مرد دلاور» نوشته جواد نعیمی؛ «با امام سجاد علیه السلام» نوشته غلامرضا حیدری ابهری؛ «و ناگهان پرنده شد» نوشته محمد کاظم مزینانی با حضور اعضا تشکیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: