کد خبر: 39612
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 ارديبهشت 1398 - 14:56

داخلی

»

برگ سپید

نقد کتاب دختر شینا

منبع : لیزنا
محمد سردارپور
نقد کتاب دختر شینا

درباره نویسنده

بهناز ضرابیزاده در سال 1347 در همدان متولد شد؛ ضرابیزاده کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او تاکنون سردبیری نشریه استانی جاودانهها، دبیر انجمن داستان دفاع مقدس از سال 1386، عضو شورای نویسندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عضو شورای انتخاب کتاب بنیاد شهید استان همدان، دبیر انجمن داستان سازمان بسیج هنرمندان را بر عهده داشته است. تألیف و چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر داستانی و ادبی در نشریات و مجلات برگزیده کشوری از دیگر فعالیتهای ضرابیزاده است.

ضرابیزاده برگزیده بیش از 30 جشنواره داستاننویسی سراسری؛ از جمله کسب مقام اول در نخستین جایزه داستان ویژه مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، تقدیر شده در چهارمین و ششمین جایزه ادبی اصفهان، کسب مقامهای برگزیده در هشتمین، نهمین و دهمین جشنواره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد.

بهناز ضرابیزاده مقامهای اول، دوم، سوم در یادواره شهدای دانشجویی کشور، کسب مقام برتر در کنگره سراسری حضرت زینب (س)، کسب مقام برگزیده در سیزدهمین جشنواره کتاب سال (سلام) به جهت تألیف کتاب آدم‌برفی، معرفی به عنوان نخبه بسیجی در سال 1388 توسط آموزش و پرورش و سازمان بسیج هنرمندان، داور مسابقات مختلف ادبی استانی، بیش از ده مورد همکاری مجلات کیهان بچهها و رشد دانشآموز را نیز در کارنامه درخشان خود دارد.

درباره کتاب

داستان کتاب دختر شینا براساس زندگی خانم قدم‌خیر محمدی کنعان همسرشهید حاج ستار ابراهیمی هژیر نگاشته شده است. همسرشهید زندگی خود را در این کتاب از بدو تولد تا زمان شهادت شهید به تصویر کشیده و مخاطب خود را با تمام کم وکاست وجزئیات زندگیش آشنا می‌کند.

این کتاب 263 صفحه و 19 فصل دارد. خاطره‌گویی خانم قدم‌خیر در کتاب به صورت داستان است که با به دنیا آمدن ایشان و نحوه‌ی اسم‌گذاری او توسط عمویش آغاز می‌شود و با تعریف خواب از جانب خانم قدم‌خیر در صفحه 249 به پایان می‌رسد و مابقی صفحات عکس‌هایی از شهید و همسرش است. این کتاب به خوبی توانسته است زندگی زنانی را که شوهرانشان در زمان جنگ در جبهه‌ها خدمت می­کردند و دست تنها با مشکلات روزمره آن زمان فرزندان خُردسال خود را بزرگ می­کردند، نشان دهد. کتابی که نویسنده‌اش با نگارشی بسیار ساده و روان و همچنین شیرین و دوست‌داشتنی، وقایع زندگی خانم قدم‌خیر را نوشته است و حیا، عفت، عشق، صبر و تحمل و امیدواری و زنانگی را به صورتی بسیار زیبا و نرم و لطیف نشان داده است. انسان با خواندن این کتاب به انسان بودن و زنان به زن بودن خود می­نازند. و به زندگی امید وعشق بیشتری پیدا می­­­­­­­­کنند.

((پدرم مریض بود . می‌گفتند به بیماری سختی مبتلا شده است. من که به دنیا آمدم، حالش خوب شد. همه­­ی فامیل و دوست و آشنا تولد من را باعث سلامتی و بهبودی پدرم می­دانستند. عمویم به وجد آمده بود و می­گفت : «چه بچه خوش قدمی ! اصلا اسمش را بگذاریم قدم خیر.»))

قدم‌خیر دختری بسیار مهربان باعاطفه و به‌شدت وابسته به پدر است که این وابستگی به طور ملموس در داستان نشان داده شده است. و با ازدواجی که انجام می­دهد زندگیش رنگ و بویی دیگر می­گیرد.

کتاب دختر شینا زندگی زنی را به تصویر می ­کشد که با تمام وجود جنگ و سختی‌های پشت جبهه‌ها و مشکلات معیشتی و بزرگ کردن بچه‌ها، نبود پدر را با گوشت و پوست خود لمس کرده است و همچنین به طور نامحسوس اوضاع اجتماعی آن زمان و سایه جنگ روی زندگی مردم بیرون جبهه‌ها را نشان می­ دهد.

نقطه اوج

این داستان یک نقطه اوج ندارد از دیدگاه بنده سراسر این کتاب سطر به سطر ورق به ورق نقطه اوج است که با خواندن هر صفحه به داشتن این آب و خاک این ملت این مردان و این زنان واین مادران با تمام وجود افتخار کرده وجز تحسین این بانوان چیزی از خاطرت نمی­گذرد. باید کتاب را خواند تا به نتیجه‌ای که گفته‌ام رسید.

بحران

بحران از جایی آغاز می­شود که ستار مجبور است به دلیل نبود کار در روستا نوعروس عزیزکرده پدرش که تابه‌حال سختی خانه­داری نکشیده و زندگی بر مرادش بوده را تنها در خانه مادرشوهر بگذارد و به تهران رفته وکار پیدا کند و ورود شوهرش به تشکل‌های انقلابی و حضور در راهپیمایی‌های ضد نظام پهلوی و عضو فعال شدن در گروه‌های انقلابی که خیلی زود با حضور امام در تهران و پیروزی انقلاب مصادف گردید که با حضور خودشان در بهشت زهرا و دست بیعت با امام خمینی (ره) فصل دیگری در زندگیشان بازگشت.

کشمکش

داستان به صورت خاطره‌گویی و بازگویی زندگی قدم‌خیر می­باشد که کشمکش‌های فراوان و اتفاقات بسیاری را در برمی­گیرد از حجب و حیای زیاد او در زمان نامزدی او و شوهرش تا رفتن به تهران همسرش و انقلابی شدن و یا کوچ کردن او و همسرش به همدان و تهدیدات گروهک‌های منافقین نسبت به خانواده‌اش، داشتن بچه‌های قد و نیم‌قد در زمان جنگ در نبود شوهر چرا که همسرش در جبهه خدمت می­کرد. محوریت داستان خود قدم­خیر و مسائل مربوط به او که یک زن خانه‌دار به تمام معنا است که اگر همچون زنی پشت هر مردی قرار بگیرد مرد را تا به عرش خواهد برد.

نتیجه گیری

بهترین نتیجه‌ای که از این کتاب می­توان گرفت این است که شرایط هرچند سخت باشد باید ایستاد عشق ورزید زندگی کرد با مشکلات روبه‌رو شد باید ]چه زن چه مرد[ وظایفش را در قبال خود و خانواده و کشور و باورهایت به درستی انجام دهی، پشت مردت باشی تا پشت دینت، ملتت وکشورت بایستد و دشمنان را بیرون براند تا دلش به عشق تو و وجود تو گرم باشد و تو زن بودن را با تمام زیباییش نشان دهی.

منابع

وبسایت انتشارات سوره مهر. بهناز ضرابی زاده. (زندگینامه). بازیابی شده در تاریخ 1 اردیبهشت 1398. به آدرس لینک

خبر آنلاین. «دختر شینا» را بهتر بشناسیم/ شیرزنی که به تنهایی 5فرزند خود را بزرگ کرد. بازیابی شده در تاریخ 1 اردیبهشت 1398. به آدرس لینک

مشخصات اثر:

بهناز ضرابی زاده .(دختر شینا، خاطرات قدم خیر محمدی کنعان).تهران:انتشارات سوره مهر ،تهران 1390

 

درمورد نویسنده این متن :

محمد سردارپور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی. 44سال دارم، در شهرستان فراهان، روستای عزیزآباد به دنیا آمدم و هم اکنون در شهر فرمهین ساکنم -مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه اراک- کتابدار و رئیس اداره کتابخانه­ های شهرستان فراهان هستم. از کودکی به کتاب و کتابخوانی علاقه داشتم و به ادبیات و ضرب­ المثل‌ها علاقه زیادی دارم. از داشتن یه همسر خوب و همراه در زندگی بیشتر از موارد دیگر لذت بردم.

 

آسدمرتضی
|
Iran
|
1401/02/23 - 15:05
0
0
این کتاب ۴۲ بار تجدید چاپ شده.هنوز هیچ کس متوجه نشده که ستار برادر شوهر قدم خیر بوده.و اسم شوهر قدم خیر صمد بوده و عنوان کتاب هم به اشتباه خاطرات سردار شهید حاج ستار ابراهیمی چاپ شده.ترخدا یکم توجه کنید.یعنی ناشر نویسنده ناظر و ... به این نکته توجه نکردند؟؟؟!!!!
پاسخ ها
محمد ۸۹۷
| Iran |
1401/09/19 - 14:02
اسم مستعار شوهرش صمد بوده داخل شناسنانه ش ستار بوده و ستار که میفرمایید برادر شوهرش بوده هم اصلش صمد بوده
سطوتی فلاح
|
Iran
|
1398/03/06 - 02:43
0
5
اولین کتابی که در رابطه با شهدا بود و نظرم را جلب کرد چون تک تک توصیفات خانم محمدی به دلم نشست چقدر گمنام بودن این دلاور مردان و شیر زنان و برام خیلی ملموس بود توصیفهایی که از روستاشون قایش داشتن افتخار میکنم به همچین همشهری داشتن .
لیلی وکیلی
|
Iran
|
1398/02/21 - 10:47
2
7
یک نفر میره جبهه کشته میشه..بازماندگانش هزار بار در نبودنش میمیرن
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: