کد خبر: 30519
تاریخ انتشار: شنبه, 25 شهریور 1396 - 12:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اهدای بیش از 20 نسخه‌ قرآن خطی نفیس به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
بیش از 20 نسخه قرآن خطی نفیس به گنجینۀ قرآن‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شد که بیشتر این قرآن‌ها از قدمت بالایی برخوردار بوده، خط و تذهیب هنرمندانه و ویژگی‌های هنری ارزشمندی دارند
اهدای بیش از 20 نسخه‌ قرآن خطی نفیس به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان با بیان اینکه قرآن‌ها و جزوات قرآنی بی‌مانندی در گنجینۀ کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، افزودند که برخی از این نفایس توسط خوشنویسان و هنرمندان مشهور کتابت و تذهیب شده‌ است که قدمت زیادی داشته و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌روند. از این مجموعه بیش از 20 نسخه تنها در طی سه ماهۀ اول سال 1396 به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است که بیشتر این قرآن‌ها قدمت بالا و ویژگی‌های هنری ارزشمندی دارد.

سید محمدرضا فاضل هاشمی ابتدا به جزوۀ قرآنی ارزشمندی که توسط یکی از واقفان خیراندیش اهدا شده است اشاره کرد و گفت: این جزوه دارای منتخبی از سوره‌های قرآن، از آیۀ 56 سورۀ یوسف تا آیۀ 39 سورۀ فتح بوده و به خط نسخ 8 سطری و 9 سطری بر کاغذ نخودی، در 24 برگ 10 در 5/16 سانتی‌متری کتابت شده است.

وی در بیان دیگر ویژگی‌های این جزوۀ قرآنی افزود: «اسامی سوره‌ها، به سرخی و شنگرف بوده، فواصل آیات دارای دوایر شنگرفی، جدول‌کشی صفحات به شنگرف و جلد آن تیماج مشکی است.

 فاضل هاشمی به یک نسخه قرآن کامل، اهدایی بتول کاروان اشاره و تصریح کرد: این قرآن در قرن یازدهم به خط نسخ، 15 سطری در 233 برگ بر کاغذ نخودی آهارمهره کتابت شده است که دو صفحۀ اول آن ترجمه به فارسی، به خط نستعلیق به سرخی و شنگرف نوشته شده است.

وی در رابطه با این نسخه ادامه داد: «اسامی سوره‌ها به شنگرف، فواصل آیات دارای دوایر شنگرفی، در حاشیۀ آن نشانه‌ها به شنگرف، صفحۀ برگ آخر کسرنویسی با خط و کاغذ مغایر انجام شده و جلد آن، تیماج عنابی ضربی با نقش ترنج و سرترنج است.

کارشناس نسخ قرآنی آستان قدس رضوی اضافه کرد: « قرآن دیگری به کتابت قرن یازدهم توسط دکتر آمال صراف در فروردین ماه سال 1396 اهدا شده است.

فاضل هاشمی به قرآن نفیسی به قدمت قرن سیزدهم اشاره کرد و گفت: این نسخه که اهدایی آقای«رحیم‌خان مقصودلو» است، یک قرآن کامل مترجَم است که در شعبان 1200 هجری قمری کتابت شده و دو صفحۀ اول آن مذهّب منقّش است.

وی ادامه داد: در این نسخۀ قرآنی، خط خود متنِ قرآن نسخ بوده، اسامی سوره‌ها به خط ثلث و به شنگرف، و خط ترجمۀ آن، نستعلیق است. در اوراق قرآن نیز حواشی وجود دارد که نکات تفسیری ارزشمندی در آن دیده می‌شود.

فاضل هاشمی از قرآن نفیس اهدایی دیگری از آقای «عبدالله غمامی» نام برد و اضافه کرد: کتابت آن به خط نسخ 12 سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره، به قلم «محمدامین بن الله‌وردی طالقانی» است که در جمادی‌الثانی 1227 هجری قمری کتابت شده است، و دو صفحۀ اول دارای سرلوح با کتیبۀ صدر و ذیل، مذهّب و منقّش، با حاشیۀ گل و برگ الوان است.

 کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات ادامه داد: اسامی سوره‌های آن به خط ثلث و شنگرف بوده و فواصل آیات با گوی زرین مزین شده است. جدول‌کشی صفحات به تحریر مشکی و زر و شنگرف، صفحات آن کمندکشی و در پشت برگ اول، وقف‌نامۀ نسخه که در قرن سیزدهم وقف شده، ملاحظه می‌شود.

 

فاضل هاشمی در پایان یادآور شد: در حال حاضر بیش از 23 هزار جلد نسخۀ قرآن اعم از قرآن‌‌های نفیس خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های فاخرِ چاپ سنگی در گنجینۀ قرآن‌های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمۀ اطهار علیهم‌السلام که بر پوست آهو و به خط کوفی اولیه نگاشته شده‌اند، مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی این مجموعۀ بی‌نظیر است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: