کد خبر: 33126
تاریخ انتشار: جمعه, 20 بهمن 1396 - 22:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«محترم خانم» در نشست شمس آستان قدس رضوی بررسی شد

منبع : لیزنا
همزمان با روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، نوزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های ادبی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با موضوع نقد کتاب «محترم خانم» با حضور نویسنده کتاب و جمعی دیگر از نویسندگان و منتقدان برگزار شد.
«محترم خانم» در نشست شمس آستان قدس رضوی بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به مناسبت انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام دهه فجر، نشستی دیگر از سلسله نشست‌های ادبی شمس، با محوریت نقد کتاب «محترم خانم» با موضوع زندگی شهیده بتول چراغچی، با حضور مرضیه ذاکری نویسنده کتاب، علیرضا مهرداد در مقام مجری برنامه، خانواده شهید و جمعی دیگر از کارشناسان، نویسندگان و منتقدان در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

ابتدا مجری برنامه با بیان اینکه شهدای انقلاب اسلامی از مظلوم‌ترین شهدای تاریخ هستند که گاه حتی پیکرهایشان به دست خانواده آنان نمی‌رسید و نام بسیاری از آنان هم در فهرست شهدا ثبت نشده است، گفت: بسیار جای تقدیر دارد که به شهدای قبل از دفاع مقدس هم پرداخته می‌شود که باید از این بابت از نویسنده و ناشر کتاب تشکر کرد.

مهرداد افزود: در نقد یک اثر ادبی، ابتدا باید بدانیم آن نوشته چه گونه ادبی است و در چه قالبی می‌گنجد و سپس درباره آن بحث کنیم؛ برای مثال اگر خاطره باشد یا قالب داستانی داشته ‌باشد، از هرکدام انتظار متفاوتی می‌رود.

سپس، رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضمن اینکه ظاهر کتاب و جلد و پس‌زمینه آن را تحسین کرد، به ارائه انتقاداتی از این کتاب پرداخت و گفت: تعدّد راویان از جذابیت‌های کتاب است، اما از طرفی روایت همه راویان شبیه به هم است و تفاوتی در زبان و لحن دیده نمی‌شود و از طرف دیگر، مخاطب نمی‌تواند با راویان ارتباط برقرار کند. به علاوه، نویسنده باید در مقدمه کتاب، تعداد راویان و روش کار را توضیح می‌داد.

ابوالفضل حسن‌آبادی با بیان اینکه وقتی مطلب از زبان نویسنده روایت می‌شود یک ساختار پیدا می‌کند و وقتی از زبان راوی روایت می‌گردد، ساختار دیگری می‌یابد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این کتاب، راویان از حالت شخصی درآمده و سازماندهی شدند. به علاوه، نام کتاب در نگاه اول ارتباطی با شهید ندارد و خواننده تا چند صفحه ابتدا را نخواند، متوجه این ارتباط نمی‌شود.

در ادامه فیروزه حسینی-نوه شهیده بتول چراغچی- با بیان اینکه این کتاب از نظر ما بسیار قابل تحسین است، تصریح کرد: با اینکه دو کتاب دیگر نیز درباره شهیده نوشته شده، این کتاب بسیار صادقانه داستان را روایت کرده و اصل ماجرا تحریف نشده است، اما بهتر بود نام راویان ابتدای هر روایت ذکر می‌شد تا خواننده سردرگم نگردد.

مرضیه ذاکری در حاشیه این نشست، در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه به طور کلی خوب است که کتابی دقیق خوانده می‌شود و کارشناسان درباره آن نظر می‌دهند، گفت: بسیاری از انتقادات را وارد می‌دانم، اما برخی نیاز به توضیح داشت که فرصت نبود، اما چون این کتاب، اولین کار من است، این نشست بسیار برایم سودمند بود. این نویسنده جوان ادامه داد: برگزاری چنین نشست‌هایی کمک زیادی به بالابردن سطح عمومی کتاب‌ها به ویژه با موضوع زندگی شهدا می‌کند که بسیار قابل تقدیر است.

 

گفتنی است که در خلال برنامه، دیگر حاضرین نیز به ارائه نظرات و انتقادات خود نسبت به «محترم خانم» پرداختند که در پایان، نویسنده کتاب به آنها پاسخ داد. از مهم‌ترین موارد مثبت کتاب، سلیس و روان‌بودن متن، جذاب‌بودن قلم نویسنده، و پردازشِ موفقِ شخصیتِ اول ذکر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: