کد خبر: 38669
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 09:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 بازدید محمدرضا سرشار از کتابخانه‌های عمومی  شیراز استان فارس در طرح چهل قلم

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
 محمدرضا سرشار در حاشیه سفر به استان فارس در طرح چهل قلم، در بازدید از کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی فعالیت‌های خوبی را در پیش گرفته اند و نسلی که امروز در این کتابخانه‌ها رشد می‌کند تفاوت چشمگیری با گذشته خواهد داشت.
 بازدید محمدرضا سرشار از کتابخانه‌های عمومی  شیراز استان فارس در طرح چهل قلم

به گزارش لیزنا، محمدرضا سرشار نویسنده و پژوهشگر برجسته  کودک و نوجوان با حضور در شهر شیراز و پس از بازدید از سه کتابخانه عمومی این شهر در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، گفت: بیشتر افراد باور دارند که با وجود سرگرمی‌های جذاب امروزی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی رونق خود را از دست داده است؛ اما وقتی وارد کتابخانه‌های عمومی می‌شویم، می‌بینیم که هنوز هم کسانی هستند که سرگرمی‌های جذاب دنیای مدرن را رها می‌کنند و بهترین ساعت‌های روز خود را به کتابخوانی مشغولند و این بسیار امیدوار کننده است.

نویسنده کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» ‌ با بیان اینکه کتابداران کتاب‌های عمومی با عشق و علاقه بسیاری کار می‌کنند، اضافه کرد: وقتی در کتابخانه‌ای کودکان زیادی حضور دارند و به کتابخوانی مشغولند، معلوم است کسی آنجا فعالیت می‌کند که توانسته با محبت خود کودکان را به این مسیر جذب کند. باید از کتابدارانی که با علاقه بسیار به این کار مهم می‌پردازند، قدردانی کرد.

وی با ذکر این نکته که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فضاهای بسیار خوبی را برای کتابخوانی به وجود آورده است، عنوان کرد:  در گذشته کتابخانه‌ های بسیار کمی وجود داشت و دوری راه و سخت بودن شرایط عضویت مانع استفاده از کتابخانه‌ها بود.

سرشار افزود: الحمدالله امروز شاهدیم که در بیشتر شهرهای ما و در نقاط مختلف، کتابخانه‌های عمومی با شرایط بسیار آسان در دسترس قرار دارند. کتابخانه‌هایی که کاملا به روز هستند و برنامه‌های گوناگونی را برای جذب افراد به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به حوزه کودک در کتابخانه‌ها، به کار نویسندگان کودک و نوجوان نیز رونق می‌دهد، خاطرنشان کرد: نسلی که امروز در این کتابخانه‌ها رشد می‌کنند تفاوت چشمگیری با گذشته خواهند داشت.

سرشار در ادامه،‌داشتن فضای بانشاط را موضوع مهم در اقبال مردم به کتابخانه‌ها دانست و اضافه کرد: شاد بودن فضای کتابخانه بسیار مهم است و این نکته در زمینه کودک اهمیت بیشتری دارد زیرا شادابی محیط بیش از هر چیز کودک را به خود جذب می‌کند. خوشبختانه این موضوع در کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز رعایت شده است.

وی از کتابداران خواست که کودکان را با محیط کتابخانه آشنا کنند و ادامه داد: بیشتر افراد از وجود کتابخانه و اقدامات آن اطلاع ندارند، باید کودکان را با کتابخانه آشنا کرد؛ حس رقابت در کودکان بیسار زیاد است؛ وقتی یک کودک عضو کتابخانه می‌شود تمام دوستان او نیز به کتابخانه خواهند آمد.

 وی تبلیغات محیطی، استفاده از مساجد، حضور در مدارس، آشنا کردن خانواده‌ها و انجام فعالیت‌های ترویجی کتاب محور را نیز از راه‌هایی دانست که می‌توان انگیزه اولیه را برای حضور در کتابخانه ایجاد کند.

گفتنی است محمدرضا سرشار که برای حضور در طرح ملی چهل قلم در شیراز حضور یافته بود، امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه با همراهی مدیرکل و مسئولان کتابخانه‌های عمومی، از سه کتابخانه‌ کودکان شقایق، مولوی و ابوریحان شیراز بازدید کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: