کد خبر: 39337
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 فروردين 1398 - 10:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه های فرهنگی کتابخانه عمومی استاد احمدی بیرجندی شهرستان درمیان خراسان جنوبی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی
کتابخانه عمومی استاد احمدی بیرجندی شهر اسدیه شهرستان درمیان، در نیمه اول فروردین ماه، میزبان برنامه های فرهنگی متنوعی بود.
برنامه های فرهنگی کتابخانه عمومی استاد احمدی بیرجندی شهرستان درمیان خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، نشست معرفی و جمع خوانی کتاب، نشست کتاب خوان، کارگاه کاردستی و نمایشگاه کتاب، از جمله برنامه های برگزار شده در کتابخانه استاد احمدی بیرجندی بود.

 

 

نشست معرفی و جمع خوانی کتاب «مورچه فرمانده»

کتاب «مورچه فرمانده از مجموعه حیوانات در قرآن» نوشته  علی بابا جانی در بخش کودک کتابخانه استاد احمدی بیرجندی، معرفی و سپس جمع خوانی شد.

این مجموعه، شامل قصه های پندآموز و زیبا از قرآن کریم است که با نثری روان و تصاویری زیبا برای گروه سنی کودک به منظور آشنا نمودن کودکان با داستان های تاریخی و سرگذشت اقوام و گذشتگان، صرف نظر از محل زندگی و اختلاف زبان آنها در نظر گرفته شده است.

 

کتابخانه استاد احمدی بیرجندی، میزبان نشست کتاب خوان

در این نشست، پنج نفر به معرفی کتاب پرداختند. آثار ارائه شده در این نشست عبارتند از: «اخلاق خوب» نوشته ژولیت گارشه دجز، انتشارات صابرین/ ارائه توسط: امیرحسین دادران (عضو کتابخانه)، «ماجرای سگ کوچولو» نوشته اعظم تبرایی، انتشارات رایحه قلم/ ارائه توسط: احمدرضا فرهادی (عضو کتابخانه)، «شیر کتابخانه» نوشته میشل نودسن، انتشارات آفرینگان/ ارائه توسط: امین طاها کاووسی (عضو کتابخانه )، «کودک مرتب و کودک نامرتب» نوشته محمد ابراهیم ساعدی، انتشارات حافظ ابرو / ارائه توسط آریا عبداللهی (عضو کتابخانه ) و «قصه آقای جرمی ماهیگیر» نوشته بئاتریکس پاتر، انتشارات ماهی/ ارائه توسط: مصیب سالاری (عضو کتابخانه).

 

نشست جمع خوانی کتاب «مهربان ترین پیامبر»

کتاب «مهربان ترین پیامبر» از مجموعه کتب ماه فروردین در بخش کودک کتابخانه استاد احمدی بیرجندی معرفی و جمع خوانی شد.

«مهربان‌ترین پیامبر» مجموعه‌ای است از داستان های کوتاه و آموزنده که تصویری از رسول خدا(ص) و شخصیت آن حضرت را برای کودکان و نوجوانان ترسیم می‌کند. قصه های گوناگونی مانند: لحظۀ ولادت پیامبر بزرگ اسلام(ص)، ازدواج ایشان با حضرت خدیجه(س)، آغاز نبوت، دعوت های پنهانی و آشکار مردم به دین اسلام، هجرت، گسترش اسلام. این کتاب از ۱۰ فصل تشکیل شده که عبارتند از: زندگی‌نامه، سبک زندگی، سخنان او، حکایت‌های کوتاه، حکایت‌های طولانی، قصه‌گویی های او، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن، پاسخ به سؤالات، مکان‌های تاریخی مکه و مکان‌های تاریخی مدینه.

 

کارگاه آموزش کاردستی و اوریگامی

کارگاه آموزشی ساخت کاردستی و اوریگامی «چهره حیوانات» در بخش کودک کتابخانه استاد احمدی بیرجندی برگزار شد.

در جهت استفاده صحیح و اصولی از وسایل دور ریختنی و کاهش تولید زباله، همچنین پرورش استعداد ها و ایجاد خلاقیت و نشاط عمومی در بین کودکان، کلاس ساخت کاردستی و اوریگامی با وسایل دور ریختنی در بخش کودک کتابخانه استاد احمدی بیرجندی برگزار شد.

 

نمایشگاه کتاب نور

 به مناسبت گرامیداشت اعیاد شعبانیه، نمایشگاه کتاب «نور» در کتابخانه استاد احمدی بیرجندی برپا شد.

با  هدف  آشنایی نسل جوان با سیره عملی امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) نمایشگاه کتابی از منابع موجود در کتابخانه استاد احمدی بیرجندی با عنوان «نور» برپا شده است. برخی از عناوین موجود در این نمایشگاه، عبارتند از: «زندگانی حضرت ابوالفضل العباس(ع)» نوشته باقر شریف قرشی، «نیلوفر نیایش» نوشته حسین سیدی، «یک غنچه صد زخم» نوشته حسین سیدی، «زندگانی علی بن الحسین(ع)» نوشته جعفر شهیدی، ثارالله» نوشته حسین عندلیب همدانی، «حسین نفس مطمئنه» نوشته محمدعلی عالمی و «کلمات قصار حسین بن علی(ع)» نوشته ابوالقاسم حالت.

 

نشست معرفی و جمع خوانی کتاب «۱۲ قصه از امام علی(ع) و یارانش»

«۱۲ قصه از امام علی(ع) و یارانش» با نگاهی به نهج‌البلاغه به قلم مژگان شیخی در  بخش کودک کتابخانه استاد احمدی بیرجندی، معرفی و جمع خوانی شد.

«۱۲ قصه از امام علی(ع) و یارانش» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان با استفاده از منابع معتبر تاریخی و کتاب ارزشمند «نهج البلاغه»، به قلم مژگان شیخی از سوی انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است. این اثر که به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره عملی حضرت علی(ع) به رشته تحریر درآمده، علاوه بر آموزه‌های اخلاقی، تربیتی و آشنایی مخاطب با سیره اهل بیت(ع)، بخشی از تاریخ پیش از ظهور اسلام و سده اول بعثت را به کودک آموزش می‌دهد. زبان این اثر، ساده و گیرا است و مخاطب با خواندن اثر، دچار کسالت نشده و داستان را پیگیری می‌کند.   

یار روزهای سخت، کسی که می‌آید، ابوذر صحرانشین، من همانم که بودم، حکایت آن مروارید، مردی که از بازار گذشت، کفش‌های وصله‌دار، راه و چاه، عسل و انجیر و بچه ها، عقیل و آهن سرخ، آن مرد پیشگو و ناله مرغابی‌ها، عناوین داستان های ذکر شده در این کتاب است.

 

کارگاه آموزش کاردستی ماهی

کارگاه آموزش ساخت کاردستی ویژه کودکان و نوجوانان در بخش کودک کتابخانه استاد احمدی بیرجندی برگزار شد.

خلاقیت در کودکان ابعاد گوناگونی دارد. خلاقیت کلامی، فیزیکی، تجسمی، درون‌فردی و ... در این میان، روش های آموزشی گوناگونی برای پرورش آن وجود دارد. قصه‌گویی، بازی، پرورش حواس پنجگانه و البته آموزش کاردستی که در روش آخر، کودک بسیاری از مفاهیمی را به صورت غیرمستقیم و ماجراجویانه می‌آموزد.

ساخت کاردستی های خلاق باعث شکوفایی بیشتر خلاقیت کودکان می شود و همچنین به کودک یاد می دهد از بسیاری از وسایل دور ریختی و به ظاهر غیرقابل استفاده، می توان استفاده های مفیدی کرد.

 

نمایشگاه کتاب «قاف تا قبله»

به مناسبت گرامیداشت عید مبعث، عید رهایی انسان از جهالت و گمراهی، نمایشگاه کتاب «قاف تا قبله» در کتابخانه استاد احمدی بیرجندی برپا شد.

با  هدف  آشنایی نسل جوان با سیره عملی پیامبر اسلام(ص)، نمایشگاه کتابی از منابع موجود در کتابخانه استاد احمدی بیرجندی با عنوان «قاف تا قبله» برپا شده است. برخی از عناوین موجود در این نمایشگاه  عبارتند از: «محمد(ص)» تألیف کارن آرمسترانگ، «آخرین فرستاده» نوشته رضارهگذر، «سیری در سیره نبوی» اثر شهید مرتضی مطهری، «زندگانی پیامبر اسلام(ص)» نوشته سید ابوالحسن ندوی، «با پیامبر» اثر دکتر بنت الشاطی، «۲۴ ساعت با پیامبر(ص)» نوشته محمد غزالی، «قاف» نوشته یاسین حجازی، «پای بر جای پای پیامبر(ص)» نوشته طارق رمضان.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: