کد خبر: 39784
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 خرداد 1398 - 11:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ضرورت ایجاد کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه و روستاهای پرجمعیت شیراز

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
فرماندار شیراز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بر ضرورت راه اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه صدرا، داریون و خان زنیان و همچنین روستاهای پرجمعیت شهرستان شیراز تأکید کرد. 
ضرورت ایجاد کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه و روستاهای پرجمعیت شیراز

 به گزارش لیزنا، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز به ریاست محمدرضا امیری، فرماندار شیراز و با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، بخشدار مرکزی شیراز، رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز و نمایندگان شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این نشست با اشاره به آمارهای کتابخانه ای در شهرستان شیراز عنوان کرد: در شیراز ۳۸ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۰ کتابخانه مشارکتی وجود دارد؛ اما این تعداد به هیچ وقت پاسخگوی نیازهای این شهرستان نیست و سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز تا رسیدن به حد استاندارد بسیار فاصله دارد.

روح الله منوچهری نبود کتابخانه مرکزی در شهر شیراز را از مهم ترین مشکلات این شهرستان دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، استانداری فارس در سال جاری به این قضیه ورود کرده و شخص استاندار پیگیر تعیین شدن زمین کتابخانه مرکزی شیراز است.

وی با بیان اینکه برای ساخت کتابخانه در دو شهر فاقد کتابخانه شیراز برنامه ریزی شده است، اضافه کرد: در دو شهر خان زنیان و داریون ساختمان هایی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که با توجه به موافقت این اداره کل، این ساختمان ها در اختیار کتابخانه قرار خواهد گرفت.

فرماندار شیراز نیز در ادامه این نشست با اشاره به روند پیگیری زمین کتابخانه مرکزی شیراز عنوان کرد: در کنار پیگیری های استانداری برای یافتن زمین، باید کمیته ای از نمایندگان فرمانداری، ارشاد، شهرداری و کتابخانه ها برای ارزیابی زمین های موجود در شهر شیراز  تشکیل شود.

محمدرضا امیری همچنین خواستار تعیین تکلیف کتابخانه صدرا شد و گفت: طی دو هفته آینده انجمن کتابخانه عمومی شهر صدرا تشکیل و تعیین کتابخانه این شهر به سرانجام برسد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز، در ادامه بر اهتمام شهرداری ها به ویژه شهرداری شیراز به پرداخت نیم درصد اعتبارات کتابخانه ها تأکید و خاطرنشان کرد: لازم است تفاهم نامه ای میان اداره کل کتابخانه ها و شهرداری شیراز برای تعیین شیوه پرداخت اعتبارات سال جاری و مطالبات پیشین منعقد شود.

فرماندار شیراز همچنین به ضرورت راه اندازی کتابخانه در شهرستان شیراز اشاره کرد و گفت: با توجه به همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه عمومی در شهرهای خان زنیان و داریون ایجاد می شود. این در حالی است که باید برای ایجاد کتابخانه در روستاهای پرجمعیت شهرستان شیراز نیز اقدام شود.

امیری همچنین همکاری فرمانداری در برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را اعلام کرد و گفت: مشارکت گسترده دستگاه های شهرستان شیراز در مسابقه کتابخوانی رضوی در شورای اداری ابلاغ خواهد می شود.

به گفته وی براساس اعلام شهرداری شیراز ساختمان اداری کتابخانه های عمومی نیز تا هفته دولت امسال به مجموعه کتابخانه هاتحویل داده خواهد شد.

گفتنی است برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و همچنین بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب از دیگر دستور جلسات این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: