کد خبر: 29760
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 مرداد 1396 - 16:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

با تقدیر از شرکت کنندگان و کتابداران برگزیده

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در تهران برگزار شد

منبع : لیزنا
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان تهران امروز (چهارشنبه 18 مرداد ماه) در محل کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان تهران با حضور علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ محمد اللهياری، معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور؛ اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عليرضا مهدوی شاهرودی، مشاور فرهنگی و مديركل روابط عمومی استانداری تهران؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از کتابداران برگزار شد.

علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران گزارشی کوتاه از نحوه برگزاری این مسابقه ارائه داد.

او با اشاره به برگزاری این مسابقه در دو بخش مکتوب و اینترنتی از تلاش کتابداران استان تقدیر کرد و گفت: کتابداران در طی چهار ماه جلسات متعددی با سازمان های مختلف گذاشتند تا این مسابقات به نحو احسن انجام گیرد. در بخش کودک نیز مسابقات به دو شکل انجام شد. در بخش نقاشی از کتاب «ده قصه از امام رضا(ع)» همکاران ما قصه ای را برای کودکان می خواندند و بچه ها از این قصه نقاشی می کشیدند.   بخش دوم به شکل فیلمی بود که والدین از قصه گویی بچه ها ارسال می کردند.

نیکنام با اشاره بر رشد 2 ونیم درصدی شرکت کنندگان در مسابقه کتاخوانی رضوی در استان تهران ادامه داد: امسال قریب به 19 هزار و 781 نفر در مسابقه شرکت داشتند. 13 هزار و 724 نفر در بخش فردی مکتوب، 4 هزار و 935 نفر در بخش  اینترنتی، هزار و 116 خانواده در بخش خانوادگی، 6 هزار و 528 نفر در بخش کودک و نوجوان شرکت کردند.

وی با تشکر از همکاری استانداری، فرمانداری ها، ائمه جماعات، نهاد کتابخانه های عمومی و کتابداران اظهار امیدواری کرد سال آینده اداره کتابخانه های عمومی استان تهران از حمایت های بیشتر استانداری و نهاد برخوردار شود و کتابخانه های عمومی نیز زمان بیشتری برای برگزاری مسابقه و ترویج فرهنگ رضوی اختصاص دهند.

نیکنام هدف این جشنواره را ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی با سیره امام رضا عنوان کرد و با تقدیر از کتابداران، از برگزاری صدها نشست کتابخوانی و قصه گویی با همکاری کتابداران و با استفاده از منابع مسابقه خبر داد.

محمدرضا شرفی، نویسنده کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» از منابع هفتمین مسابقه کتابخوانی رضوی، احساس نیاز به تقویت مهارت های انسانی و عاطفی در خانواده ها را دلیل نوشتن این کتاب عنوان کرد.

او با انتقاد از اینکه امروزه خانه در برخی خانواده ها تبدیل به خوابگاه شده است، گفت: در این کتاب سعی کردم مهارت هایی علاوه بر 10 مهارت اساسی زندگی که از سوی سازمان های فرهنگی تالیف شده است بیاورم. سعی کردم مهارت های خانواده متعادل و فرزند پروری را از سیره علمی و عملی امام رضا (ع) ذکر کنم.

وی در ادامه ضمن اشاره بر رفتار کریمانه امام رضا، با بیان روایاتی از زندگی آن حضرت، دو سیره ارتباط بین فردی و حل مسائل را شرح داد.

محمد اللهياری، معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور، با تشکر از اداره کتابخانه های عمومی استان تهران، کتابداران، سازمان های همکار و رسانه های مختلف که در برگزاری این مسابقه نقش داشته اند، به صحبت های رایج در مورد کتاب نخواندن مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و غیره اشاره کرد و گفت: این جشنواره به خصوص به سیاست گذاران و مسئولان حوزه کتاب و نشر و ترویج کتابخوانی، علاقه مردم به کتاب را نشان داد.

او افزود: در سال های گذشته 25 هزار نفر در مسابقه شرکت می کردند. از سال پیش که نهاد کتابخانه های عمومی این مسابقه را برگزار کرد 238 هزار نفر و امسال 648 هزار نفر در آن شرکت کردند و این یک رکورد کم سابقه است. اگر کتاب خوب انتخاب، معرفی و تبلیغ شود مردم به کتاب علاقمند می شوند و در مسابقه شرکت می کنند.

معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور در ادامه گفت: مسابقه نشان داد که کتابداران می توانند در ترویج کتابخوانی موثر باشند. همکاری بیش از 7 هزار کتابدار در سراسر کشور نمونه خوبی از یک کار تشکیلاتی مناسب بود.

وی با اشاره بر برگزاری آیین اختتامیه کشوری جشنواره کتابخوانی رضوی، از برگزاری جشن های اختتامیه این مسابقات در 31 استان خبر داد و با بیان حضور 148 هزار کودک در مسابقات گفت: از همه این کودکان با اهدای لوح تقدیر از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تجلیل می شود. در هفته آینده از 15 هزار نفر در 2 هزار و 400 کتابخانه تقدیر خواهد شد.

عليرضا مهدوی شاهرودی، مشاور فرهنگی و مديركل روابط عمومی استانداری تهران با اشاره بر آشنایی خود با محمدرضا شرفی از دوره نوجوانی و از طریق کتاب های وی، گفت: سیره رضوی یعنی سبک زندگی حضرت رضا (ع) اهم از بیانات، رفتار و بینش آن حضرت.

او با اشاره بر فعالیت 165  شبکه ماهواره ای فارسی زبان گفت: این شبکه ها سبک زندگی ما را هدف قرار داده است. اگر بخواهیم با این هجوم شبانه روزی و تهاجم فرهنگی مواجه نشویم بهترین راه پناه بردن به سبک زندگی نورانی و قرانی امام رضا است.

مهدوی با اشاره بر مناظرات آن حضرت، بیانات وی را یکی از گنجینه های ناب و نورانی توصیف کرد و گفت: سبک زندگی امام رضا را از دل همین بیانان و کتاب ها می توان فهمید.

گفتنی است در این مراسم از برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و کتابداران برگزیده کتابخانه های عمومی استان تهران و همچنین از همکاران اداره کتابخانه های عمومی تهران تقدیر شد.  

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: