کد خبر: 37700
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 آبان 1397 - 12:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

 شبکه­ های دانش در دانشگاه الزهرا به هم متصل شدند + عکس

منبع : لیزنا
صبح بیست ­و یکم آبان ماه سال جاری از ساعت 8:30 الی 17 نوزدهمین همایش سراسری شبکه­ های دانش در سالن تورانی دانشگاه الزهرا برگزار شد.
 شبکه­ های دانش در دانشگاه الزهرا  به هم متصل شدند + عکس

 به گزارش لیزنا، این همایش به همت اعضای انجمن علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش­ شناسی دانشگاه برگزار شد. در این همایش پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی ایران؛ دکتر ندا گلیجانی­ مقدم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا ضمن خوش ­آمدگویی به شرکت ­کنندگان همایش، از زحمات انجمن علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش­ شناسی تشکر کرد.

 سپس دکتر معصومه­ کربلایی­ آقاکامران، دبیر علمی همایش، درباره اهمیت شبکه­ های دانش در تمام سازمان­های کشور صحبت کرد و از دانشجویان در مقاطع مختلف به­ خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری برای همکاری در برگزاری همایش بعدی درخواست کرد، تا به انتقال تجربیات خود به دیگر دانشجویان در مقاطع پایین بپردازند.

در ادامه برنامه دبیر اجرایی همایش الناز سرخیل، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش­ شناسی، ضمن قدردانی از حامیان مالی و اجرایی همایش، از دریافت 63 چکیده مقالات از نقاط دانشگاه­های کشور خبر داد و گفت: از بین تمام چکیده مقالات 29 چکیده پذیرفته شدند و در نهایت 6 مقاله توسط نویسندگان مقاله­ ها در همایش ارائه داده می­ شود.

 همایش با پخش کلیپی از فعالیت­ های انجمن علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش ­شناسی در طی یک سال گذشته ادامه یافت، سپس دکتر امیر غائبی ریاست دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا  سخنرانی کرد و گفت: شبکه ­های دانش پدیده ­ای است که به توسعه، اشتراک، تسهیم و اشاعه دانش می پردازد و با نگاه به مقالات همایش شبکه ­های دانش در موارد مختلف پایگاه داشته است.

سپس سیدکاظم حافظیان ­رضوی از پیشکسوتان علم اطلاعات و دانش ­شناسی از نوزده سال تلاش و استمرار همایش­ های دانشگاه الزهرا همراه با رشد و ارتقا موضوعی، همگام با پیشرفت­ های حوزه علم اطلاعات و دانش­ شناسی به ­صورت منظم و حتی پیشگام صحبت کرد و افزود: استقبال هر ساله اولیاء دانشگاه از فعالیت­های انجمن علم اطلاعات و دانش­­ شناسی، شاخص بودن در دانشگاه و گروه­های دیگر، جامعیت با حضور دانشجویان و اساتید سایر دانشگاه­ ها از ویژگی ­های برتر دانشگاه الزهرا محسوب می­شود.

وی همچنین برای برگزاری بیستمین همایش، پیشنهادهایی ارائه داد و ضمن تاکید بر آرشیویست بودن کتابداران، داشتن یک آرشیو اختصاصی در مورد همایش­های انجمن در طول نوزده سال گذشته انجمن علم اطلاعات و دانش­ شناسی را توصیه کرد و از نتایج مثبت تشکیلات دانشجویی به­ ویژه همکاری در کنگره سالانه علم اطلاعات و دانش­ شناسی سخن گفت.

 

دکتر محمدحسین واقف­‌زاده، عضو هیات علمی کتابخانه ملی ایران و مهمان ویژه همایش، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش، با ابراز امیدواری نسبت به رشد و توسعه در زمینه­ شبکه‌های دانش و بیان اینکه محتوا خلاقانه­‌ترین شکل دانش بشری است درباره اهمیت محتوا، رویکرد تولید محتوا، استفاده از محتوا و جدایی­ ناپذیر بودن ابزار روز از محتوا صحبت کرد.

در ادامه دکتر فریبرز خسروی، ریاست انجمن کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران درباره استفاده­ صحیح از شبکه ‌های اجتماعی و ضرورت مطالعه کتاب صحبت کرد، و افزود: شرکت و حضور سراسری دانشجویان در چهارمین کنگره سالانه علم اطلاعات و دانش‌­شناسی (26و 27 آبان) بهترین فرصت علمی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد است.

با اتمام سخنرانی اساتید پنل‌های همایش برگزار شد.

 پنل اول با ارائه چهار مقاله برگزار شد.

اعضای پنل: دکتر فریبرز خسروی، دکتر سعید رضاییشریف‌آبادی، دکتر معصومه کربلایی‌آقاکامران، دکتر زویا آبام بودند.

عنوان و نویسندگان مقالات شامل:

-- شبکه دانش و توسعه آن از طریق شبکه‌های اجتماعی در سازمانها

سکینه قاسم پور؛ دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)

مجید علیقلیزاده؛ کارمند کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

--بررسی میزان حضور اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت

سهیلا خوئینی؛ کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران

الهام اسمعیل پونکی؛ کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران

--تحلیل و خوشهبندی تولیدات علمی مرتبط با حیطه موضوعی شبکه‌های دانش در پایگاه استنادی وبآوساینس

فهیمه علی‌عسکری؛ دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه الزهرا (س)

امیرسپهرطوغانی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران

--بررسی ردهبندیهای علم با هدف دستیابی به جایگاه هویتی رشته علم اطلاعات و دانششناسی

رقیه‌سادات حجازی؛ دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

رقیه قضاوی؛ دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

در ادامه پنل دوم با ارائه دو مقاله برگزار شد.

اعضای پنل: دکتر امیر غائبی، دکتر نجمه سالمی، دکتر الهه حسینی

عنوان و نویسندگان مقالات شامل:

--تحلیلی بر شبکه‌های اجتماعی علمی به منظور ارائه الگویی برای ایجاد شبکه اجتماعی یکپارچه داخلی

امیررضا اصنافی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

سارا رضاییفرد؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی

-- بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر رفتار برنامه‌ریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی

هادی هراتی، دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد

 

پس از پایان پنل‌ها دکتر الهه حسینی به معرفی نرم افزار Graph DB به‌عنوان یکی از پایگاه‌های دادهای که توسط یکی از پژوهشگران خارج از کشور طراحی شده بود پرداخت. در ادامه آقای دکتر غائبی تصریح کرد: "شتاب دهی به انتقال دانش از طریق کاهش هزینه، افزایش بهره وری و بهینه‌سازی فرآیند‌ها جزء مهم‌ترین مزایایی است که شبکه‌های دانش به همراه دارند. لذا باید شبکه‌های دانشی کاربردی ایجاد شود" و از حضور حضار تشکر و قدردانی کرد.

 

در پایان  از مقاله برتر تقدیر شد. از میان مقالات رسیده به اعضاء هیئت علمی، 8 مقاله برای ارائه مورد پذیرش قرار گرفت که از مقاله‌ سهیلا خوئینی و الهام اسمعیل پونکی تحت عنوان "بررسی میزان حضور اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت" به‌عنوان مقاله برتر، تقدیر شد. از برگزار کنندگان همایش، اعضای هیئت علمی و کادر اجرایی نیز تقدیر شد. در پایان، نوزدهمین همایش دانشگاه الزهرا با گرفتن عکس یادگاری خاتمه یافت.

 

گزارش: مریم امرایی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات, دانشگاه الزهرا

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: