کد خبر: 27517
تاریخ انتشار: شنبه, 30 بهمن 1395 - 08:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

فرصت کم دانش آموزان در مدارس دولتی، عامل اصلی حذف کتابدار از کتابخانه

منبع : لیزنا
مرضیه جهانشاهی کتابدار یک مدرسه غیرانتفاعی کتابداران را در رشد دانش آموزان موثر دانست و گفت: فرصت کم دانش آموزان در مدارس دولتی، امکان استفاده از کتابدار و کتابخانه را از آنها می گیرد و این مسئله به مرور کتابدار را به فردمازاد تبدیل می کند.
فرصت کم دانش آموزان در مدارس دولتی، عامل اصلی حذف کتابدار از کتابخانه

مرضیه جهانشاهی کتابدار یک مدرسه غیرانتفاعی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا گفت: با توجه به تجربه 5 ساله شغل کتابداری خود در مدرسه غیرانتفاعی به خوبی تفاوت حضور و عدم حضور کتابدار مدرسه را در رشد دانش آموزان احساس می‌کنم چرا که معلمان آنطور که باید، فرصت صحبت با دانش آموزان را پیدا نمی‌کنند و گاه حتی کتابخوان نیستند.

وی افزود: علاوه بر دانش آموزان پایه نهم مدرسه که به دلیل آزمون ورودی برای خواندن کتاب‌های غیردرسی به کتابخانه مراجعه می‌کنند، به دانش آموزانی که کتاب‌های کمک درسی از کتابخانه می‌گیرند پیشنهاد مطالعه کتاب‌های ساده غیردرسی مثل رمان را می‌دهیم تا آنها ضمن خروج از فضای درسی به موضوعات مختلف دیگر هم فکر کنند.

جهانشاهی اظهار داشت: هرماه گزارش کارکرد کتابخانه و دانش آموزان را به مدیر مدرسه ارائه و نسخه‌ای از آن را روی تابلو نصب می‌کنیم تا مشخص شود که دانش آموزان هر پایه چه تعداد کتاب را به امانت گرفته و مطالعه کرده‌اند.

به گفته وی، پایه نهم در گزارش ماهانه، کتاب‌های غیردرسی بیشتری را مطالعه کردند و این موضوع بسیار جالب است که آن‌ها با وجود داشتن فرصت کمتر از سایر دانش آموزان به مطالعه کتاب‌های غیردرسی اهمیت بیشتری می‌دهند.

جهانشاهی اعلام کرد: ارائه گزارش ماهانه باعث تشویق هرچه بیشتر دانش‌آموزان به مطالعه و کتابخوانی شده است حتی بعد از ارائه آمار و مقایسه، درباره ضعف یا قدرت عملکرد دانش آموزان، نسبت به سال گذشته همان پایه صحبت می‌شود البته ناگفته نماند که این کار نیاز به هزینه و نرم افزارهای مناسب دارد که ممکن است تهیه آن برای مدارس دولتی اندکی سخت باشد.

این کتابدار گفت: کتابخانه جایگاه بسیار خوبی را می‌تواند در مدرسه داشته باشد بخصوص در زمانی که معلم در کلاس حاضر نیست ما آن زنگ کلاسی را با اجرای طرح درس های آماده شده از قبل با دانش آموزان می‌گذرانیم درواقع فرصت‌های سوخته را به نحو احسن پر می‌کنیم.

وی بیان کرد: از آنجا که فرصت دانش آموزان در مدارس دولتی (زنگ تفریح و..) کم است آنها فرصت استفاده از کتابخانه و کتابدار را پیدا نمی‌کنند اما در مدارس غیرانتفاعی معمولا دانش آموزان تا ساعت 3 بعداز ظهر در مدرسه هستند و با تعیین ساعت فوق برنامه جدا از درس، آنها با خیالی آسوده به ما مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، نبود فرصت برای بهره گیری از نقش کتابدار در مدارس دولتی به تدریج آنها را به یک فرد مازاد تبدیل می‌کند و نه تنها آنها نمی‌توانند ماهیت اصلی خود را بیابند بلکه چون مراجعه کننده نخواهند داشت به مروز از کتابخانه مدارس حذف می‌شوند.

جهانشاهی یادآور شد: در مدرسه ما هر ساله همزمان با دهه مبارک فجر نمایشگاه کتاب برپا می‌شود که جو مدرسه را به سمت ترغیب دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی تغییر می‌دهد و این کار سنگینی است.

وی اظهار داشت: علیرغم این‌که بارها می‌توانستم در آزمون‌های مختلف جهت کار در مدارس دولتی شرکت کنم اما رضایت شغلی را به درآمد بالاتر ترجیح دادم چرا که روحیه دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی برای مراجعه به کتابخانه و اشتیاق آنها برای برقراری ارتباط مناسب با کتابدار، محیط کار را دلچسب و لذت بخش می‌کند.

 

 

کتابدار
|
Iran
|
1395/12/15 - 12:24
0
1
مهمترین و اصلی پایگاهی که درشکل گیری خواندن و عادت به مطالعه موثر است محیط های آموزشی ازجمله مدرسه است. اما متأسفانه تمام هم و غم مدارس و دوستان آموزش و پرورش متکی به تنها آموزش شده است و واژه پرورش بی رنگ و رونق است دانش آموز ما تنها متکی به کتاب درسی و تکالیف شده است و هیچ نیازی به تکمیل مباحث درسی ازطریق رجوع به کتابخانه در دانش آموز ایجاد نشده است, لازم است جهت پرورش عادت به مطالعه و کتابخوانی نگرش های اساسی در نظام آموزش ما رخ دهد -- به امید چنین روزی..
پورصالحی
|
Iran
|
1395/12/12 - 14:58
0
0
خانم جهانشاهی یکی از پر تلاش ترین کتابداران مدارس است که می شناسم. امیدوارم که با انعکاس بیشتر تلاشهای خود و همکارانشان تجربیات کتابداران در کتابخانه های آموزشگاهی بیش از پیش به جامعه کتابداری منعکس گردد.
لیدوما
|
Iran
|
1395/12/01 - 14:58
0
2
ممنون از اشتراک تجربه‌تان.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: