کد خبر: 31780
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آبان 1396 - 13:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ارشاد و شهرداری برای مقابله با دست‌فروشان کتاب چاره‌ای بیاندیشند

منبع : لیزنا
علیرضا رئیس‌دانا، مدیر انتشارات نگاه فعالیت‌های دست‌فروشان کتاب در خیابان انقلاب را از معضلات اصلی نشر دانست و خواستار مقابله وزارت ارشاد و شهرداری با آنها شد.
ارشاد و شهرداری برای مقابله با دست‌فروشان کتاب چاره‌ای بیاندیشند

به گزارش لیزنا، انتشارات نگاه مانند بسیاری از انتشارات و کتابفروشی‌های دیگر با تخفیف ویژه به استقبال هفته کتاب و روز کتابگردی رفته است. به گفته علیرضا رئیس‌دانا مدیر این انتشارات استقبال مردم از این طرح بسیار خوب بوده و همچنین مراکز پخش کتاب نیز درخواست حجم بالاتری از کتاب را در این هفته داشتند.

رئیس دانا در گفت‌و‌گو با خبرنگار لیزنا رویداد هفته کتاب و نمایشگاه‌های استانی را برای رشد صنعت نشر مثبت خواند و گفت: بعضی از همکاران و کتابفروشان از افت فروش کتاب به خاطر نمایشگاه‌های استانی گله دارند که درست هم است ولی این افت‌ها کوتاه مدت است و در بلند مدت این برنامه‌ها به صنعت نشر کمک می‌کند.

وی تبلیغات رسانه‌ای و در سطح شهر را از اطلاع رسانی‌های مفید برای کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

مدیر انتشارات نگاه افزود: با آمدن فضای مجازی جوان‌ها کمتر به سمت کتاب خواندن می‌روند و این نوع تبلیغات باعث می‌شود که فروش ناشرین افزایش یابد. هرچه قدر در این زمنیه فعالیت شود به نظر من کم است.

رئیس‌دانا در ادامه به فروش غیرقانونی کتاب در سطح شهر، مخصوصا در خیابان انقلاب پرداخت. وی گفت: دست‌فروشان همه کتاب‌های ما را به صورت قاچاق می‌فروشند و مردم هم می‌خرند. این فروش‌ها در آمار ذکر نمی‌شود. نه دولت، نه اتحادیه و هیچ نهاد دیگری با دست‌فروشان برخورد نکرده است. این مسئله برای نشر بسیار مضر است و در آینده به صنعت نشر لطمه می‌زنند.

وی افزود: اگر وزارت ارشاد، شهرداری و شورای شهر بتوانند این مشکل را حل بکنند، اتفاق مهمی است. دست‌فروش‌ها می‌گویند که بی‌کار هستند و این کار دزدی نیست ولی در واقع آنها دارند کتاب دزدی می‌فروشند و این کار دزدی است!

مدیر انتشارات نگاه همچنین از برگزاری برنامه روز کتابگرد ابراز خرسندی کرد زیرا به گفته وی زمانی که چهره‌های فرهنگی و هنری وارد این عرصه می‌‎شوند، تاثیر گذار است.

در پایان رئیس‌دانا از سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد در دوران دولت نهم و دهم به شدت انتقاد کرد و عملکرد وزارت ارشاد زیر نظر سید عباس صالحی را مثبت خواند. وی گفت: مسئولین تا آنجا که به خط قرمزها مربوط نمی‌شود با ما همکاری می‌کنند. حداقل این است که درهای اتاقشان به روی ناشران باز است و حرف‌های ما را می‌شنوند. در مجوز دادن هم بهانه‌های الکی نمی‌گیرند و سلیقه‌ای عمل نمی‌کنند. در کل می‌توان گفت ارشاد تعامل بیشتری با ناشران نشان داده است. ما هنوز در حال بهبود از ضربه‌ای هستیم که در زمان رئیس جمهوری قبلی خوردیم. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: