کد خبر: 40752
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 دی 1398 - 08:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هفتمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای برگزار شد

منبع : لیزنا
هفتمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
هفتمین جلسه کارگروه پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای برگزار شد

به گزارش لیزنا، هفتمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌ای با حضور اعضای کارگروه، روز یکشنبه 15 دی ماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی  برگزار شد. در ابتدای این جلسه، دکتر حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به چند رویداد حوزه سازماندهی دانش در آینده نزدیک، از جمله مدرسه سازماندهی دانش در دانشگاه شهید بهشتی، کنفرانس ایسکو2020 در دانمارک، کارگروه‌های تخصصی سازماندهی دانش  ایفلا و همچنین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با موضوع پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش در دانشگاه علامه طباطبائی، اعضاء کارگروه را به مشارکت فعالانه در این رویدادها تشویق و ترغیب کرد.

 در ادامه دکتر طاهری با قدردانی از تلاش همکاران، ابراز امیدواری نمود‌که به زودی شاهد دستیابی به اهداف کارگروه باشیم.

 بخش بعدی جلسه، ششمین کارگاه آموزشی با تدریس دکتر طاهری و با موضوع مدل‌های مفهومی در جهان کتابشناختی بود. همچنین وی در ادامه، ترتیب فرایندها و محصول شش‌کارگروه تخصصی را به شرح ذیل تبیین کرد: 1-کارگروه تعیین اشیای محتوایی؛ 2-کارگروه تعیین کارکردهای فهرست‌های کتابخانه‌های دانشگاهی؛ 3-کارگروه تعیین واژگان‌های بومی و محلی ارزش‌های عناصر استانداردهای آردی‌ای و یونی‌مارک؛ 4-کارگروه تعیین پروفایل کاربردی محتوایی و فراداده‌ای؛ 5- کارگروه تدوین خط‌مشی سازماندهی دانش کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و 6-کارگروه مستندسازی و انتشار تجربه پیاده‌سازی؛

سپس دکتر طاهری با اشاره به این‌که ساخت پروفایل کاربردی در حقیقت بومی‌سازی(محلی‌سازی) استانداردها است، به معرفی و ارائه چند پژوهش در این موضوع پرداخت.. بعد از کارگاه، تمامی کارگروه‌های تخصصی به طور مجزا به ارائه گزارش مراحل پیشرفت کار پرداخته، و دکتر طاهری و دکتر حاجی‌زین‌العابدینی با پاسخگویی به پرسش‌های اعضاء، به رفع ابهامات و چالش‌های پیش روی آنها پرداختند.

 لازم به ذکر است، تاریخ و محل برگزاری جلسه هشتم کارگروه روز یکشنبه 29 دی ماه 1398 در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه  علامه طباطبائی تعیین شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: