کد خبر: 43800
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 خرداد 1400 - 09:32

داخلی

»

کتاب

یکصدوسی‌ودومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

منبع : روابط عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات
یکصدوسی‌ودومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با بررسی پرونده ویژه درباره نسل زد، نسلی که دنیای بدون اینترنت، تلفن هوشمند و بازی‌های رایانه‌ای را تجربه نکرده است و همچنین نگاهی به شبکه‌های اجتماعی، خطر غلبه پوپولیسم و رسالت روشن‌فکری و نقش آن بر انتخابات ریاست‌ جمهوری منتشر شد.
یکصدوسی‌ودومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

به گزارش لیزنا، نخستین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در سال 1400 منتشر شد. در این شماره، مطالبی درباره نسل زد و فناوری‌های ارتباطی، تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات ریاست جمهوری، بازنمایی اختلال روان در رسانه‌ها، مدرسه آنلاین و ... در چند پرونده جداگانه بررسی شده است.

پرونده‌ ویژه نسل شهروندان دیجیتال

پرونده ویژه‌ شماره 132 ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره نسل هزاره و جدید است. نسلی که از وقتی چشم به جهان گشـوده با انواع فناوری‌ها پیوند نزدیک دارد. در این پرونده محسن آزموده با رضا صمیم، پژوهشگر علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی گفت‌و‌گو کرده است. صمیم معتقد است نسل زد به دلیل امکاناتی که در اختیار دارند در جدالی سخت‌ با نسل‌های پیشین هستند و این جدال در صورتی به پایان می‌رسد که دو طرف به تفاهم برسند. در همین پرونده با احسان شاه‌قاسمی، نویسنده کتاب «سواد رسانه‌ای» نیز گفت‌و‌گو شده است. شاه‌قاسمی بر این باور است که نسل زد، انسان‌های جدیدی نیستند، بلکه فقط در محیط تازه‌ای زیست می‌کنند که متفاوت از گذشته است. مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز سرمقاله خود را به همین موضوع اختصاص داده و از نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در تحولات مختلف نوشته است. به نوشته امیرعباس تقی‌پور تعامل با نسل زد و نسل‌های بعد از آن از مجرای فیلترینگ و دستورهای آمرانه امکان‌پذیر نیست و باید آداب گفت‌وگو با آنها را فراگرفت. علی ورامینی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در یادداشت خود ویژگی‌های نسل زد و تاثیر آنها بر سپهر سیاسی کشور را با نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری تحلیل کرده است. او در بخشی از نوشته خود آورده که کسانی که می‌خواهند وارد کارزار انتخابات شوند، حتی اگر در مقطع فعلی نسبت به رأی نسل زد بی‌تفاوت باشند، در آینده‌ای نزدیک نمی‌توانند به مطالبات و خواسته‌های این نسل با بی‌تفاوتی برخورد کنند.

پرونده‌ انتخابات و شبکه‌های اجتماعی

سوال محوری پرونده ارتباطات سیاسی شماره تازه ماهنامه مدیریت ارتباطات این است: آیا شبکه‌های اجتماعی یخ انتخابات را آب می‌کنند؟ بسیاری معتقدند مثل دو دوره پیش، شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری امسال هم نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. مهدی منتظرقائم، استاد ارتباطات دانشگاه تهران در مصاحبه‌ای مخاطب این پرسش قرار گرفته است. او معتقد است مسئله اصلی، نه شبکه‌های اجتماعی، بلکه انسان و سیاست، رابطه مردم با حکومت، فرهنگ، تمایلات، ذهنیت، اعتقادات، و باورها است. از دیدگاه منتظرقائم نگرش و رفتارهای افراد بر اساس مکانیسم‌هایی تعریف و بازتعریف می‌شوند که لزوما به شبکه‌های اجتماعی ارتباطی ندارد. فرهاد مهرابی نیز در مقاله‌ای شکست انحصار رسانه‌ای را رخدادی مبارک توصیف کرده اما هشدار داده که در شبکه‌های اجتماعی توصیف و تحلیل درباره امر سیاسی وجود ندارد و این ابزارها در خدمت پوپولیسم درآمده‌اند.

صفحاتی با موضوع والدین و نوجوانان دیجیتال

در شماره 132 ماهنامه مدیریت ارتباطات، دکتر محمدرضا سـرگلزایی در گفتاری به موضوع تربیت اخلاقی نوجوان دیجیتال پرداخته است. این روانپزشک و پژوهشگر فلسفه راه‌حل‌هایی به والدین نوجوانان برای ترسیم خطوط قرمز داده است. به نوشته سرگلزایی خطوط قرمز والدین باید سه ویژگی «شفافیت،» «عقلانی بودن» و «حداقلی بودن» را داشته باشند.

نکاتی درباره چگونگی رابطه با مشتریان

در شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات، صفحاتی نیز به بازاریابی دیجیتال اختصاص یافته است. چند رمز و راز ارتباطی در مشتری‌مداری را توضیح داده‌ایم و چند نکته درباره تنظیم نقشه استراتژی رسانه‌های اجتماعی سازمان‌ها مطرح کرده‌ایم. آمار و ارقامی حیرت‌انگیز از محبوبیت فیسبوک و زیرمجموعه‌های آن نیز در همین پرونده گردآوری شده است.

در شماره 132 ماهنامه مدیریت ارتباطات، نیوشا طبیبی، شاهو صبار، مریم بهریان، راحیل صفوی، سیروان عبدی، فاطمه باباخانی، حمیدرضا مدقق، دکتر امیرحسین جلالی، مریم زهدی، مسعود سپهر، بت کاتنر، مکس رنی و... نیز آثار و نوشتارهایی دارند.

علاقمندان برای خرید یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شماره 88356436-021 تماس بگیرند.

صاحب‌امتیاز این نشریه مؤسسه مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل، مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پور، سردبیر: علی ورامینی، رئیس‌شورای‌سیاست‌گذاری: سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراح جلد: وند/ حامد شجاعی، مدیر هنری: یوسف فروتن، دیگر همکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: بهروز تقی‌پور، روشن مهدوی، سمیرا کیانی، یگانه قاسمی و آزاده آخوندی هستند.