کد خبر: 42280
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 شهریور 1399 - 10:36

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

دنبال شدن فعالیت های انجمن کتابداری شاخه منطقه جنوب کشور در اینستاگرام ایفلا

منبع : لیزنا
دبیر و مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه منطقه جنوب کشور از دنبال شدن صفحه اینستاگرام این انجمن توسط ایفلا خبر داد.
دنبال شدن فعالیت های انجمن کتابداری شاخه منطقه جنوب کشور در اینستاگرام ایفلا

به گزارش لیزنا، مسئول روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه منطقه جنوب کشور با اعلام این خبر افزود:  ارتباط و تعامل کتابخانه‌ها، انجمن‌ها و نهادهای مرتبط با حرفه کتابداری، برای رسیدن به توسعه علمی و حرفه‌ای امری ضروری است. این تعاملات در دنیای مجازی و با نفوذ و گسترش شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر ابزارهای الکترونیکی رنگ و بویی دیگر یافته‌اند.

ضرورت بهره‌گیری از قابلیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی مجازی، در زمان رویارویی با بحران از جمله بحران فعلی شیوع بیماری، نمایان‌تر می‌گردد؛ به طوریکه این مسأله انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه منطقه جنوب کشور را بر آن داشت تا حضور و فعالیت خود در فضای مجازی را تقویت بخشیده و تعامل، مشارکت، آموزش و پژوهش را به مدد شبکه‌های اجتماعی مجازی، حفظ و تقویت نماید. به واقع سعی این انجمن بر آن است تا از بحران حاضر نه به عنوان تهدید، که به منزله فرصتی برای گسترش و اشاعه فعالیت‌های خود در قالب و شکلی دیگر بهره گیرد. در این راستا، ابتدا این انجمن، اقدام به تشکیل "کارگروه تولید محتوا" نمود که هدف از آن، تولید و انتشار اطلاعات علمي و تخصصي در قالب‌هایی چون متن، صوت، تصویر، نماهنگ و نیز گفتگوهای زنده در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در فضاي مجازي تعیین شد.

در حال حاضر، از بین تمامی ابزارهای شبکه‌های اجتماعی مجازی، اینستاگرام مقبولیت و محبوبیت چشمگیری یافته است.

صفحه رسمی انجمن شاخه منطقه جنوب کشور در فضای مجازی اینستاگرام از تاریخ جون 2018 میلادی (خرداد ماه 1397) به آدرسilisa_fars@ایجاد و در پی گسترده شدن فعالیت‌ها در سطح منطقه جنوب کشور، به آدرس ilisa_srb@ تغییر یافت. در صفحه انجمن شاخه منطقه جنوب کشور، علاوه بر اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مربوط به شاخه منطقه جنوب، محتواهای تخصصی تولید شده به کمک ابزار گروه بندی نکات برجسته (هایلایت) شامل اطلاعات سلامت، معرفی پادکست، کتاب، پایگاه اطلاعاتی و نیز برگزاری جلسات گفتگوی زنده با حضور متخصصان و اندیشمندان با همکاری نهادهای مختلف، قابل مشاهده و دسترسی است.

از طرفی، یکی از موارد با اهمیت در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، میزان موفقیت آنها در تعامل، جذب مخاطبان و پیگیری و دنبال شدن توسط سایر افراد و سازمان‌های مهم و معتبر در سطح ملی و بین المللی است. البته این امر، مستلزم تعامل دو جانبه و بعضاً چند جانبه است؛ به منظور دیده شدن فعالیت‌ها در این فضا، نیاز است تا افراد و سازما‌ن‌های همسو را شناسایی و فعالیت‌های آنها را دنبال کرد؛ در مقابل، سایرین، فعالیت‌های دنبال کننده‌های خود را مشاهده و گاهاً نشر و اطلاع‌رسانی می‌نمایند.

وی در ادامه گفت: از ابتدای فعالیت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران - شاخه منطقه جنوب در اینستاگرام، سعی بر آن شد تا با دنبال کردن صفحات مربوط به افراد و سازمان‌های معتبرو همسو با اهداف انجمن، تعاملات و جذب مخاطبان در سطح ملی و بین المللی ارتقاء یابد. در این راستا، از موفقیت‌های ارزشمند، دنبال شدن صفحه رسمی اینستاگرام این انجمن توسط ایفلا تحت عنوان IflaGlobal از تاریخ 16 آگوست 2020 است. علاوه بر آن، یکی از شبکه‌های زیر مجموعه این سازمان نیز با عنوان IFLA New Professionals Special Interest Group. The global LIS activists network (npsig) (گروه موضوعی ویژه‌ی حرفه‌مندان جدید) به جمع دنبال‌کننده‌های صفحه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه منطقه جنوب کشور پیوسته است.

همانگونه که می‌دانیم، ایفلا، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری، از مهمترین و تأثیرگذارترین سازمان  های بین المللی در حرفه به حساب می‌آید. 

به نظر می‌رسد این سازمان، بر مشارکت، ارتباط و شمول همه سازمان‌ها و نهادها در اقصی نقاط دنیا تأکید دارد. ایفلا، بررسی ابعاد مختلف ارتباطات در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، ارتقاء تعاملات و ارائه تمهیداتی در جهت افزایش ارتباط کتابداران، کتابخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط در سطح بین‌المللی را از رسالت‌های مهم خود می‌داند.  آگاهی از شرایط، وضعیت و فعالیت‌های کتابداران، کتابخانه‌ها و انجمن‌های مرتبط با حرفه و تمایل به ایجاد و حفظ ارتباطات در سطح بین‌المللی رویکرد اصلی ایفلا در فضای مجازی است. این مهم زمانی شدت می‌یابد که تمایل و انگیزه‌ای نیز از جانب دیگر سازمان‌ها توسط ایفلا درک شود.

شیوا رضایی در پایان افزود: انجمن کتابداری شاخه منطقه جنوب کشور تا حدی توانسته است با اهداف و رویکردهای جهانی ایفلا همگام و همسو باشد. این مهم قطعاً مسئولیت این انجمن را سنگین‌تر کرده است؛ چرا که حوزه مخاطبان در ابعاد بین‌المللی گسترده‌تر شده و فعالیت‌ها در سطح جهانی، مشاهده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بنابراین لازم است فرصت‌ها و چالش‌ها به درستی شناسایی؛ اولویت‌ها و ابزارهای مورد نیاز تعیین و برای استمرار فعالیت‌های تأثیر گذار به شایستگی برنامه‌ریزی کرد.

گفتنی است در حال حاضر، برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران – شاخه منطقه جنوب کشور در صفحه اینستاگرام، پوسترها علاوه بر زبان فارسی، به زبان انگلیسی نیز تهیه و منتشر می‌شوند که از آن جمله می‌توان به پوسترهای تهیه شده به منظور اطلاع‌رسانی 2 گفت‌وگوی زنده که اخیراً توسط این انجمن با موضوعات " برنامه ای آموزشی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و نیازهای جامعه" و " نقش والدین و مربیان در رشد رشد فکری کودکان (با تأکید بر فبک) برگزار شده‌اند، اشاره کرد. همچنین در 11 شهریورماه به مناسبت روز صنعت چاپ و نشر، پیام تبریکی با همین مضمون به زبان انگلیسی منتشر شد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.