کد خبر: 43809
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 خرداد 1400 - 08:16

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

محورهای همایش «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» اعلام شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
محورهای نخستین همایش بین المللی «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» با توجه به رویکرد پژوهش‌های سازمان در حوزه ایرانشناسی اعلام شد و مهلت ارسال چکیده مقاله به این همایش 31 تیرماه تعیین شده است.
محورهای همایش «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» اعلام شد

به گزارش لیزنا، همایش بین المللی «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده»، طی دو روز به همت معاونت پژوهش و گروه پژوهش‌های ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برگزار می‌شود.

محورهای اصلی این همایش با توجه به رویکرد پژوهش‌های سازمان در حوزه ایرانشناسی، به بررسی فراز و فرود مطالعات ایرانشناسی در جهان طی سده‌های گذشته و وضعیت کنونی اختصاص دارند.

ایران شناسی در اروپا، آمریکای شمالی و آینده آن، ایران شناسی در اروپای شرقی، روسیه و کشورهای همجوار آن، ایران شناسی در شرق دور و سایر نقاط جهان، جریان‌ها و مکاتب ایران شناسی در جهان غیر ایرانی، فراز و نشیب‌های ایران شناسی در جهان از ابتدا تا اکنون، بررسی کارنامه مراکز ایرانشناسی در جهان، بررسی زندگی و آثار ایران‌شناسان بین المللی، نقد و بررسی آثار و دیدگاه‌های ایران شناسان غیرایرانی، نقد و بررسی رشته ایران شناسی و گرایش‌های آن، بررسی روند ایران شناسی در ایران و شناسایی خرده فرهنگ‌های ایرانی، چگونگی بومی سازی ایران شناسی در ایران و نقش محققان ایرانی در این زمینه، جایگاه و نقش محققان ایرانی در ایران شناسی بین المللی، مقایسه تطبیقی جریان‌های ایران شناسی در جهان با جریان‌های ایران شناسی داخلی از جمله محورهای این همایش بین المللی هستند.

همچنین از دیگر محورهای این همایش می‌توان به جایگاه ایران شناسی در مطالعات دایره‌المعارفی و دانشنامه‌ای، مطالعات نسخ خطی فارسی در جهان غیر ایرانی، جایگاه هیئت‌ و مبلغان مذهبی مسیحی اروپایی در ایران شناسی، جایگاه رجال سیاسی و نظامی اروپایی در ایران شناسی، تاثیرات ایران شناسی بر شکل گیری ملی گرایی و هویت ملی ایرانیان و تحقق وحدت ملی و بررسی شاخه‌های گوناگون و گسترده ایران شناسی اشاره کرد.

این همایش بین المللی دو روزه مجازی طی نشست‌هایی مجزا ولی مرتبط در بخش‌های  گوناگون مطالعات ایرانی بستری برای پرداختن به تجربه‌های حوزه ایران شناسی در گذشته و حال، با نگاهی به آینده ایران شناسی در ایران و جهان است.

این همایش با هدف بررسی فراز و فرود مطالعات ایرانشناسی در جهان طی سده‌های گذشته و وضعیت کنونی در تاریخ 1 و 2 شهریور به صورت مجازی برگزار می‌شود و مهلت ارسال چکیده مقالات برای حضور در این همایش تاریخ 31 تیرماه اعلام شده و مهلت ارسال اصل مقالات 20 مرداد تعیین شده است.

چکیده ها، مقالات و سئوالات مربوط از طریق ایمیل همایش به آدرس:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید دریافت و پاسخ داده خواهد شد. همچنین مقرر شده تا گزیده مقالات برتر این همایش در قالب ویژه نامه مجلات علمی و یا به صورت کتاب منتشر شود. همچنین زبان کنفرانس فارسی و انگلیسی خواهد بود.

لازم به توضیح است که فاطمه جان احمدی، معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس و علی محمد طرفداری عضو هیأت علمی و مدیرکل گروه پژوهش‌های ایرانشناسی، اسلام شناسی و نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ترتیب دبیران علمی و اجرایی این همایش هستند.