کد خبر: 46414
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 شهریور 1401 - 09:53

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نامه وارده:

استفاده بهينه از تخصص كتابداران در کانون مغفول مانده است

منبع : لیزنا
دکتر احمد شعبانی در نامه ای خطاب به دکتر مهدی حجوانی در مورد پیوند کتابخانه‌های کانون و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نکاتی را بیان کرده است.
استفاده بهينه از تخصص كتابداران در کانون مغفول مانده است

نامه وارده زیر توسط دکتر احمد شعبانی استاد دانشگاه اصفهان برای لیزنا ارسال شده که عینا منتشر می‌شود:

جناب آقاي دكتر مهدي حجواني عزيز

عضو محترم هيات مديره انجمن نويسندگان كودك و نوجوان

يا والاترين تحيات به آن عزيز گرامي؛ به استحضار مي رساندكه نكاتي از سوي آن انجمن محترم و نويسندگان گرامي كودك و نوجوان در روزهاي اخير در مطبوعات ظاهر و درج شد كه برخي از شبهات را در ذهن اين دوستدار پديد آورد. بر اين قرار به اجمال نظري به پيوند كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با نهادهاي فرهنگي كشور به ترسیم آورده و قضاوت را به آن دوست گرامي واگذار مي نمايم.

1.تا آنجا كه بنده اطلاع دارم، بنيانگذاران كانون و معاونين اصلي آنها كتابدار بوده اند و خانم لي لي امير ارجمند هم درمصاحبه شفاهي خود فرموده :‌

"كانون را باز كرديم تا بچه ها كتاب بخوانند و كتاب بگيرند به خانه ببرند و براي پدر و مادرهاي بيسواد خود كتاب بخوانند."

 بعد يكي از اشخاص فاضل موسوم به فيروز شيروانلو جنبه هاي هنري  سينما و تئاتر را به آن افزود. اين كار قابلي بودكه هنوز درآن دوران در این سرزمین براي كودك و نوجوان مرسوم نبود، اما جا براي كتابداران دركانون تنگ نشد.

2.بعد از انقلاب اسلامي، كانون در پیوند با وزارت آموزش و پرورش قرار داشت و كتابداران درآنجا كارهاي مديريتي و خدمات اطلاعاتي انجام مي دادند؛ به نحوی که بسیاری از کتابداران سرآمد کشور از کانون برخاستند.

  1. قصه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان زير نظر وزارت آموزش و پرورش طولانی است، از تسويه حساب ها با قشر عزيز و ارجمند كتابدار تا شيوه عملكرد آن كه تا به امروز تداوم داشته و مديران متعدد و بي شماري كه بركانون عزيز ما حاكميت داشته اند.

4.بنده به اجزاي ساختاري كانون آشنايي دارم و مي دانم كه محوريت بخش ستادي در توليدات فرهنگي ذیمدخل مي باشد و همواره مطالب آنها را دنبال كرده ام؛ تمامي اين بخش ستادي از منظر كمي در حوزة منابع انسانی بين 3 تا 5 درصد آن سازمان را در بر می گیرند. در مقابل خيل گسترده كتابداران و خادمان اطلاعاتي در استان ها بوده که بخش اصلی را شامل شده اند.

  1. اينك بيش از سه دهه است كه آن سازمان محترم ،كتابداران خود را از اقشار شريفي تامين نموده كه بايستي هدايت و راهنمايي دانش آموزان عزيز را در كلاس عهده دار باشند.در حقیقت استفاده بهينه از تخصص كتابداران به قسمي مغفول مانده است. ضمن اینکه سازمان مذکور بيان داشته كه حدود 1032 كتابخانه و كتابخانه سيار دارد.

6.من مايل هستم به شما اطلاع دهم طيف گسترده اي از كتابداران كتابخانه هاي عمومي و فارغ التحصیلان این رشته از توانمندی والايي برخوردار بوده و جنبه هاي متنوع فن آوري با بهره جویی  از نرم افزارها ، ساخت كليپ و پاورپوينت ، تشكيل وبینار ، مرجع مجازي ،قصه گویی الکترونیکی و ده ها مهارت ديگر را به  سهولت در اختيار كاربران قرار می دهند.

7.لازم به ذكر است كه هيچگونه عقل سليمي بر آن نيست كه ساختارهاي فرهنگي و توليدي و همچنین کتابخانه های كانون را از بین ببرد ، ولي بالطبع وضع موجود آن را می توان نقد کرد تا با خرد جمعی کارکنان کانون و کتابداران راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود شناسایی گردد. امید است كانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حيات خلوت يكي از وزارت خانه هاي فرتوت نباشد و از رنج فعلي نجات حاصل كند.

ارادتمند دكتر احمد شعباني

استاد علم اطلاعات و دانش شناسي

دانشگاه اصفهان           

(27/6/1401)