کد خبر: 8690
تاریخ انتشار: شنبه, 30 ارديبهشت 1391 - 09:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بهار آکادمیک: انگلستان پس از آمریکا به دنبال راه حلهای دسترسی آزاد

  دیوید ویلتز، وزیر علوم و آموزش  بریتانیا: دولت به درخواست ها برای آزاد کردن دسترسی به نتایج پژوهشی  که هزینه آن از بودجه عمومی تأمین شده است، پاسخ می دهد.

 

به گزارش لیزنا، دیوید ویلتز، وزیر علوم و آموزش  بریتانیا در مصاجبه با گاردین از ابتکارات ولکام تراست که بزرگترین موسسه غیر دولتی پشتیبان تحقیق (در حوزه زیست- پزشکی) پشتیبانی کرد و دسترسی آزاد را دارای منافع بالقوه بسیار زیاد دانست.

دولت به درخواست ها برای آزاد کردن دسترسی به داده های پژوهشی پاسخ می دهد

وی گفت: دولت درخواست های رسیده از جامعه دانشگاهی و یکی از بزرگترین موسسات عام المنفعه  کشور را مورد توجه قرار خواهد داد.

ولکام تراست: نتایج علمی طی شش ماه پس از نخستین انتشار آنها باید به صورت آزاد در دسترس همه قرار داده  شود

ولکام تراست که سالانه بیش از 600 میلیون پوند صرف تحقیقات علمی کرده و بزرگترین  سرمایه گذار غیر دولتی در حوزه پژوهش های پزشکی پس از موسسه بیل و ملیندا گیتس محسوب می شود، اعلام کرد: قصد دارد رویکردی محکم تر را با کمک دانشمندان تحت حمایت خود، برای اطمینان از اینکه نتایج علمی طی شش ماه پس از نخستین انتشار آنها به صورت آزاد در دسترس خواهند بود، اتخاذ کند.

سر مارک والپرت، ریاست ولکام تراست گفت: نتایج پژوهش های علمی عمومی و عام المنفعه  باید آزادانه برای هر آن کس که خواهان مطالعه آنها، با هر هدفی است، در دسترس باشند.

بیشترین بخش پژوهش های علمی جهان، در مجلاتی که متعلق به گروه کوچکی از ناشران، از جمله الزویر، اشپرینگر و وایلی است، منتشر می شود

در این میان، تا کنون نزدیک به 12000 نفر پژوهشگر تحریم مجلات را در راستای حرکتی که بهار آکادمیک نامیده می شود برای پشتیبانی از تحول در اشاعه اطلاعات امضا نموده اند.

بیشترین بخش پژوهش های علمی جهان، که در حدود 1.5 میلیون مقاله در سال می باشد، در مجلاتی که متعلق به گروه کوچکی از ناشران، از جمله الزویر، اشپرینگر و وایلی است، منتشر می شود. دانشمندان دستنوشته های خود را در اختیار مجلات قرار می دهند، که از سوی آنها پیش از انتشار برای داوری فرستاده می شود. اثر پس از آن  برای سایر محققان از طریق اشتراک، و به طور معمول از طریق کتابخانه ها دسترس پذیر می شود. ناشران مجلات آکادمیک، که ممکن است نشریات آنها سالانه تا 20000یورو (16500 پوند) در سال برای دانشگاه هزینه در بر داشته باشند، ادعا می کنند این قیمت ها برای حفظ فرآیند داوری با کیفیت بالا لازم است.

به گفته ویلتز یافتن پژوهش های علمی اغلب سخت و دستیابی به آنها دشوار بوده است. و دولت علاقه مند است پیشرفتی جدید را در این زمینه مشاهده کند که در راستای حرکت گسترده تر دولت به سوی شفاف سازی و دسترسیهای آزاد است.

اندرو میلر، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام و عضو کمیسیون علوم و فناوری می گوید: کلیت این اصل (قانون) به وضوح صحیح است، تحقیقات علمی که با بودجه عامه تهیه می شوند باید هر چه سریعتر در دسترس عموم قرار گیرند.

وی می افزاید: این واقعیت که ولکام تراست تلاش می کند تا در سطح مجلس، نگاهی پایه ای به این موضوع داشته باشد دارای ارزش است. من مطمئنا با علاقه زیاد روند فعالیت های آنها را پیگیری خواهم کرد. بدین ترتیب سازمانی بزرگ خواهیم داشت که آشکارا در تحقیقات برای رفاه عمومی سرمایه گذاری می کنند. و در عین حال پرسش دیگری سر بر می آورد، چرا سایر تشکل های تحقیقاتی بودجه عمومی مستقیم به چنین روشی فکر نکنند؟

نماینده حزب کارگر: تحقیقات علمی که با بودجه عامه تهیه می شوند باید هر چه سریعتر در دسترس عموم قرار گیرند

شورای پژوهشي بريتانيا (RCUK)، نهاد هماهنگ كننده براي توزيع بيش از 3 میلیارد پوند از بودجه عمومي در سال براي تحقيقات علمي نيز خط مشي خود را با توجه به دسترسي آزاد مورد بازنگري قرار داده است.

به گزارش لیزنا، دكتر آستريد ويسنبرگ، رئيس گروه ضربت RCUK گفت: مهم است  كه خروجي هاي پژوهشي تا آنجا كه امكان دارد دسترس پذير باشند و اشاره كرد كه شورای پژوهشي در سال 2006 يك خط مشي دسترسي آزاد را انتشار داده است، كه اميد است سرانجام تحقيقات با بودجه عمومي را در حوزه عمومي قرار دهد.

شورای پژوهشي بریتانیا در سال 2006 يك خط مشي دسترسي آزاد را انتشار داده است، كه اميد است سرانجام تحقيقات با بودجه عمومي را در دسترس عموم قرار دهد.

وی افزود: ما از رویکرد ولکام تراست حمایت می کنیم، و خودمان نیز کنترل ها و سنجش ها را برای اطمینان از برآورده شدن آن در نظر می گیریم. ما تنها در حال شروع برای گردآوری این داده هستیم. زمان طولانی برای به ثمر رسیدن این خط مشی لازم است.

RCUK اكنون خواهان بازخورد درباره پيش نويس خط مشي جديد دسترسي آزاد است، " خواستار پيشرفت هاي گسترده تر در اين حوزه، كه شامل بازخوردها از جامعه دانشگاهي درباره تفاوت ميان موسسات پژوهشي و دانشگاهی  در باره اين خط  مشي است."

مدیر بودجه های علمی مركز تحقیقات سرطان بريتانيا: دسترسی تمامي مقالات پژوهشي توليد شده توسط این مركز بايد  طي شش ماه پس از انتشار اوليه برای عموم آزاد شود

مركز تحقیقات سرطان بريتانيا، كه در سال 2010/2011 بيش از 330 ميليون پوند را صرف پژوهش هاي علمي نمود، در حال حاضر خط مشي مشابه با ولكام تراست اتخاذ كرده است.

دكتر ديويد اسكاتف مدير بودجه هاي علمي در اين موسسه مي گويد: ما نياز به فرآهم آوردن دسترسي آزاد و بدون محدوديت به انتشارات داريم كه اين امر بدون حمايت عموم امكانپذير نخواهد بود. تمامي مقالات پژوهشي توليد شده توسط مركز تحقیقات سرطان بايد  طي شش ماه پس از انتشار اوليه در اختيار  PubMed  برای دسترسی آزاد  قرار داده شوند، تا بدين ترتيب پژوهش از بيشترين مخاطب ممكن برخوردار شود. ما با ديدي مثبت به تشويق پژوهشگران خود براي هر چه سريعتر در دسترس قرار دادن تحقيقات به صورت آزاد مي پردازيم.

وليتز مي گويد: دولت  در راستاي استراتژي پژوهش و نوآوري خود، تا كنون متعهد به ارائه دسترسي بهتر به تحقيقات مبتني بر بودجه عمومي ماليات دهندگان شده است. ما اكنون از كارهاي دانشگاهي خانم جانت فينچ، كه تمامي نقش آفرينان كليدي از جمله ناشران را گرد هم آورده است، براي يافتن  راه هايي براي بهبود دسترسي حمايت مي كنيم.

فینچ یک گروه کاری در ارتباط با گسترش دسترسی به یافته های پژوهشی منتشر شده را سرپرستی می کند، هدف این گروه ارائه پیشنهاد برنامه و توصیه های عملی به دولت، سرمایه گزاران پژوهشی، ناشران و سایر گروه های علاقه مند به دسترسی به یافته های تحقیقاتی است.

در شروع راه اندازی استراتژی نوآوری، ولیتز برخی احتمالات را برای آینده انتشارات علمی مطرح می کند. یکی از گزینه‌های آشکار تغییر به سیستمی است که در آن به جای آنکه کتابخانه‌ها هزینه اشتراک مجله‌ها را بپردازند، اعضاء هیأت علمی (نویسندگان اصلی مقالات که جامعه دانشگاهی است) هزینه‌ انتشار آثارشان را تقبل کنند. البته در این صورت باید بودجه لازم (گرانت) هم برای آنان فراهم شود که توان پرداخت آن را داشته باشند

وی می افزاید: ما باید به فینچ اجازه دهیم، از طریق همکاری با صنعت نشر و شوراهای پژوهشی راهی به سوی بهبود شرایط بیابد. صنعت نشر باید روندی را که امور در آن به پیش می روند درک کند و لازم است تا همراه با یکدیگر به یک مدل جدید دست یابیم.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: