کد خبر: 47392
تاریخ انتشار: شنبه, 06 خرداد 1402 - 12:00

داخلی

»

کتابخانه ملی

آیت الله فاطمی نیا در برابر عرفانی تقلبی و بازاری ایستادند

منبع : لیزنا
آئین بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال علامه محقق، حضرت آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا همزمان با روز ملاصدرا، با حضور خانواده وی، محققان، پژوهشگران، علاقمندان و مسئولان در مرکز همایش های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزارشد.
آیت الله فاطمی نیا در برابر عرفانی تقلبی و بازاری ایستادند

به گزارش لیزنا، آئین بزرگداشت نخستین سالگرد ارتحال علامه محقق، حضرت آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا؛ روز دوشنبه یکم خردادماه همزمان با روز ملاصدرا در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تالار قلم برگزار شد و حجت الاسلام سیدحسین فاطمی نیا فرزند استاد فاطمی نیا، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران، صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری های اسلامی، سیدرضا حجازی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان درباره شخصیت و جایگاه علمی و فقهی علامه فاطمی نیا سخنرانی کردند.

آیت الله فاطمی نیا هم فاضل و هم واعظی توانا بود

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران در این مراسم با ذکر نام و یاد این استاد فرزانه؛ بر بهره مندی از فضایل اخلاقی آیت الله فاطمی نیا در جامعه تاکید کرد.
وی با بیان این مطلب که در حوزه حکمرانی بسیاری از موضوعات اخلاقی مغفول مانده است؛ تصریح کرد:  با وجود تعدد مراکز قانونگذاری اما هنوز مرجعی برای معرفی اصول و ارزش های اخلاقی وجود ندارد و قانونگذاری در این زمینه صورت نمی گیرد.
این استاد حوزه با تاکید بر این موضوع که هنوز هم فرق بین واعظ و فاضل در جامعه مشخص نیست؛ افزود: آیت الله فاطمی نیا هم فاضل، اهل تحقیق و مطالعه و هم واعظ و خطیبی توانا و چیره دست بود. این استاد برجسته بسیار اهل مطالعه بود و برای بیان مطالب خود برای مردم بسیار مطالعه می کرد و همین شناخت از موضوعات سبب می شد که حرف های فنی و عمیق وی بر دل مردم بنشیند.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران در ادامه صحبت های خود اخلاقی سخن گفتن را وجه دیگر، شخصیت استاد فاطمی نیا عنوان کرد و یادآور شد: وی تکیه زیادی بر اخلاق مداری در سخنان خود داشتند و این خصیصه در موعظه های وی به خوبی مشهود بود.


آیت الله علی اکبر رشاد با بیان این مطلب که یک خطیب خوب باید بتواند بین مردم و خداوند متعال آشتی برقرار کند؛ گفت: وی بر قلب و جان مردم کار کرد و با عبارات لطیف خود؛ رابطه مردم و خدا را اصلاح کرد.

این استاد حوزه در پایان صحبت های  خود با اشاره به این موضوع که منابع اخلاقی ارزشمندی در اختیار داریم اما از آن ها به درستی استفاده نمی کنیم؛ تصریح کرد: به عنوان مثال صحیفه سجادیه سرمایه گرانبهایی است که اگر آن را در بین جوانان ترویج کنیم و دل ها را با آن پرورش دهیم بسیاری از دل ها با آن نرم می شود و یکی از مشکلات امروزی جوانان ما که مشکلات روحی و معنوی است حل خواهد شد.

آیت الله فاطمی نیا اعتقاد داشت ذکر مصیبت ما نباید به قساوت قلب مردم منجر شود

حجت الاسلام سیدحسین فاطمی نیا فرزند استاد فاطمی نیا در ادامه این مراسم، از تبدیل شدن رذایل اخلاقی به عنوان ملکه ذهنی انسان یاد کرد که تا قیامت همراه انسان خواهد بود.

وی در ادامه از دیدگاه این استاد فرزانه نام در این خصوص یاد کرد و گفت: پدرم همواره تاکید داشت که باید از این رذایل اخلاقی ترس داشته باشیم، زیرا عاقبت ما در روز قیامت براساس همین رذایل و فضایل اخلاقی که در دنیا شکل گرفته؛ تعیین می شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه ذکر مصیبت دو نگاه وجود دارد گفت: دیدگاه آیت الله فاطمی نیا بیانگر فضایل اهل بیت علیه السلام است . وی اعتقاد داشت به جای بیان وقایع و ذکر جزئیات بهترین و بالاترین ذکر مصیبت، بیان فضائل اهل بیت علیه السلام است.

وی یادآور شد: این استاد بزرگوار اعتقاد داشت ذکر مصیبت ما نباید به قساوت قلب مردم منجر شود و ما موظف نیستیم که به هر طریقی از مردم گریه بگیریم.

صباح زنگنه: آیت الله فاطمی نیا بر کیفیت اعمال تاکید داشتند

صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری های اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. او ضمن گرامیداشت یاد و نام آیت الله فاطمی نیا، به ذکر نکاتی از زندگی اخلاقی و شخصیتی این استاد برجسته پرداخت.
صباح زنگنه با بیان این مطلب که استاد فاطمی نیا به کفایت اعمال تاکید داشت؛گفت: آیت الله فاطمی نیا توصیه می کردند به حجم اعمال و ادعیه توجه نداشته باشید بلکه بر کیفیت آن تاکید داشت. وی روح بسیار لطیفی داشت و در طول زندگی خود همواره رفتار و گفتار یکسانی داشته است.

سفیر سابق کشورمان در سازمان همکاری های اسلامی با تاکید بر نگاه آیت الله فاطمی نیا به چارچوب های حوزه عرفان گفت: جامعیت فقه و عرفان در نگاه این استاد برجسته همواره وجود داشت و تاکید می کرد افراد از چارچوب شریعت و فقه خارج نشوند. این عالم برجسته به مباحث فلسفی نیز تسلط کافی داشتند اما با این وجود هیچگاه خود را یک فلسفه شناس معرفی نکرد.

وی در پایان سخنان خود با ابراز ناراحتی از اینکه نتوانستیم چنین گوهر ارزشمندی را به دنیا عرضه کنیم گفت: تاثیر کلام و نفوذ دیدگاه های این عالم فرزانه در حوزه های مختلف بر علما و علاقه مندان وی بسیار بالا بود.

زائری: تعقل وجه مشخصه زندگی آیت الله فاطمی نیا بود

حجت الاسلام و المسلمین زائری، رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان با تاکید بر ابعاد مختلف شخصیت آیت الله فاطمی نیا، او را یکی از شخصیت های برجسته در حوزه های پژوهشی و فکری معرفی کرد و گفت: فقدان آیت الله فاطمی نیا به سادگی قابل جبران نخواهد بود و با اینکه وی بیشتر به واسطه دروس اخلاقی نزد مردم مشهور بودند، اما جایگاه پژوهشی و علمی وی در حوزه مباحث فلسفه اسلامی بسیار با ارزش است.
حجت الاسلام زائری حاشیه نگاری های آیت الله فاطمی نیا و تلاش مضاعف وی در این زمینه به ویژه در حوزه نسخ خطی را بسیار ارزشمند عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد نیاز است تا فرزندان و علاقه مندان به این استاد برجسته تلاش مضاعفی برای شناخت و معرفی بیشتر این آثار باید از خود داشته باشند.
رییس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درایت و تعقل را بزرگترین ویژگی آیت الله فاطمی نیا عنوان کرد و با تاکید بر این که وی در کنار زندگی عابدانه و اهل سلوک خود به این حوزه بسیار توجه داشتند گفت: آیت الله فاطمی نیا در کنار شخصیت دینی و زندگی زاهدانه ای که داشتند،  همواره تعقل را به عنوان وجه بسیار مهمی در زندگی خود مورد توجه قرار داده بودند و همین موضوع باعث شده بود که مقام او نسبت به بقیه بسیار متفاوت تر باشد. همین ویژگی سبب شده بود که این عالم بزرگ مفاهیم را براساس نیاز و درک مخاطب ارایه کند.
حجت الاسلام زائری یکی دیگر از ویژگی های آیت الله فاطمی نیا را توانایی بسیار بالای وی در جذب مخاطب به ویژه جوانان عنوان کرد و یادآور شد: این استاد برجسته بنابر ویژگی های علمی و شخصیتی که داشتند جامع و اصیل بودند و با توجه به اینکه مطالب خود را براساس دانش علمی و معرفتی خود به مخاطبان ارایه می داشتند به همین دلیل در جذب مخاطبان بسیار موفق عمل کردند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود توجه آیت الله فاطمی نیا به انتخاب بجا و صحیح از کلمات و استفاده از آن ها را از دیگر ویژگی های مثبت این عالم وارسته عنوان کرد و گفت: این خصیصه استاد سبب شده بود که مخاطبان از کلام نافذ وی برداشت اشتباهی نداشته باشند و همین موضوع سبب اثرگذاری بالای سخنان او بود.
رییس اندیشگاه فرهنگی سازمان در پایان سخنان خود با تاکید بر شخصیت محبوب آیت الله فاطمی نیا در بین مردم عنوان داشت: این محبوبیت استاد سبب شده بود تا نگاه مردم به حوزه دین مثبت و روشن باشد و وی جذب مخاطب را فدای سست کردن اعتقادات آنان نسبت به دین نمی کرد.

سیدرضا حجازی: آیت الله فاطمی نیا در برابر عرفانی تقلبی و بازاری ایستادند

سیدرضا حجازی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در ادامه مراسم با تاکید بر این مطلب که آیت الله فاطمی نیا در برابر عرفانی تقلبی و بازاری ایستاد و گوهری ارزشمند در این حوزه محسوب می شد؛‌ گفت: در مدت زمان 10 سالی که تقریرات استاد را می نوشتم تلاش این استاد برجسته بر تمییز دادن جنس تقلبی از واقعیت و گوهر عرفان اسلامی مثال زدنی بود.

حجازی ادامه داد‌: آیت الله فاطمی نیا در بیانات و نوشته های خود ملاک ها و معیارهایی را برای جلوگیری از انحرافات در حوزه عرفان اسلامی ارایه می داشتند که بسیار ارزشمند است. بیان عیار و معیار در عرفان اسلامی بخش دیگری از تلاش های آیت الله فاطمی نیا بوده است.

پخش پیام تصویری آیت الله جوادی آملی به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت آیت الله فاطمی نیا از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای این مراسم بود. همچنین در پایان مراسم علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران لوح یادبودی به خانواده آیت الله فاطمی نیا اهدا کرد.