کد خبر: 48086
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 آذر 1402 - 13:59

داخلی

»

کتابخانه ملی

رساله دکتری «بررسی تحولات نهضت ملی همدان» نقد می‌شود

منبع : لیزنا
رساله دکتری «بررسی تحولات نهضت ملی (1328-1332 ه. ش) در همدان و تأثیر آن بر حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همدان» اثر ابوالفتح مومن معرفی، نقد و بررسی می‌شود.
رساله دکتری «بررسی تحولات نهضت ملی همدان» نقد می‌شود

به گزارش لیزنا، معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آستانه هفته پژوهش و برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان و در راستای حمایت معنوی از آثار برگزیده جشنواره سیزدهم، نشست معرفی، نقد و بررسی رساله دکتری «بررسی تحولات نهضت ملی (1328-1332 ه. ش) در همدان و تأثیر آن بر حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همدان» اثر دکتر ابوالفتح مومن را برگزار می‌کند.

این رساله دکتری که در آذر 1400 در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج دفاع شده است، با هدف تبیین نقش، عملکرد و مشارکت سیاسی مردم همدان در تحولات نهضت ملی و تأثیرات ناشی از این فعالیت و آثار آن بر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همدان انجام شده است. نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مشارکت سیاسی جامعه ایران علیه استعمار انگلیس در تاریخ معاصر است. این پیروزی با پشتیبانی اقشار مختلف جامعه در تهران و شهرستان‌ها به دست آمد. در همدان نیز احزاب و گروه‌های سیاسی بعد از شهریور 1320 در تحولات سیاسی و اجتماعی محلی و ملی نقش‌آفرین بودند.

مومن در این پژوهش تاریخی که بر پایه اسناد، منابع آرشیوی، کتابخانه‌ای و تاریخ شفاهی است، تشکل‌های فعال سیاسی در جریان نهضت ملی در همدان (1328 الی 1332 ه.ش) را از منظر گستره جغرافیایی فعالیت و استقلال عمل در دو دسته بررسی کرده است؛ یک گروه از آنها شعبه ای از احزاب و تشکل‌های بزرگتر به شمار می‌رفتند که معمولا دفتر و شعبه مرکزی آنها در تهران بود. دسته دوم آنهایی بودند؛ که خاص همدان بوده و شعبه‌ای از یک حزب یا تشکل و دسته‌جات سیاسی به شمار نمی‌آمدند. از این منظر، تاریخ نهضت ملی در همدان، فصل مهمی از تاریخ معاصر ایران است. این رساله در جستجوی آن بوده که دریابد فعالیت‌های این تشکل‌ها چه تأثیراتی را در ابعاد مختلف بر شهر همدان گذاشته‌اند.

این نشستِ تخصصی با حضور کیوان شافعی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، مطلب مطلبی، عضو هیأت علمی پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مصطفی نوری، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، و ابوالفتح مومن، پدیدآور اثر، روز دوشنبه 13 آذر 1402 ساعت 10:30 تا 12 به صورت مجازی در آدرس https://vc.nlai.ir/pajohesh برگزار خواهد شد.

نشست معرفی و بررسی رساله دکتری «بررسی تحولات نهضت ملی (1328-1332 ه. ش) در همدان و تأثیر آن بر حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همدان» سومین نشست از سلسله نشست‌های حمایت معنوی از آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال 1401 است. پیش از این، نشست‌های معرفی و نقد و بررسی رساله دکتری «بازکاوی تاریخی جنبش دکومانتاسیون به منظور شناسایی و تحلیل ابعاد گفتمانی» اثر امیر ریسمانباف و  کتاب «کتاب‌های درسی دانشگاهی درباره فلسطین-رژیم اشغالگر قدس: سیاست‌های آموزش و دانش در غرب» اثر سید هادی برهانی از آثار برگزیده جشنواره سیزدهم برگزار شده است.