کد خبر: 39397
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 ارديبهشت 1398 - 14:23

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

مشاغل سبز: کتابداران سبز

منبع : لیزنا
  میر احمد فاطمی*
مشاغل سبز: کتابداران سبز

لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز: در جوامع امروزی اکثر مردم از وضعیت محیط زیست خود آگاه هستند و این موضوع فقط محدود به محیط اطراف خودشان نمی‌شود. مردم با دنبال کردن رسانه، اخبار و اطلاعاتی که در سطح ملی و جهانی پخش می‌شوند، شاهد نابودی محیط زیست و کره خاکی هستند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که برای جلوگیری از نابودی محیط زیست چه باید کرد؟

در سال‌های گذشته نشست و سمینارهای متعددی در جامعه جهانی به منظور ارائه راه حل برای مقابله با مشکلاتی همچون: مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست شکل گرفت. سپتامبر سال 2000 اجلاس سران هزاره، کشورهای عضو سازمان ملل متحد، بندهایی را برای مبارزه و همکاری‌های بین المللی تصویب کردند که هفتمین هدف اعلامیه آنان مربوط به مبارزه با نابودی محیط زیست بود. در این اعلامیه همه کشورها موظف شدند با همکاری یکدیگر، افزون بر حفظ محیط زیست، بر چالش‌های اقتصادی و اجتماعی چیره شوند. از آن زمان موضوع مشاغل سبز(GREEN JOBS) در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت.

مشاغل سبز چیست؟

مشاغل سبز در واقع کارهای شایسته‌ای هستند که به حفظ و احیای محیط زیست کمک می‌کنند و منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و به حداقل رساندن تولید پسماند و آلودگی‌ها می‌شوند. این مشاغل در بخش‌های انرژی، ساختمان، صنعت، ترابری و جنگلداری قابل ایجاد و توسعه هستند( مداح،1396).

به بیان دیگر؛ مشاغل سبز مشاغلی هستند که با تولید انرژی و محصولات پاک در ارتباط هستند. این مشاغل با کاهش مصرف انرژی و منابع زیستی، به تولید پسماندهای کمتر و قابل بازیافت کمک می‌کنند و موجب کاهش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی، ارتقای بهره وری کار، توسعه محیط‌های کاری سالم، کاهش حوادث و اشتغال زایی بیشتر می‌شوند. در نتیجه مشاغل سبز موجب پایداری محیط زیست شده و پایداری محیط زیست به این معنا است که منابع طبیعی و منابع انرژی، برای نسل‌های آینده حفظ خواهد شد.

در گذشته، مشاغلی ایجاد شد‌ند که هم مسیر با اهداف محیط زیستی نبوده و همین موضوع باعث شده است که امروز شاهد آثار مخرب آن‌ها باشیم. اما اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه چندان دور کره خاکی دیگر محلی برای زندگی انسان‌ها نخواهد بود. اگر ما  در مسیر شغلی خودمان، با توجه به استانداردهای جهانی و هم راستا با حفظ محیط زیست نسبت به نحوه فعالیتمان بازنگری داشته باشیم می‌توانیم کمک بزرگی در توسعه پایدار و همچنین حفظ کره زمین انجام دهیم. برای مثال امروزه یکی از چالش‌هایی که سیاره زمین را به شدت تهدید می‌کند، حل معضل آلودگی‌های پلاستیکی است. فکر حل این معضل، منجر به این شد که یک شرکت تجاری فنلاندی، شروع به تولید کیسه‌های پلاستیکی سازگار با محیط زیست کند. ماده اولیه تولید این پلاستیک‌ها از نسل جدید کاغذی است که افزون بر با دوام بودن آن، قابل بازیافت است و به محیط زیست آسیب نمی‌زند. این طرح افزون بر فواید ذکر شده، فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز در اختیار کارآفرینان حامی محیط زیست قرارداده است. همچنین، جزیره ونکوور کانادا با وجود داشتن جنگل‌های غنی، برای جلوگیری از قطع درختان و کم شدن اکسیژن موجود در هوا، به فکر تولید کاغذ از سنگ و ضایعات سنگی افتادند و امروز این صنعت به عنوان یک شغل سبز به شمار می‌رود.

آیا شغل کتابداری می‌تواند در طبقه مشاغل سبز قرار گیرد و کتابداران هم در این زمینه ایفای نقش داشته باشند؟

محیط کتابخانه ذاتاً محلی است برای یادگیری و آموزش افراد. کتابخانه‌ها می‌توانند همچون مدارس طبیعت عمل کنند. مدارس طبیعت با استخدام مربیانی که به عنوان شغلی سبز مطرح می‌شود، با ارائه آموزش‌های لازم برای حفظ محیط زیست و انتخاب شغل‌های موفق سبز به نسل‌های آینده یاری می‌رسانند. مدارس طبیعت نه تنها خود جزء مشاغل سبز محسوب می‌شوند بلکه در ایجاد مشاغل سبز نیز موثر هستند.

کتابداران می‌توانند نقشی همچون نقش مربیان مدارس طبیعت را در کتابخانه‌ها ایفا کنند. آنها می‌توانند با بسترسازی  مناسب، کودکان، نوجوانان، و خانواده‌ها را در حفظ محیط زیست یاری نموده و همچنین آن‌ها را با شغل‌هایی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند، آشنا سازند و مهارت‌های لازم را به آنان بیاموزند. طبق بیان، قربانی و نریمانی (1397)، کتابخانه‌ها  می‌توانند با تغییر در روند و بازسازی دوباره‌ی قوانین و تجهیزات، خود را در جهت ارتقای سلامت محیط زیست آماده سازند. کتابخانه‌های سبز که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند، یک نمونه‌ از فعالیت‌هایی است که می‌تواند کتابخانه‌ها و کتابداران را در زمره مشاغل سبز جای دهد. کتابخانه‌های سبز با تغییراتی که در بنای ساختمان‌هایشان انجام می‌دهند می‌توانند باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه حفظ منابع طبیعی شوند. به عنوان نمونه کتابخانه های سبز با استفاده از پنل‌های خورشیدی و ذخیره سازی نیروی خورشید، نور محیط را فراهم می‌کنند و دیگر نیازی به برق نیروگاهی ندارند و در نتیجه منجر به صرفه جویی در مصرف منابع می‌شوند. این تنها یک نمونه از فعالیتی بود که کتابخانه‌ها می‌توانند به عنوان مشاغل سبز درآن نقش داشته باشند. شما هم می‌توانید از همین الان شغلتان را به شغل سبز تبدیل کنید.

-----------------------------------

منابع و مآخذ

صمیعی، میترا؛ قربانی، محبوبه ؛ نریمانی، ایمان (اسفند 1397). نشست کتابخانه‌های سبز و سواد اطلاعاتی سبز. دانشگاه علامه طباطبایی.

غزالی، مداح( ۱۳۹۴). مشاغل سبز در حقوق عمومی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

مرادی، نرگس( ۱۳۸۳). گزارش سمینار آموزش مشاغل سبز. معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال.

مشاغل سبز و سبز سازی مشاغل. بازیابی ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، از http://www.lissi.ir

مشاغل و صنایع سبز. بازیابی ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ازhttp://www.lissi.ir  

 

 *دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات. دانشگاه علامه طباطبایی

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: