کد خبر: 42761
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 آذر 1399 - 10:07

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مراسم تقدیر از خانواده های شهدا و ایثارگران کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فضای کتابخانه های عمومی را در خدمت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانست که تحت تاثیر هیچ گونه فضاسازی قرار نخواهد گرفت.
مراسم تقدیر از خانواده های شهدا و ایثارگران کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا،  به مناسبت هفته بسیج و چهلمین سالگرد دفاع مقدس، آیین تقدیر از خانواده های شهدا و ایثارگران کتابخانه های عمومی استان تهران به همراه معرفی کتاب «هفتاد و دومین غواص» با حضور کریم مطهری، فرمانده گردان غواصی جعفر طیار و راوی اثر؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد؛ محمدهادی ناصری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست معاونت اداره کل به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

شهدای همدان ذخایر انقلاب در فرازهای حساس تاریخی هستند

در این مراسم مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه و ترویج امور کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک هفته بسیج، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که بسیجی بودن را فراتر از تقسیم بندی ها و خط کشی های کشور می‌دانند، گفت: تاریخ نشان داده است آنچه که حضرت امام در مسیر انقلاب اسلامی پایه گذاری کرده همه منشأ الهی داشته است و تاثیراتی که این نهادها در طول انقلاب اسلامی در ایران و حتی سراسر دنیا داشته، تاثیرات ماندگاری بوده و به صورت یک الگو برای سایر کشورها درآمده است. آنچه در منطقه و کشورهایی مانند عراق، سوری، لبنان و یمن و حتی فراتر از منطقه رخ داده و می دهد، متاثر از جریان و تفکر بسیجی است.

وی با توجه به حضور اداره کل کتابخانه های استان همدان در این مراسم و همکاری در برقراری ارتباط با کریم مطهری، راوی کتاب «هفتاد و دومین غواص» گفت: بعضی موضوعات و اتفاقات ذخایر انقلاب در فرازهای مهم و حساس تاریخ انقلاب محسوب می شوند و برداشت من از مطرح شدن گنجینه شهدای استان همدان در این مقطع تاریخی، این است که خدا خواسته از این ذخایر دراین برهه زمانی استفاده بشود. نام بردن از شهدایی مانند شهید همدانی، شهید چیت سازیان، شهید خوش لفظ و تاکید و عنایت رهبر انقلاب و ذکر تاثیرات این شهدا، نشانه اتفاقی فراتر از اتفاقات عادی است. لذا این گنجینه، گنجینه ای قوی است و شهدای استان همدان نیز شامل همین گنجینه می شوند و توفیق ما بوده که در این برهه از زمان از آنان بهره مند شویم؛ مانند برادر کریم مطهری که خاطراتشان در قالب کتاب مطرح شده است.  

رمضانی با ذکر یادی از شهدای غواص عملیات کربلای ۴ که پیکر آنان در سال ۹۴ تشییع شد، گفت: در آن مقطع وجود این شهدا و حضورشان، فضای کشور را  متفاوت کرد و استقبال بی سابقه در تهران، نشان داد که جنس این شهدا متفاوت است. بنابراین تعهد ما در حوزه فرهنگ نسبت به این ظرفیت ها، بیش از پیش است.

وظیفه متولیان فرهنگی در برابر نسل جوان سنگین است

معاون توسعه کتابخانه هاو ترویج کتابخوانی خانه‌های عمومی کشور با اشاره به وظیفه سنگین متولیان فرهنگی در برابر جوانان و نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ که نه تنها امام و شهدا و سختی های انقلاب را ندیدند بلکه با فضای خلاف آن روبرو هستند، تصریح کرد:  مقام معظم رهبری بارها در دیدارشان تاکید کردند اگر کشورهای دیگر موضوعاتی همچون دفاع مقدس داشتند، برای آن بسیار کار می کردند اما ما هزاران سمبل عزت وعظمت داریم که می توانند به شخصیت های ماندگار تاریخ تبدیل شوند اما کمترین کارها را انجام داده ایم.

رمضانی تاکید کرد: فضای کتابخانه های عمومی با افتخار در خدمت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و تحت تاثیر هیچ فضاسازی خاصی  قرار نخواهد گرفت و این، عین سبک زندگی و عین نیاز است و اگر فاصله ای هم افتاده از ضعف ماست.

وی همچنین از حضور مجازی خانواده ایثارگران کتابخانه های عمومی استان تهران در این برنامه تشکر کرد و اظهار داشت: فضای اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران بعد از حضور آقای ناصری و تیم جدید تغییرات خوب و اساسی داشته و آنچه که مورد انتظار بوده تا تهران در برنامه سازی و فعالیت فرهنگی به الگوی سایر استانها تبدیل شود، در حال شکل گیری است و ما هم از ظرفیت های شکل گرفته چه در تهران و چه در استان ها حمایت خواهیم کرد.

از سیم خاردارهای نفست عبور کن

در بخش دیگری از این مراسم، «کریم مطهری» جانباز دفاع مقدس و فرمانده گردان غواصی جعفر طیار و راوی کتاب «هفتاد و دومین غواص» با تبریک هفته بسیج  و سالروز شهادت شهید علی چیت سازیان از سرداران استان همدان گفت: شهید چیت سازیان همان شهیدی هست که مقام معظم رهبری نسبت به ایشان گفتند کسی می تواند  از سیم خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم خاردارهای نفس خود گیر نکرده باشد.

وی سپس با ذکر خاطراتی از عملیاترزمندگان غواص در کربلای ۴ به خصوصیات بارز اخلاقی شهید چیت سازیان پرداخت و گفت: بچه ها برای آماده سازی در عملیات کربلای ۴، سه ماه مدام تمرین غواصی انجام دادند تا خودشان را قوی و آماده کنند. این در حالی بود که آب اروند چون مواج  بود آرایش بچه ها را بهم می زد و این کار را سخت کرده بود. هنگامی که ما به لب اروند رود رسیدیم من شهید چیت سازیان را دیدم که قرآنی در دست داشتند و بچه ها را از زیر آن رد می کردند. ایشان وقتی من را دید گفت «اگر دیدی آب اروند مواج شده، خداوند را به حضرت فاطمه (س) قسم بده تا آب آرام بگیرد».

مطالعه آثار دفاع مقدس نزدیک شدن مسیر زندگی به شاخص شهدا است

محمد هادی ناصری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تکریم خانواده های شهدا و ایثارگران از تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهداست، گفت: با وجودی که در طول هشت سال دفاع مقدس، حماسه های ماندگاری خلق شد اما استان همدان ستاره های شاخصی را در این عرصه داشته است که می توانم  به تجلیل رهبر معظم انقلاب از شهدای استان همدان و لشگر انصارالحسین(ع) وهمچنین یادداشتی که دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی به مناسبت تقریظ چهار کتاب مربوط به شهدا و رزمندگان استان همدان داشتند اشاره کنم که در بهمن  ۹۵ منتشر شده و در پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه ها نیز موجود است. (از اینجا بخوانید)

ناصری افزود: یکی از مواردی که در رونمایی از کتاب کریمانه در سفر کرمان از سوی جناب آقای مختارپور مطرح شد این است که در بازدید از خانواده شهدا در کرمان معمولا شهید سلیمانی هم حضور داشتند. توصیه می کنم علاوه بر مطالعه کتاب کریمانه، دو مقاله دبیرکل و پیامی که درخصوص لشگر انصارالحسین(ع) از رهبر معظم انقلاب منتشر شده است هم مطالعه شود تا انشاءالله مجموع این مطالعات بتواند مسیر زندگی ما را به این شاخص ها نزدیکتر کند.

در پایان نیز «نفیسه سادات موسوی» شعری در مورد شهدای غواص عملیات کربلای ۴  خواند. او نخستین شاعری بود که وقتی خبر تفحص شهدای غواص منتشر شد، شعری در رثای این شهدا سرود.

شعر او در مورد غواصان شهید بدین شرح است :

نصفِ تاریخ عاشقی «آب» است

قصه‌هایی عمیق و پراحساس

قصه‌هایی پر از فداکاری

قصه‌هایی عجیب، اما خاص

قصۀ آبِ چشمۀ زمزم

زیرِ پاکوبه‌های اسماعیل

قصۀ نیل و حضرت موسی

قصۀ آن حماسه حسّاس

قصۀ حفظِ حضرت یونس

بر دل یک نهنگ، در دل اب

یا که نفرینِ نوحِ پیغمبر

بر سرِ مردمِ نمک نشناس

قصۀ سرخ ظهر  عاشورا

بستنِ آب روی وارثِ آب

کربلا بود و یک حرم، تشنه

کربلا بود و حضرتِ عباس

بین افسانه‌های آب و جنون

قصۀ تازه‌ای اضافه شده :

قصۀ بیست و هفت ساله‌ای از

صد و هفتاد و پنج تا غواص…