کد خبر: 42957
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 دی 1399 - 12:43

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری؛

ایجاد پیشخوان خدمات کتابخانه ای در اولویت‌های برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی استان قرار گیرد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان بر ضرورت توسعه پیشخوان خدمات کتابخانه‌های با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.
ایجاد پیشخوان خدمات کتابخانه ای در اولویت‌های برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی استان قرار گیرد

به گزارش لیزنا، سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری، روز سه شنبه ۹ دی ماه به ریاست جعفر مردانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ شهرام مقدس، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ حسینعلی رضایی سرپیری، رئیس شورای اسلامی استان؛ محمدعلی طاهری، مدیرکل دفتر اموری شهری و شوراهای استانداری؛ ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الله شیروانی، رئیس حوزه هنری استان و سایر اعضای انجمن و اصحاب رسانه در سالن شهید مردانی استانداری برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کتابخانه های عمومی استان در هفته کتاب و تشریح طرح پیشخوان خدمات کتابخانه ای، خواستار توجه و حمایت مسئولین جهت توسعه اجرای این طرح شد.

خلیل مقدم به محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و استفاده بهینه کتابخانه های عمومی از فضای مجازی اشاره کرد و افزود: با تدابیر اتخاذ شده کتابخانه های عمومی این تهدید را به فرصتی ارزشمند جهت جذب مخاطبین جدیدی در فضای مجازی تبدیل کردند و با بهره گیری از شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای داخلی تلاش کردند رسالت خود را هرچه شایسته تر ایفا نمایند و نمود آن را می توان در صفحه اینستاگرام اداره کل کتابخانه های عمومی استان به آدرس shahrekordpl  و سایر صفحات کتابخانه های عمومی استان مشاهده کرد.

وی به افزایش سرانه فضای کتابخانه های عمومی استان در دوره مدیریت جدید نهاد اشاره کرد و افزود: ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای واجد شرایط از جمله موارد مهمی بود که در دستور کار مدیران استانی قرار گرفت و با همین سیاست تعداد کتابخانه های عمومی استان از ۳۸ باب کتابخانه به ۵۵ باب کتابخانه ارتقا یافت و بر همین اساس در هفته کتاب شاهد افتتاح کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه نافچ و پردنجان بودیم.

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه کتابخانه‌های مجازی در استان تأکید کرد.

جعفر مردانی با بیان اینکه بهترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا، توجه به کتاب و توسعه کتاب‌خوانی است، افزود: لازم است علاوه بر برنامه‌ریزی برای مطالعه کتاب‌های مجازی، از فضای موجود برای ارائه آموزش‌های مرتبط با کتاب‌خوانی هم به‌صورت بهینه استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی توسعه کشور، توسعه علمی است که این مهم با توسعه کتابخانه‌ها و ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه محقق می‌شود.

وی در ادامه به آغاز اجرای طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای از آبان ماه امسال در استان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات به مردم ساکن در حاشیه شهرها و مناطق کم‌تر برخوردار، دسترسی آسان همه اقشار به کتاب و کاهش آسیب‌های اجتماعی در اولویت‌های برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی استان قرار گرفته است.

مردانی اظهار داشت: تاکنون برای اجرای این طرح در شهرستان لردگان اعتباری نزدیک به ۵۶۱ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ردیف کاهش آسیبهای اجتماعی و در مجموع برای تکمیل طرح، اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد ریال هزینه شده است که این طرح می‌تواند رونق و شکوفایی فرهنگی در این مناطق را به دنبال داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری بر انجام پیگیری‌های لازم برای اجرای طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در دیگر مناطق استان هم تأکید کرد و گفت: شناسایی مناطق فاقد کتابخانه، جانمای برای ایجاد پیشخوان و برنامه‌ریزی برای تأمین بودجه در مجموعِ اعتباراتِ طرح‌های فرهنگی، از جمله اقداماتی است که در توسعه اجرای این طرح، اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست طرح ایجاد پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در استان را از جمله طرح‌های خلاقانه و اثرگذار در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در مناطق کمتر توسعه‌یافته دانست و افزود: قابلیت جابجایی محل ارائه خدمات و برپایی آن در مجاورت مدارس، مساجد و سایر امکانِ هدف و زمان‌بندی ارائه خدمات به علاقه‌مندان کتاب از مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود.

وی چگونگی ارائه برنامه برای توسعه و ارتقای فرهنگی جامعه را از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه دانست و گفت: در شرایطی که به دلیل جاذبه‌های هنری و فنیِ فضای مجازی، جذابیت‌های برخی فعالیت‌های فرهنگی کمرنگ شده است باید با ارائه طرح‌های نوآورانه و خلاق، مخاطبان و علاقه مندان به برنامه های فرهنگی را به سمت حفظ ارزش‌های بنیادین سوق داد.

در ادامه  اعضای حاضر در جلسه به بررسی حق انتفاع کتابخانه چلیچه و چگونگی اختصاص اعتبار برای توسعه طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در استان پرداختند و در نهایت بندهای جهت اجرا مصوب شد.

گفتنی است طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای برای نخستین بار در کشور توسط نهاد کتابخانه های عمومی و با مساعدت اداره کل امور اجتماعی استانداری در شهرک فجر لردگان همزمان با هفته کتاب اجرا شده است.