کد خبر: 43673
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 ارديبهشت 1400 - 17:56

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

اختصاص ۱۰۰۵ مترمربع زمین در شهر بیرجند برای احداث کتابخانه

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان این استان از اختصاص زمینی به مساحت ۱۰۰۵ مترمربع در شهر بیرجند برای احداث کتابخانه خبر داد.
اختصاص ۱۰۰۵ مترمربع زمین در شهر بیرجند برای احداث کتابخانه

به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی به ریاست حمید ملانوری، استاندار برگزار شد. حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی گفت: تنها راه مبارزه با تهاجم فرهنگی، ترویج مطالعه و فهم و ارتقای آن است. کتاب خوانی و مطالعه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود. درست است که در عصر حاضر  استفاده از کتاب های الکترونیک، فضای مجازی و سیستم هایی که  می توان به واسطه آن ها کتاب خواند، زیاد شده با این حال کتاب مکتوب از ارزش و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است.

وی حل چالش های مختلف جامعه را در گرو رشد آگاهی و بینش دانست و تصریح کرد: ما در جامعه  دچار آسیب و  چالش های  زیادی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، مسائل معیشتی و ... هستیم؛ اگر این چالش ها را مورد آسیب شناسی دقیق قرار دهیم، متوجه می شویم اصل و اساس همه آن ها به درک ناصحیح مسائل جامعه برمی گردد. اگر درک، بینش و آگاهی بر اساس نیاز واقعی ایجاد شود، همه مسائل حل می شود.


ملانوری افزود: بذر فرهنگی امروز پاشیده می شود اما نتیجه اش سال ها باقی است. بسیاری از مسائل ضد فرهنگی تحت عنوان هاجم و شبیخون فرهنگی آرام و نرم صورت می گیرد و تنها راه مبارزه با تهاجم فرهنگی ترویج مطالعه و فهم و ارتقاء آن است.

وی مردم خراسان جنوبی را مردمی با فرهنگ، باشعور، مستعد، متدین و نجیب دانست و تصریح کرد: با وجود سطح بالای فرهنگ عمومی، استان منابع و ثروت های زیادی دارد، ولی این که عنوان محروم را یدک می کشد، به این دلیل است که هنوز  تفکر توسعه ای در مردم شکل نگرفته است.


ملانوری بر لزوم استفاده از ظرفیت های جلساتی همچون شورای فرهنگ عمومی، شورای آموزش و پرورش و ... تأکید کرد و گفت: این جلسات که از ساز و کار قانونی برخوردارند، باید فعال تر باشند. شورای فرهنگ عمومی در مباحث فرهنگی بسیار تأثیر گذار است و قانون گذار مصوبات آن را لازم الاجرا می داند؛ همچنین انجمن کتابخانه های عمومی استان باید  فعال شود و به لحاظ محتوایی کتابخانه های استان را تقویت کرده و در فکر و اندیشه مردم تأثیرگذار  باشد.

وی تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی باید به سمت تقویت نیازهای استان نظیر فرهنگ کار و تلاش، سرمایه گذاری و نه گفتن در برابر آسیب های اجتماعی پیش برود.

در این جلسه استاندار بر لزوم پرداخت کامل بدهی شهرداری به مجموعه کتابخانه های عمومی تاکید کرد و برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی را به تعداد قانونی و با معیارهای مد نظر ضروری دانست.

در ادامه محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن تشکر از حمایت های استاندار خراسان جنوبی، تشکیل جلسه انجمن کتابخانه های استان را نشانه توجه استاندار به حوزه فرهنگ و کتابخوانی بر شمرد و گفت: در خراسان جنوبی ۷۹ کتابخانه عمومی فعال با ۵۵ هزار عضو وجود دارد که از این تعداد ۲۴ باب روستایی و پنج باب کتابخانه در حال احداث است که طی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به چهار پروژه بزرگ و کتابخانه مرکزی در حال احداث استان، افزود: کتابخانه مرکزی بیرجند در زمینی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع از جمله این پروژه ها است که از مصوبات سفر دوم دولت نهم به خراسان جنوبی در سال ۸۶ است و هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است. زمین ساخت این کتابخانه در بلوار شهید ناصری بیرجند است اما متاسفانه هنوز این زمین برای ساخت واگذار نشده و پروژه در همان مرحله واگذاری زمین مانده است.

حاجی کتابخانه مرکزی فردوس با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر پروژه‌های بزرگ کتابخانه ای استان دانست و گفت: احداث این پروژه با ۱۵۰۰ مترمربع زیربنا در دو طبقه در سال ۹۶ آغاز شده و اکنون طبقه همکف آن در مراحل پایانی قرار دارد. اتمام این پروژه به حدود ۳۵ میلیارد ریال نیاز دارد. فاز اول پروژه را می توان با اعتبار ۳ میلیارد ریال تا دو ماه آینده به بهره برداری رساند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی قاین در زمینی به وسعت ۲۹۵۰ مترمربع از سال ۸۸ آغاز شده است، اظهار داشت: این پروژه در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اتمام آن نیازمند ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار است.

محمود حاجی در این جلسه از شهردارانی که در واریز به موقع سهم نیم درصد شهرداری ها، کتابخانه های عمومی را حمایت می کنند، قدردانی کرد و تشکیل به موقع جلسات انجمن را خواستار شد. 

در این جلسه مبلغ ۳ میلیارد ریال از سوی استانداری برای تکمیل فاز اول کتابخانه مرکزی فردوس و ۳ میلیارد ریال به  کتابخانه مرکزی قاین اختصاص یافت. همچنین مقرر شد پیگیری های لازم برای به پرداخت قیمت زمین کتابخانه مرکزی استان و تحویل قطعی آن انجام شود.

در این جلسه مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان نیز از اختصاص زمینی به مساحت ۱۰۰۵ مترمربع در شهر بیرجند برای احداث کتابخانه خبر داد.