کد خبر: 45756
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 - 22:08

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

بیانیه هیات داوران نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی/ گزارش دبیر اجرایی

منبع : لیزنا
برگزاری نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون کتابخانه‌ای، فرصت خوبی بود برای مشاهده خدمات ارزنده‌ای که کتابداران گرامی در جای جای میهن عزیزمان ایران با شوق و ذوق متعهدانه و متخصصانه ارائه می‌کنند.
بیانیه هیات داوران نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی/ گزارش دبیر اجرایی

به گزارش لیزنا،‌ سید علی کاشفی خوانساری به نمایندگی از هیأت داوران بیانیه هیات داوران نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون کتابخانه‌ای از بخش‌های جنبی همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی: الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها را برای حاضران خواند. 

متن بیانیه به این شرح است:

به نام خالق لوح، قلم و اندیشه

اختتامیه هر رویداد به منزله پایان آن رویداد نیست بلکه طلوعی دوباره برای آغاز فردا هاست. فضایی است برای بحث و تبادل اندیشه‌ها. اشتراک تجربیات، افکار و توان‌مندی‌های متقابل یکدیگر.

برگزاری نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون کتابخانه‌ای، فرصت خوبی بود برای مشاهده خدمات ارزنده‌ای که کتابداران گرامی در جای جای میهن عزیزمان ایران با شوق و ذوق متعهدانه و متخصصانه ارائه می‌کنند. در فضایی که عطر صمیمیت و سادگی زندگی روستا و عشایر ایران عزیز همراه با احساس مسئولیت در قبال پیشرفت فرزندانمان را داشت، ساعت‌ها در جادوی کلمه‌ها و خدمات ارائه شده غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر و علاقه کتابداران عزیز سپردیم.

نشست آغازین «جایزه خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون ‌کتابخانه‌ای» ویژه کتابداران، ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰برگزار شد. مهلت ارسال مستندات فعالیت‌های جایزه بدلیل استقبال صورت‌گرفته تا ۳۰ دیماه تمدید شد. در این مدت ۱۰۳ اثر به دبیرخانه جایزه ارسال شد.

سپس مستندات برای ارزیابی در اختیار داوران قرار گرفت تا با معیارهای میزان اثرگذاری فعالیت؛ گستره خدمت؛ نوآوری و خلاقیت؛ استمرار و تداوم خدمت؛ اولویت و ضرورت خدمت مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند. پس از دو مرحله داوری در نهایت هریک ازداوران ۱۰ طرح برتر خود را اعلام کردند. برای جمع‌بندی نهایی و اجماع بر ده نفر برگزیده، جلسه‌ای با حضور مجازی داوران محترم در ۲۹ فروردین ماه برگزار شد و ده اثر برتر هر یک از داوران به نمایش گذاشته شد. پس از بحث و تبادل نظر بین داوران در نهایت ۱۰ اثر منتخب کلیه داوران مشخص شد.

در ۲۱ اردیبهشت ماه فرصتی به صورت مجازی در اختیار برگزیدگان قرار گرفت تا به ارائه آثار خود بپردازند و در نهایت نفرات اول تا سوم بر اساس ۵۰درصد امتیاز داوران و ۵۰درصد امتیاز تخصیص یافته توسط اعضای پیوسته انجمن انتخاب شدند.

با عنایت به نزدیکی امتیازها با مشورت دبیرخانه جایزه تصمیم بر آن شد تا از ۶ نفر تقدیر شود.

در خاتمه ضمن تبریک و ابراز خرسندی از برگزاری شایسته نخستین دوره جایزه ملی خدمات برون کتابخانه‌ای هیات داوران از همه کتابداران عزیزی که در این جایزه ملی مشارکت فعال داشتند و آثار ارزشمندی ارائه نمودند تشکر می کند و امیدوار است از این آثار در برنامه ریزی های بلند مدت نهاد به شکل شایسته ای استفاده شود.

هیات داوران جایزه خدمات ملی برون کتابخانه ای:

دکتر عصمت مؤمنی (عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی)؛

دکتر منصور کوهی رستمی (رئیس هیأت‌مدیرهٔ انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران)؛

سید علی کاشفی خوانساری (فعال فرهنگی)؛

یوسف عابدی (رئیس گروه برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)

گزارش دبیر اجرایی از روند برگزاری «همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی»

روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس و دبیراجرایی «همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» در مراسم اختتامیه این همایش ضمن خیر مقدم به میهمانان و حاضران، درباره روند برگزاری این همایش گفت: تقریبا یک سال پیش بود که برای اینکه یکی از موضوعات روز دنیا یعنی خدمتبرگزاری این همایش برنامه‌ریزی شد مبحث اصلی یک مایش در نظر گرفته شود برای تولید آثاری در این همایش برای ارائه ایده ها و الگوها و تجربه ها در این همایش در این زمان زمینه جلسات متعددی برگزار شد و همراهی های ارزنده و ارزشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین انجمن کتابخانه‌های عمومی جلسات بسیاری در این زمینه برگزار شد و نهایتاً همزمان با هفته کتاب فراخوان این همایش به همراه فراخوان سه رویداد منتشر شد. 

وی افزود: همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی از هفته کتاب سال 1401 به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی شهر شیراز برگزار شد. در این همایش، 10 پیش نشست تخصصی نیز با موضوعات «اصول طراحی خدمت در کتابخانه‌های عمومی: توجه به نیاز و رضایت مشتری»، «رویکرد سیاستگذاران به توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی»، «پیوند زیربنایی خدمات‌رسانی کتابخانه‌های عمومی با صلح و حقوق بشر»، «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی»، «طراحی خدمات فرانهادی»، نقش فعالیت‌های داوطلبانه در توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی پاکستان»، «امکانات الهام‌بخش در کتابخانه ‌عمومی کوینزلند استرالیا»،  «کتابخانه‌ها در خدمت نسل‌ها؛ کتابداری در صربستان در دوران همه‌گیری کووید ۱۹» و « تلاش کتابخانه‌های عمومی برای فردای بهتر: مواجهه کتابخانه‌های عمومی با چهار چالش بزرگ» و «بررسی تحول کتابخانه های عمومی» با حضور استادان ملی و بین‌المللی برگزار شده ‌است.

دبیر اجرایی همایش تصریح کرد: در کنار این همایش همچنین دو رویداد «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» و  «مسابقه ملی طراحی خدمت» برگزار شد. «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» با مشارکت ۱۰۳ کتابدار به اتمام رسید و آثار ارسال شده پس از جمع‌بندی در اختیار داوران قرار گرفت و پس از انجام داوری، ۱۰ نفر در مرحله اول انتخاب شدند. انتخاب نهایی برگزیدگان براساس ۵۰ درصد امتیاز داوران و ۵۰ درصد رأی‌گیری اعضای پیوسته انجمن صورت گرفته است. 

منوچهری افزود:  «مسابقه ملی طراحی خدمت» نیز با بیش از ۱۱۰ طرح رسیده به دبیرخانه برگزار شد. برگزیده شدگان تا ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ فرصت داشتند تا پیشنهاده‌های خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. پس از پایان مهلت ارسال، ۵۶ اثر دریافت شد که هیأت داوران این مسابقه در نهایت ۱۱ نفر را به عنوان افراد راه‌یافته به مرحله نهایی «مسابقه ملی طراحی خدمت» معرفی کرد. همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی با پایان مهلت ارسال مقالات تمام متن به همایش که ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ بود، در مجموع ۱۰۶ مقاله شامل ۸۴ اثر در بخش فارسی و ۲۲ اثر در بخش انگلیسی به همایش ارسال شد.

وی تصریح کرد: پس از بررسی اولیه و انجام داوری تخصصی، داوری ۱۰۶ مقالات ارسالی به همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی: الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها انجام شد. براساس اعلام نظر داوران، ۸ مقاله در بخش سخنرانی انتخاب شده که از این تعداد دو مقاله انگلیسی و شش مقاله فارسی است. افزون بر این، ۲۶ مقاله در بخش پوستر انتخاب شده که ۲ مقاله انگلیسی و ۲۴ مقاله فارسی است. در بخش ایده و تجربه نیز از ۱۱ مقاله منتخب، ۲ مقاله انگلیسی و ۹ مقاله فارسی است.

منوچهری گفت: برگزاری دوره آموزشی «خدمات در کتابخانه های عمومی» از برنامه های همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها، شامل دو کارگاه حضوری و دو کارگاه با عنوان «طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی» با تدریس جو جی. مارکز و «اصول طراحی خدمات برای گروه‌های خاص» با تدریس منصوره فیض‌آبادی برگزار شد. همچنین کارگاه «خدمات کتابخانه‌های عمومی:مبانی، الگوها، نمونه‌های موفق» با تدریس ایان آنستیس و کارگاه «بازاریابی خدمات در کتابخانه‌های عمومی: از مفهوم تا عمل» با تدریس زهرا ناصری از دیگر کارگاه های برگزار شده در این همایش بودند. 

وی در پایان با اشاره به مشارکت قریب به 600 نفر در این همایش از برگزاری 9 پنل تخصصی با حضور استادان ملی و بین المللی خبر داد.