کد خبر: 42834
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1399 - 07:07

داخلی

»

گزارش

پانزدهمین برنامه قطب نمای آموزش برگزار شد

منبع : لیزنا
پانزدهمین برنامه قطب نمای آموزش با عنوان «شیوه نگارش نتایج و پیشنهادات در پژوهش‌های دانشگاهی» برگزار شد
پانزدهمین برنامه قطب نمای آموزش برگزار شد

به گزارش لیزنا، پانزدهمین برنامه زنده آموزشی” قطب نمای آموزش”  انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در روز سه شنبه مورخ ۴ اذرماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰ الی ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن با عنوان  ” شیوه نگارش نتایج و پیشنهادات در پژوهش‌های دانشگاهی ” با تدریس دکتر سید مهدی طاهری، عضو هیأت‌علمی و رئیس کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی ، برگزار شد. این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است.

مجری این نشست دکتر میترا صمیعی ،عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش و عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای برنامه به اهمیت و جایگاه نتیجه گیری و پیشنهادات در پژوهش های دانشگاهی پرداخت و به این نکته اشاره کرد : فصل پنجم آخرین فصل پایان‌نامه است که معمولاً با عنوان بحث و نتیجه‌گیری یا نتیجه‌گیری و پیشنهادات شناخته می شود. این فصل متعلق به پژوهشگر یا دانشجو است و دانشجو باید نتایج پژوهش انجام شده خود را به زبان خود تدوین کند و در کنار آن مقایسه ای با کارهایی که از قبل توسط پژوهشگران انجام شده است، داشته باشد و در نهایت پیشنهادات خود را از دل نتایج ارائه دهد. معمولاً دانشجویان ما در فصل پنج ، اشکالات اساسی دارند.

سپس دکتر طاهری به ارائه برنامه آموزشی خود پرداخت و نکات بسیار خوب و کاربردی را در زمینه نتیجه گیری و پیشنهادات، اهمیت و جایگاه فصل پنجم یا نتیجه یافته ها در پژوهش های دانشگاهی مطرح کرد و گفت: نتیجه‌گیری آخرین مرحله یک فرآیند پژوهش است. ما در هر پژوهشی یک فرآیند را طی می‌کنیم و همان‌طور که پژوهش یک فرآیند است، نقطه آغازی دارد و نهایتاً یک نقطه پایان و این نقطه پایان یک نوع تکامل و تحول است . در بخش نتیجه یافته ها ، روی داده‌ها بحث می کند ؛تفسیر عمیق‌تر و گسترده‌تری از یافته ها می دهد و در نهایت استنتاج می دهیم؛ یعنی داده‌هایی که گردآوری کردیم تبدیل به یافته می کنیمو می گوییم برای این مسئله چه پاسخی داشتیم. ایشان گفتند : به صورت سیستماتیک توصیه می‌شود که شما متناسب با پرسش‌ها و فرضیه‌های پژوهش به ترتیب در فصل پنجم شروع به آوردن اطلاعات بکنید؛ یعنی سؤال اول، دوم، سوم، چهارم به همین شکل به ترتیب این مراحلی که می‌گویم را طی کنید و بعد از بحث، نتیجه گیری به این می‌رسیم که چگونه پیشنهاد پژوهشی طراحی کنیم و ارائه بدهیم.

وی افزود: در تفسیر داده ها در فصل پنجم پیشنهاد می شود، داده‌هایی که گردآوری و ارائه کردید را با دانش ذهنی خودتان یا با دانشی که در منابع دیگر است ارتباط برقرار کنید و بسط دهید این همان بحث کردن می‌شود. بسط دادن یعنی بحث کردن، حالا شروع به تفسیر می‌کنید، یعنی من چنین داده‌هایی داشتم و حالا برداشت‌های خود را می‌گویم. همه به دنبال برداشت‌های شما به عنوان پژوهشگر هستند؛ یعنی همه می‌خواهند بدانند که شما پژوهش کردید به چه رسیدید؟ چه به دست آوردید؟ حرف نهایی شما چه است؟ این جا شما نیاز به یک دانشی دارید که یا این دانش را از قبل کسب کردید که باید این طور باشد. کسانی که دانش دارند یعنی قبلاً در این حوزه‌ها مطالعه داشتند یا در حین پایان‌نامه شروع به مطالعه کردند و اطلاعات خوبی کسب کردند این جا خیلی راحت می‌توانند بحث کنند؛ به خاطر این که می‌دانند چه است و خود به خود برداشت ایجاد می‌شود.

در ادامه نیز وی به تجربه نگارش پایان نامه خود و به پادکست هایی که در زمینه پژوهش در محیط وب در آپارات داشت اشاره کرد ، دانشجویان را تشویق به دیدن آن پادکست ها کرد.در این برنامه حاضرین پرسش های خود را در قالب کامنت ارائه کردند و دکتر طاهری به سوالات حاضرین پاسخ داد.